اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های کشور:

احمدی گیوی پایه‌گذار زبان‌شناسی فاخر در ایران بود

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های کشور گفت: استاد حسن احمدی گیوی با تلاش‌های مستمر خود پایه‌گذار زبان‌شناسی فاخر در ایران و ادبیات همه فهم بود.

احمدی گیوی پایه‌گذار زبان‌شناسی فاخر در ایران بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بشارتی جمعه شب در مراسم گرامیداشت استاد ادبیات فارسی که در شهر گیوی زادگاه این استاد اندیشمند با حضور دانشگاهیان و فرهیختگان برگزار شد اظهار داشت: در تحولاتی که زبان فارسی در 100 سال اخیر به خود دیده است تلاش و مجاهدت اساتیدی همچون احمدی گیوی سبب شده است تا این سترگ یادگار ایرانیان جاودانه مانده و از باد و گزند در امان بماند.

وی تلاش این استاد ارزشمند را در احیای زبان فارسی اصیل و توجه جدی به زبان‌شناسی تاریخی و در کنار آن مدرن را یادآور شد و بیان داشت: منطقه گیوی و استان اردبیل باید به چنین افتخار جهانی و علمی دنیا ببالد و همیشه بر تجلیل و تکریم بزرگان این دیار همتی وافر داشته باشد.

این همشهری استاد احمدی گیوی در ادامه سخنان خود گفت: این استاد ادبیات مرد بزرگی بود و چون کوهی بلند در برابر نامردی‌ها و نامردمی‌ها ایستاد.

بشارتی افزود: در مدت 50 سال دوستی و همکاری با این ادیب دانشمند جز نیکی و پاکی و بزرگواری از او ندیدم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در مراسمی مشابه در شهرستان خلخال نیز با حضور اساتید دانشگاه‌ها، فرهنگیان و ... فرهیختگان این شهرستان یاد و خاطره استاد ادبیات ایران و چهره ماندگار کشور احمدی گیوی گرامی داشته شد.

در این مراسم آیت‌الله موسوی ننه‌کران یکی از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و حوزوی استان اردبیل در سخنانی اظهار داشت: علم چهره ارزشی اسلام است و رهپویان چنین مسیری عاقبت سعادتمند و فرجامی نیک دارند.

این عالم برجسته با یادآوری اینکه احمدی گیوی در عمر 85 ساله خود لحظه‌ای از آموختن غافل نشد خاطرنشان کرد: شایسته‌ترین فروتنی یک عالم و فرهیخته زمان نیاز به دانستن و کسب آگاهی است که هرگز از آن غفلت نمی‌کند.

فرماندار خلخال هم در این یادبود از استاد فقید احمدی گیوی به عنوان یک انسان وارسته یاد کرد که همواره در طول زندگی برای ترویج فرهنگ و ادب در جامعه تلاش کرد.

ذبیح‌الله عبداللهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد ادبیات کشور و چهره ماندگار و افتخار فرهنگ و ادب خلخال و کوثر، دکتر حسن احمدی گیوی را از بزرگ‌ترین شخصیت‌های معاصر کشور دانست.

وی اظهار داشت: دکتر حسن احمدی گیوی سال‌ها عمر پربرکت خود را در راه تعالی اندیشه، ادبیات کشور و تالیف کتب فراوان صرف کرد و اندیشه‌های ماندگار وی در توسعه و تعمیق فرهنگ و ادب کشورمان مایه افتخار ایران است.

فرماندار خلخال افزود: زندگانی استاد دکتر حسن احمدی گیوی می‌تواند الگوی تمام عیار در حفظ هویت ادبی و اخلاق اسلامی برای نسل جوان باشد چرا که در این برهه از زمان که مشکل بی‌هویتی نسل جوان جامعه ما را تهدید می‌کند الگوگیری از اخلاق و ادب و منش این استاد ارزشمند می‌تواند بهترین چراغ راه برای تلاشگران علم و ادب باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، یکی دیگر از اساتید و مفاخر ادبیات کشور در این مراسم یکی از اهداف برپایی بزرگداشت احمدی گیوی را معرفی علم و فرهنگ این نابغه ادبیات به جامعه ذکر کرد و افزود: باید تلاش کنیم اندیشه‌های این بزرگ مرد را در عرصه فرهنگ و ادب به جامعه معرفی کنیم.

حسن انوری گفت: دکتر احمدی گیوی اولین کسی بود که دستور زبان ترکی را تصنیف کرد و بیشترین سهم را در تالیف لغت‌نامه دهخدا با 26 جلد کتاب داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه علمی و نقش دکتر احمدی گیوی در حوزه ادبیات خاطرنشان کرد: قلب مهربان و روحیه سرشار از امید و نشاط وی را به استادی برجسته تبدیل کرده و آن مرحوم دانش، آزادگی، دین و مروت را با هم داشت.

حجت‌الاسلام میکائیل مقدسی امام جمعه نیر هم در این همایش در سخنانی با اشاره به اینکه علم و ایمان هر کدام نقشی متفاوت در سازندگی آینده انسان دارند اظهار داشت: اسلام رفتن به دنبال کسب علم و دانش را یکی از واجبات به شمار می‌آورد و اولین آیاتی از قرآن که نازل شده با خواندن، قلم و علم آغاز شده است.

استاد حسن احمدی گیوی از مشاهیر زبان و ادب فارسی است که دو هفته پیش در تهران دعوت حق را لبیک گفت.

وی اول بهمن 1306 در شهر گیوی در 75 کیلومتری جنوب شهر اردبیل به دنیا آمده بود.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول