حمید امامی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: بسیاری از افراد متخصص در حوزههای فرهنگی و هنری معتقد هستند که حوزه هنری علمی و تخصصی نیست و هر فردی به نوبه خود میتواند در این حوزه دخالت داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که فقدان تأثیرگذاری در هنر مشکل عمدهای است که در رسانهها موجود است، گفت: تأثیرگذاری رسانه در جامعه ابزار مهمی است که باید توسط افراد متخصص و شایسته حمایت شود.
کارشناس مسائل فرهنگی اضافه کرد: وجود و حضور افراد غیرمتخصص در جامعه، تأثیر هنر و رسانه را از بین میبرد، و با توجه به حساسیت بحث هنر در رسانه، باید مسئولان راه افراد غیر متخصص را به حوزه رسانه ببندند.
وی گفت: در جامعه هنری کنونی برخی افراد با داشتن ابزارهای قانونی راههای نفوذ افراد متخصص را به این حوزه میبندند و این موضوع سبب میشود که رسانه نتواند تحلیل درست از موضوع هنری داشته باشد.
امامی با اشاره به اینکه رسانهها قابلیت بصری فراوانی دارند، گفت: اگر بتوانیم کارها و هنرها را از طریق شنیداری و دیداری انتقال دهیم، انتقال آن به مخاطب موثر میشود، و به طور کلی جایگاه انتقال از طریق بصری بیشتر از رسانههای مکتوب است و تأثیرگذاری ماندگارتری دارد.
وی تصریح کرد: اگر رسانههای کاغذی بتوانند مردم را به سمت رسانههای صوتی و تصویری هدایت کنند، در حوزه رسانه سیاست بر همه چیز و تمام حوزهها از جمله اقتصاد و فرهنگ تأثیرگذار خواهند بود.
این کارشناس رسانهای ادامه داد: مقوله مهمی که در ارتباط با هنر مطرح میشود، این است که فهم و درک اشخاص از هنر متفاوت است و در برخی موارد ناهمگونی بین آثار و مخاطبان وجود دارد و برداشت پیام به شکل مورد نظر انجام نمیشود.
وی در پایان گفت: نقش رسانه به عنوان رابط بین هنر و مخاطب حائز اهمیت است، زیرا از هنر میتوان در راستای امیال و اهدافی خاص بهره برد.
انتهای پیام/و20