اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی درگذشت استاد احمدی گیوی

امام جمعه اردبیل از مقام علمی احمدی گیوی تجلیل کرد

خبرگزاری فارس: امام جمعه اردبیل با صدور پیامی درگذشت استاد حسن احمدی گیوی را به جامعه علمی و ادبی ایران تسلیت گفت.

امام جمعه اردبیل از مقام علمی احمدی گیوی تجلیل کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در پیام تسلیت حجت‌الاسلام سید حسن عاملی که انتشار یافت، آمده است: سوگمندانه اطلاع یافتیم ستاره تابناک ادب ایران اسلامی، بزرگ افتخار استان اردبیل نابغه ادب فارسی، محقق توانا دکتر حسن احمدی گیوی به سرای باقی شتافته است.

در بخشی از پیام رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل آمده است: یاد و نام این شخصیت سترگ که نسل بالنده‌ای از فرزانگان و محققان ادب فارسی و ترکی کشور از خان بی‌دریغ دانش او بهره بردند بر تارک تاریخ فرهنگ این مرز و بوم جاودانه می‌درخشد.

وی بیان کرد: این استاد فرزانه امتداد حیات طبیعی خویش را در تدوین آثاری ارزنده به ویژه بخش اعظمی از دانشنامه دهخدا و ده‌ها اثر فاخر و تقدیم اساتید برجسته فراهم ساخت و مصداق شایسته «العلما و باقون ما بقی‌الدهر» گردید.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: اینجانب این ضایعه بزرگ را به جامعه علمی و فرهنگی ایران سرفراز، استان ادیب‌پرور اردبیل، خطه فضیلت‌خیز گیوی تسلیت عرض کرده و به دوام این سلسله علمی از این خاک افلاک نشان امیدوارم و از پیشگاه خداوند سبحان علو درجات آن مرحوم و تسلی خاطر علاقه‌مندان به ویژه خاندان معزز احمدی گیوی و فرزندان معنوی وی را خواستارم.

در پی درگذشت دکتر حسن احمدی گیوی در تهران مدیرکل آموزش و پرورش استان، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی و بسیاری از چهره‌های دانشگاهی، علمی و مدیران اجرایی استان ضایعه درگذشت احمدی گیوی را تسلیت گفتند.

این استاد در سال 1306 در گیوی دیده به جهان گشود و در سال 1344 نیز بعد از گذراندن مراحل مختلف دکترا گرفت و در طول عمر 85 ساله خود بیش از 50 جلد کتاب را به رشته تحریر درآورد و 20 جلد از لغتنامه دهخدا را نیز کار کرده که چنین حجم بالای کاری در سطح کشور بی‌نظیر است.

احمدی گیوی با حجم بالای کاری مثل دیگر شخصیت‌های علمی و فرهنگی در زادگاه خود غریب و ناآشنا بود که نشان می‌دهد برای گرامیداشت و شناساندن چهره‌های علمی و ادبی باید دست به کار شد تا مبادا سرمایه‌های ارزشمند انسانی این دیار در کمال غربت دار فانی را وداع گویند.

به گزارش فارس، بسیاری از اساتید و شاگردان این استاد عالیقدر از احمدی گیوی به‌عنوان چهره علمی متواضع نام بردند که با تألیفات خود توانست به فرهنگ و ادب این دیار خدمت کند.

رامین قهرمانی یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد ادبیات اردبیل با تجلیل از مقام علمی احمدی گیوی گفت:‌ این استاد بیش از 60 سال از عمر خود را در حوزه تحقیق و پژوهش سپری کرد و توانست آثار ارزشمندی را در حوزه زبان فارسی به یادگار بگذارد.

وی با بیان اینکه در استان اردبیل باید مراسم گرامیداشتی در تجلیل از مقام علمی این استاد ارزشمند برگزار شود، افزود: ما به دلیل فراموش کردن چهره‌های ارزشمند خود در یک غفلت نابجا گرفتار روزمرگی شده‌ایم در حالی که می‌توان چنین شخصیت عظیمی را که بیش از 50 جلد کتاب تألیف کرده است به نسل‌های آینده معرفی کرد.

حسن احمدی گیوی عقاب دورپرواز قله رفیع شعر و مردانگی روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت ماه 91 دار فانی را وداع گفت و با یک دنیا شور و شوق و ادب و اخلاص در دل خاک آرام گرفت.

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول