اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد ماندگار زبان فارسی رخ در نقاب کشید

احمدی گیوی خدمت شایان توجه به اعتلای زبان فارسی کرد

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: حسن احمدی گیوی از اساتید برجسته و مشاهیر ایران اسلامی خدمت شایانی به ارزش و اعتبار گذاری زبان فارسی کرد.

احمدی گیوی خدمت شایان توجه به اعتلای زبان فارسی کرد

احسان شفیقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: در حالی در غم از دست دادن این چهره ماندگار سوگوار هستیم که این استاد برجسته که اهل گیوی شهرستان کوثر از توابع اردبیل بود به یک ضایعه جبران‌ناپذیری تبدیل شده که انتظار داریم دانشجویان امروز ادامه‌دهندگان راه این استاد ارزشمند باشند.

وی با بیان این‌که استاد احمدی گیوی تألیفات گران‌سنگی در حوزه زبان و ادبیات فارسی دارد، تصریح کرد: کتاب‌های زبان‌شناسی، نگارش، ویرایش و فنون نویسندگی این استاد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخل و خارج کشور تدریس شده و مورد توجه علاقمندان این حوزه است.

شفیقی از این چهره ماندگار ایران به عنوان سرمایه ارزشمند کشور ایران و استان اردبیل یاد کرد و افزود: دانشکده ادبیات دانشگاه محقق اردبیلی در تجلیل از این استاد برتر کشور تلاش می‌کند تا در حد وسع و توان خود به این چهره ماندگار ادای دین کند.

اما به دنبال انتشار خبر درگذشت حسن احمدی گیوی استاد مسلم ادبیات فارسی و از چهره‌های ماندگار کشورمان ایران زادگاه این استاد شهر گیوی مرکز شهرستان کوثر از توابع استان اردبیل در حزن و اندوه به سر می‌برد.

بسیاری از اساتید و نخبگان این استان با تسلیت درگذشت این چهره ماندگار ایران برای او علو درجات کرده و این ضایعه عظیم را به جامعه علمی و دانشگاهی کشورمان تسلیت گفتند.

حسن احمدی گیوی اول بهمن ماه 1306 در گیوی مرکز شهرستان کوثر از توابع استان اردبیل چشم به جهان گشود و بعد از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی در مدرسه ناصری خلخال در رشته ادبیات و فوق‌لیسانس فلسفه و علوم تربیتی فارغ‌التحصیل شد.

در حیطه ادبی و ذوق شاعری این استان سبب شد تا در مقطع دکترا تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی ادامه دهد و از این استاد برجسته که از شاگردان بدیع‌الزمان فروزان‌فر است ده‌ها عنوان کتاب به زبان فارسی و ترکی به نگارش درآمده است.

زبان و نگارش فارسی، دستور ویرایش زبان فارسی، دستور زبان تلفیقی فارسی و ترکی، آیین پژوهشی و مرجع‌شناسی، فن نگارش و هنر نویسندگی و کتاب ارزشمند دستور تاریخی فعل از جمله این آثار است.

حسن احمدی گیوی در تدوین لغت‌نامه دهخدا و همچنین فرهنگ بزرگ سخن یاریگر حسن انوری بوده و با وی در این حوزه فعالیت داشت.

این استاد دانشگاه‌های ایران بعد از عمری تحقیق، پژوهش و تدریس در تهران دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/صا20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول