اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده نور و محمودآباد در مجلس در پاسخ به سوالات فارس:

دست‌هایی مردم را به پذیرش پیشنهادات 5+1 سوق می‌دهد

خبرگزاری فارس: نماینده نور و محمودآباد در مجلس گفت: دست‌هایی در کشور که یا به دولت وصل هستند و یا به جاهای دیگر، می‌خواهند به واسطه افزایش تورم، مردم را به سمت پذیرش پیشنهادات غرب و 5+1 سوق دهند و مجلس وظیفه دارد این دست‌ها را شناسایی کند و دستگاه‌های امنیتی هم اقدام کنند.

دست‌هایی مردم را به پذیرش پیشنهادات 5+1 سوق می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز از دفتر خبرگزاری فارس در مازندران بازدید کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این نشست پاسخگوی سؤالات خبرنگاران فارس بود.

فارس: بسیاری از کاندیداهای مجلس نهم از حضور نیافتن نمایندگان مازندران در کمیسیون کشاورزی به عنوان یک حربه، بهره بردند. چرا از سوی منتخبان مردم، شعارها در این زمینه تبدیل به عمل نشد؟

فیاضی تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی در گذشته مورد انتقاد بود و اکنون هم ممکن است جای تامل باشد، اما برای آن پاسخ داریم.

اینگونه نیست که اگر یکی از نماینده‌ها در کمیسیونی باشد می‌تواند موفق‌تر عمل کند و یا برعکس، نظرات من در رابطه با کشاورزی، کمتر از نظراتم در کمیسیون آموزش و تحقیقات نیست.

حضور یکی از نماینده‌ها در یک کمیسیون می‌تواند از مؤلفه‌های موفقیت در آن کمیسیون باشد و تلاش کردیم که یکی از نمایندگان مازندران به عضویت کمیسیون کشاورزی درآید.

تعیین کمیسیون‌ها به چند صورت انجام می‌شود و یکی از این مؤلفه‌ها تخصص و تجربه است و به دلیل اینکه در این کمیسیون تجربه و تخصص نداشتم به عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات درآمدم.

گاهی ممکن است حضور چهار نماینده در یک کمیسیون هم کفایت نکند کما اینکه در گذشته مازندران چهار عضو در کمیسیون کشاورزی داشت و اتفاق خاصی در حوزه کشاورزی مازندران نیفتاده بود. همه از کمیسیون و حوزه کشاورزی دفاع می‌کنیم.

فارس: سیستم آموزشی، چه برنامه‌ای دارد تا معلم‌ها تک‌شغله بمانند و روی به شغل‌های دوم و سوم نیاورند.

اینگونه نیست که همه معلم‌ها شغل دوم داشته باشند. بخشی از معلمان در شغل دوم هم به مسائل آموزشی و فرهنگی روی آورده‌اند و این محل اشکال نیست اما بخشی که مخفی هم نمی‌ماند آن دسته از فرهنگیانی است که شغل دوم آنها، مشاغل غیرتخصصی است که به جهت تنگی معیشت، اتفاق می‌افتد.

آموزش و پرورش دستگاه مهمی است که توجه لازم به آن نشده است.

آموزش و پرورش را نمی‌توان با چرتکه حساب کرد چراکه تعلیم و تربیت هم قابل حساب کردن با چرتکه نیست و هر ملتی که در این زمینه بیشتر سرمایه‌گذاری و توجه کرده، سود آن را هم برده است.

در کمیسیون آموزش و تحقیقات به فکر رفاه معلمان هم خواهیم بود و در آینده نه چندان دور، به موضوع رفاه این قشر توجه می‌کنیم چراکه نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

هنوز حوزه نیروی انسانی در آموزش و پرورش به صورت کامل، شفاف نیست و نظام تعلیم و تربیت که بخشی از نظام جمهوری اسلامی است باید به این باور برسد که همه دانش آموزان این سرزمین، نیازمند توجه جدی‌تری هستند.

عدالت آموزشی، زمینه عدالت‌های بعدی است که البته می‌توانیم آن را فراهم کنیم اما باید هزینه پرداخت.

تلاش من در مجلس این است که دولت را متوجه این موضوع بکنم و برای این عدد در آموزش و پرورش، باید ترجمه دیگری داشته باشیم.

بودجه آموزش و پرورش چند برابر شده اما هزینه هم افزایش یافته است.

فارس: گفته شده که کلاس‌های رده ششم، معلم ندارند و قرار است نیروهای خدماتی با حضور در کلاس‌های آموزشی، به تدریس در این مقطع بپردازند. این موضوع را تایید می‌کنید؟

ظاهرا اینگونه است اما کار درستی نمی‌دانیم.

نمی‌دانیم این روند چه اندازه مطالعه شده است اما روند عجولانه‌ای که در تغییر نظام آموزشی پیش آمده، چند آفت دارد.

معلم متخصص برای پایه ششم تولید نشده بلکه مونتاژ می‌شود که کار ناشایستی است. در یک مقطع حساس که دانش‌آموزان از مقطع پنجم ابتدایی وارد سال ششم می‌شود به کسانی سپرده می‌شوند که آموزش لازم را در این زمینه ندیده‌اند.

مشکل بعدی در این زمینه فضای آموزشی است چراکه مدارس پنج کلاسه هستند و نمی‌دانیم چگونه قرار است به شش کلاسه تبدیل شوند و سرانه فضای آموزشی دانش‌آموزان دوباره به هم می‌ریزد.

سازمان نوسازی مدارس هم قادر نیست در کنار هر مدرسه، یک کلاس به عنوان کلاس ششم اضافه کند.

در زمینه تغییر نظام آموزشی باید محتوای آموزشی مورد توجه قرار گیرد و وزیر آموزش و پرورش، درس قرآن پایه ششم را به مجلس آورده بود و از محتوای سایر دروس مطلع نیستیم ضمن اینکه زمان زیادی هم نداریم و باعث نگرانی ما است.

نمایندگان در این زمینه دغدغه خود را به وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند.

پس از تعطیلات مجلس، در کنار مسائلی مانند نیروهای شرکتی، نهضت سوادآموزی و ... موضوع معلمان پایه ششم را هم پیگیر هستیم که مسئولان آموزش و پرورش باید در این زمینه پاسخگو باشند و چنانچه این موضوع به نفع نظام تعلیم و تربیت نباشد، موضع خود را صراحتا اعلام می‌کنیم.

فارس: ‌آیا مجلس در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها، نقشی بر عهده دارد؟ به نظر می‌رسد این بخش معطل مانده است.

هنوز نظام جامع مدیریت شده‌ای برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی وجود ندارد. ایده‌هایی صادر شده اما در عرصه عمل، متوقف شده است.

وزارت علوم و تحقیقات باید در این زمینه احکام عملیاتی داشته و بر مواضعی پایدار باشد که رهبری بر آن تاکید داشته‌اند و مورد توجه دانشجویان هم قرار گرفته است و سپس آنها را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه کند تا در دانشگاه‌ها عملیاتی شود.

گذشت زمان باعث می‌شود ایده‌ها فراموش شوند و ضرر آن هم متوجه نظام آموزشی است.

کرسی‌های آزاداندیشی زمینه‌ای برای ارتقای فهم و درک دانشجویان و بهترین قرارگاه فکری برای رشد جوانان و استادان است.

بهترین بهانه برای پیشرفت دینی را اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌دانیم البته کارگزاران در این زمینه مدعی جدی اسلامی شدن دانشگاه‌ها هستند اما در عمل حرکتی نمی‌بینیم و برداشت درستی از موضوع ندارند بلکه برداشت‌ها شخصی و قشری است.

اسلامی شدن دانشگاه‌ها به معنای تغییر رفتار غیرمطلوب غیر به سمت رفتار مطلوب دینی مطابق با آرمان‌های امام و رهبری است.

تغییر رفتار را باید جدی بگیریم نه اینکه صرفا به دنبال تغییر در شکل و ساختار باشیم.

برخی به دلیل اینکه گزارش کار ارائه دهند، قالب‌ها را ارائه می‌کنند در صورتی که ما محتوا می‌خواهیم.

فارس:‌ درباره ایجاد اصلاحات در دانشگاه آزاد، اظهار نظراتی داشته‌اید، این اصلاحات در چه زمینه‌ای انجام می‌شود؟

 

قرار است رئیس دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور یافته و دیدگاهایش را بیان کند که هنوز بیان نشده است و اعضای کمیسیون هم نظرات خود را اعلام کنند.

دانشگاه آزاد به عنوان قطب علمی و فرهنگی در کشور مطرح است و این موضوع قابل انکار نیست.

وسعت دانشگاه آزاد از بعد کمیت قابل توجه است اما چون این بخش جدای از دولت و سیاست‌گذاری‌های خاص وزارت علوم قرار گرفته و از دیگر سو در احاطه اراده شخصی برخی افراد بود، این دانشگاه را بیشتر محل و مظان یک سری اتهامات قرار داد.

نهادینه شدن یک سری افراد و افکار در دانشگاه آزاد در دیرزمان، در شرایط فعلی، مردم ما را حساس کرده است و باید به این حساسیت پاسخ دهیم و این پاسخ جزء کنکاش در زوایای این دانشگاه، نیست.

می‌خواهیم به کمک مدیریت فعلی بیاییم تا عرصه‌های مختلف، نقش واقعی یک دانشگاه اسلامی را داشته باشد.

دانشگاه آزاد متعلق به همه مردم است نه یک شخص و یک جریان.

فارس: ‌گاهی آب آشامیدنی روستاهای نور، با تانکر حمل می‌شود. برای برطرف کردن مشکلات مردم حوزه انتخابیه چه اقدامی انجام می‌دهید؟

مشکل آب در سراسر مازندران وجود دارد. ما هم مشکل پرآبی  داریم و هم مشکل کم آبی.

در استانی زندگی می‌کنیم که تنها شش درصد از آب‌های سطحی مهار می‌شوند.

از شهریور تا بهمن و اسفند خبر سیلاب وحشتناک داریم و این سیل، آب است و نعمت الهی به دلیل بی‌تدبیری، به نقمت تبدیل می‌شود.

در حوزه انتخابیه‌ام مشکلات مضاعفی از بابت آب آشامیدنی داریم و افت فشار آب، همیشه وجود دارد و البته آب آلوده هم استفاده می‌شود.

آب و فاضلاب روستایی اخیرا اقداماتی در رابطه با حفر چاه انجام داده که قابل تقدیر است اما مشکل کلی این منطقه با حفر چاه برطرف نمی‌شود و ایجاد سدهای در این منطقه ضرورت دارد.

فارس:‌همه ساله واردات برنج در فصل برداشت این محصول، کشاورزان مازندران را با مشکل مواجه می‌کند. در این زمینه اظهار نظری دارید؟

بیست روز دیگر برنج محمودآباد به بازار می‌آید اما از هم اکنون بازار از برنج‌های هندی پر شده است و ما از این وضعیت ناراضی هستیم.

با توجه به این روند، در زمان برداشت محصول برنج، قیمت برنج مازندران به شدت تنزل می‌یابد و کشاورزان ما ضرر می‌کنند و کشاورزی ما رو به نابودی است.

واردات هر نوع محصول کشاورزی باید کنترل شود.

فارس:‌ در گرانی‌های اخیر، دولت باید به کنترل بازار بپردازد و یا اینکه مشکل را در جای دیگری می‌بینید؟

گرانی مقوله‌ای است که به چند بخش تقسیم می‌شود و همه بخش‌ها هم در آن دخیل هستند.

مجلس نقش نظارتی و قانونگذاری دارد و هرجا که نیاز به قانون است، مسئولان از مجلس درخواست کنند و ما به فوریت تصویب می‌کنیم.

مجلس تا حدودی زیادی با چند حرکت توانسته نقش نظارتی خود را در این زمینه ایفا کند اما کافی نیست و کمیسیون اقتصادی باید نقش ُفعال‌تری ایفا کند.

دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید بیشتر وارد عمل شوند.

اعتقادم بر این است که دست‌هایی در کشور که یا به دولت وصل هستند و یا به جاهای دیگر، می‌خواهند با فشار مضاعف اقتصادی به واسطه افزایش تورم، مردم را به سمت وابستگی، صرف نظر از فعالیت هسته‌ای، پذیرش پیشنهادات غرب و 5+1 سوق دهند و مجلس وظیفه دارد این دست‌ها را شناسایی کند و دستگاه‌های امنیتی هم اقدام کنند.

انتهای پیام/س10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول