اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول کتابخانه علامه رفیعی قزوین:

نسخ خطی کتابخانه علامه رفیعی مرجع ارزشمندی برای اهالی علم است

خبرگزاری فارس: مسئول کتابخانه علامه رفیعی قزوین گفت: نسخ خطی و آرشیو نشریات و روزنامه‌های قدیمی این کتابخانه مرجعی ارزشمند و گران‌بها برای محققان، پژوهشگران و اهالی علم هستند.

نسخ خطی کتابخانه علامه رفیعی مرجع ارزشمندی برای اهالی علم است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، فریبا حاجی فتحعلی افزود: این مجموعه حاوی حدود 90 عنوان و 303 نسخه کتب خطی و 257 عنوان و 257 نسخه کتب چاپ سنگی فارسی، عربی در زمینه‌های مختلف از جمله فقه، تفسیر، ادعیه، عقاید، فلسفه و منطق، زبان شناسی، تاریخ و جغرافیا، شعر و علوم است.

این مسئول بیان کرد: همچنین در کنار کتب نفیس این کتابخانه، مجموعه‌ای از نشریات قدیمی مانند روزنامه اطلاعات، کیهان، جمهوری، صدای قزوین، مجله هنر و مردم، سخن دانش و فن ،دانشمند و غیره که از دهه پنجاه به بعد جمع آوری شده است، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه شماری از دست‌نویس‌های ارزشمند (از نظر متن) نظیر الحاشیه "محمدتقی حسینی تبریزی" که در سال 1306ق نگاشته شده که در مورد منطق و کلام است. همچنین کتاب دیوان کامل کلیم کاشانی نوشته ابوطالب کلیم کاشانی در سال1302 وجود دارد.

حاجی فتحعلی ادامه داد: کتب تفسیر قرآن کریم، فصوص الاصول، جواهر القران، روض الجنان فی شرح الارشاد الاذهان، بشارات المصطفی، خلاصه الحساب، لوامع الاشراق، منهج الصادقین، اصول کافی، مقیاس المسابیح، هذا کتاب الکشکول و عین البکا از جمله نسخ خطی موجود در این کتابخانه موجود است.

وی تاکید کرد: نسخ خطی یکی از بهترین مشخصه‌ها برای معرفی اصالت و  پیشنیه فرهنگ کشورها دردنیاست که حفاظت از این پیشنه به منظور شناخت تاریخ، فرهنگ وادب جهت احیا و بازسازی گذشته یک سرزمین اهمیت ویژه‌ای دارد.

این مسئول تصریح کرد: گنجینه ارزشمند کتابخانه علامه رفیعی نیازمند ساماندهی است تا امکان استفاده بهینه از آن وجود داشته باشد.

حاجی فتحعلی اضافه کرد: به منظور افزایش بقای عمر نسخ خطی و چاپ سنگی و امکان استفاده آسان تهیه اسکن، میکرو فیلم و عکس دیجیتالی از نسخ مزبور ضروری است.

وی گفت: این نسخ امانت داده نمی‌شود و در صورت نیاز می‌توان از عکس یا پرینت، سی دی، میکرو فیلم استفاده کرد.

حاجی فتحعلی خاطرنشان کرد: این نوع کتاب‌ها در صورت وجود امکانات باید به‌صورت مجزا نگهداری شود، داشتن قفسه‌های مناسب برای نگهداری، مناسب بودن رطوبت و حرارت و نور، استفاده از سیستم تهویه مناسب، به‌کارگیری سیستم اطفاء حریق در مخزن و عوامل بیولوژیک، دوری از قارچ‌ها و حشرات آسیب‌رسان از طریق ضدعفونی و گندزایی منظم از شرایطی است که باید برای این کتاب‌های نفیس انجام شود.

مسئول کتابخانه علامه رفیعی قزوین تاکید کرد: با توجه به مطالب مذکور حفظ و ساماندهی این منابع از اهمیت زیادی برخوردار است که لازم است با حمایت مسئولان استانی شرایط مالی و امکانات لازم برای ساماندهی این گنجینه در قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی قزوین فراهم شود.

حاجی فتحعلی یادآور شد: کتابخانه علامه رفیعی در سال 1346 تاسیس شده و با زمینی به مساحت 720 مترمربع و زیربنای 1600 مترمربع به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان قزوین به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول