اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به یاد چهره ماندگار اردبیل

یادنامه احمدی گیوی در زادگاهش منتشر شد

خبرگزاری فارس: در پاسداشت مفاخر علمی و ادبی استان اردبیل و به همت مؤسسه فروغ آذربایجان، یادنامه دکتر حسن احمدی گیوی در اردبیل منتشر شد.

یادنامه احمدی گیوی در زادگاهش منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این یادنامه که عصر امروز منتشر شده و نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت محققان، پژوهشگران و صاحبان ادب و ذوق استان مطالب خود را در مورد شخصیت و جایگاه ارزشمند ادیب توانا، محقق و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی مرحوم حسن احمدی گیوی به رشته تحریر درآورده و از این استاد گرانبهای استان اردبیل و دیار گیوی به نیکی یاد کردند.

مدیر اجرایی این یادنامه با بیان این‌که این سومین یادنامه بعد از انتشار مناسب یادنامه استاد بابا صفری و احمد نایبی بوده است، تصریح کرد: در ادامه این شیوه و روش مطلوب معرفی مفاخر اردبیل و پاسداشت و تجلیل از شخصیت‌های علمی، ادبی، فرهنگی و مدیریتی تأثیرگذار این بار به معرفی مناسب مرحوم حسن احمدی گیوی پرداختیم هر چند که آرزو داشتیم عمر این استاد قد می‌داد تا در این ویژه‌نامه و یادنامه دست خطی از خود بر جای بگذارد.

محمد اصغری خاطرنشان کرد: ما در قالب یادنامه‌ها چهره‌های محبوب و ماندگار جامعه را به مردم فرهنگ دوست و قدرشناس اردبیل معرفی می‌کنیم و این یادنامه نیز به پیشنهاد برخی از دوستان و تلاش مدیر مسئول و سردبیر فروغ آذربایجان به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

این پژوهشگر و روزنامه نگار اضافه کرد: تصمیم گرفتیم ویژه نامه احمدی گیوی را به نحوه احسن و شایسته در قید حیات خویش انتشار و به چاپ برسانیم اما درست زمانی که کار تحقیقاتی و پژوهشی این مجموعه و تهیه مقالات و یادداشت‌ها به قلم اهالی علم و ادب اردبیل آغاز شد، اطلاع یافتیم که در 26 اردیبهشت ماه امسال این مرد فرهیخته دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافته است.

اصغری بیان کرد: هیئت تحریریه فروغ آذربایجان بنا به ادای دین و وظیفه خود نسبت به شخصیت و مقام شامخ احمدی گیوی سعی کرد این یادنامه را شایسته و آبرومند انتشار دهد تا چهره‌های ماندگار علمی، ادبی این دیار که یکی از برجستگان آن احمدی گیوی بوده است، بهتر و بیشتر معرفی شود.

وی احمدی گیوی را از بنیان‌گذاران ادبیات معرفتی و تأثیرگذار در عرصه ادبیات فارسی مخصوصاً در لغت‌نامه دهخدا و افتخارات خطه آذربایجان برشمرد و گفت: معتقدیم معرفی چنین شخصیت‌های ارزشمند می‌تواند جوانان و نسل آینده ما را به قدرشناسی چنین موهبت‌هایی تحریک کند.

به گزارش فارس، در این یادنامه علاوه بر بیان مطالبی از زندگینامه احمدی گیوی و تصاویری از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی او، پیام امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، مطلبی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شعری از یوسف معماری شاعر اردبیلی در وصف شخصیت احمدی گیوی، مطلبی از مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، نماینده مردم خلخال و کوثر،‌ شخصیت‌های علمی، تحقیقی و پژوهشی و دانشگاهی، شعری از جواد معراجی شاگرد حسن احمدی گیوی و همچنین مطالبی ارزشمند از دوستان و نزدیکان این استاد ارزشمند در این یادنامه به چاپ رسیده است.

دکتر حسن احمدی گیوی اول بهمن‌ماه 1306 در شهر گیوی از توابع استان اردبیل در خانواده متوسط و آبرومند به دنیا آمد و بعد از تحصیلات ابتدایی و متوسطه به تهران رفت و بعد از طی تحصیلات مختلف به عنوان استاد دانشگاه‌های کشور شهره آفاق یافت.

این استاد اردیبهشت‌ماه امسال دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول