اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران:

ایران در تولید و پرورش میگو خودکفا شد

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: در یک پروسه‌ مشخص در پرورش میگو به خودکفایی و تامین نیاز بازار داخل دست یافتیم.

ایران در تولید و پرورش میگو خودکفا شد

عباسعلی مطلبی امروز در حاشیه دومین جلسه شورای پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران در غرب مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کلارآباد اظهار داشت: این نشست در راستای اهداف موسسه تحقیقات شیلات ایران و با حضور مدیران ستادی و مراکز تحقیقاتی کشور و کارشناسان مرتبط برای تبیین راهکارهای عملیاتی و اجرایی مراکز تحقیقاتی در سال‌جاری برگزار شده است.

وی افزود: اولویت‌بندی ما در مراکز تحقیقات کشور بر اساس برنامه پنجم توسعه است و رویکردها و اهداف سازمان شیلات، وزارت جهاد در قالب پژوهش‌های کاربردی موسسه تحقیقات مشخص و مورد توافق قرار گرفته که در حوزه فعالیت‌های شیلاتی و تحقیقات آن در آب‌های دریای شمال، خلیج فارس، دریای عمان و منابع آبی داخلی ابلاغ و به اجرا در خواهند آمد.

* یک سری برنامه‌های بین‌المللی در دستور کار داریم

مطلبی گفت: ما یک سری برنامه‌های بین‌المللی نیز در دستور کار داریم که در حوزه‌ بیولوژیک، اصلاح نژاد و ژنتیک ماهیان سردآبی و گرم‌آبی و میگو همچنین توسعه تحقیقات زیست‌فناوری و شیلاتی در قالب برنامه‌های حاکمیتی سازمان در آبهای داخلی و خارجی به اجرا در خواهند آمد.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی نیز در بحث برداشت و احیای ذخایر، شناسایی گونه‌های ناشناخته داخلی و حوز‌ه‌ آبهای مشترک و راه‌های بهره‌برداری از این ذخایر و کمک به حفظ آنها و در کل بهره‌وری است که در دست مطالعه و اجرا داریم و به طور جدی نیز پیگیر آنها هستیم.

این مسئول با تاکید بر رویکرد توسعه‌‌ای نوین سازمان شیلات و موسسه تحقیقات آن که به صورت وسیع و کاربردی در مقوله بهره‌برداری در حوزه شیلاتی است، گفت: یک سلسله تحقیقات در مورد جلبک‌های دریایی و برخی گونه‌های دیگر که تا به امروز به عنوان منابع جدید در سبد غذایی خانوار کشور مورد توجه قرار نگرفته‌اند آغاز شده و در دستور کار این موسسه قرار هم دارد.

وی یادآور شد: همچنین برنامه‌های جامعی نیز در راستای حفظ اکوسیستم دریایی مانند پروژه‌ انتقال مرجان‌های دریایی که در حوزه‌ آب‌های جنوب منطقه‌ چابهار این برنامه به خوبی انجام شده است وجود دارد که دستاورد بزرگی برای موسسه تحقیقات شیلات کشور محسوب می‌شود.

* اجرای 400 طرح پژوهشی در موسسه تحقیقات شیلات

مطلبی با اشاره به اینکه در سال گذشته موسسه تحقیقات بیش از 400 طرح و پروژه تحقیقاتی را به اجرا درآورده، افزود: بیش از پنج دستاورد پژوهشی کاربردی اثرگذار در تحول تولید و افزایش تولید آبزیان را با حضور احمدی‌نژاد ریاست‌ جمهوری، معاون وی، وزیر جهاد کشاورزی و ریاست سازمان شیلات به بهره‌برداری رسیدند.

وی عنوان کرد: در سال جاری 460 طرح و پروژه‌ تحقیقاتی در زمینه‌های تخصصی بیولوژیک، اوکولوژی آبزیان، ژنتیک و اصلاح نژاد ، تغذیه، بهداشت و بیماری‌های آبزیان، فرآوری و زیست فناوری، بازسازی و احیای ذخایر و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین صید صورت پذیرفته که به اجرا در خواهند آمد.

* افزایش برداشت از منابع آبی داخل

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: با هدف‌گذاری‌های ما در سال جاری رویکرد شیلات کشور بیشتر در حوزه افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه‌های آن و همچنین در بحث صید نیز در کنار افزایش برداشت از منابع آبی داخل و مشترک ماست.

وی ادامه داد: برنامه پنجم توسعه ما باید در انتهای این برنامه بیش از یک میلیون و 600 هزار تن در سال آخر از انواع آبزیان تولید داشته باشیم که سال گذشته در همین راستا به تولید رقمی بالای 700هزار تن رسیدیم.

این مسئول متذکر شد: برای نیل به اهداف سازمان و موسسه تحقیقات در سال‌ جاری که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده و در این راستا پیگیر آن هستیم تا تحولاتی را رقم زنیم که در نهایت افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها را در برداشته باشد تا تولیدات داخل در بحث شیلات به خوبی در سبد غذایی خانوار و جامعه ایرانی قرار گیرد.

مطلبی در پایان اذعان داشت: همان طوری که در بحث تولید میگو با برنامه‌های خوب سازمان شیلات بر پایه تحقیقات کارشناسانه موسسه نیز توانستیم در یک پروسه‌ مشخص در پرورش میگو به خودکفایی و تامین نیاز بازار داخل دست یابیم.

انتهای ‌پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول