اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تکثیر آبزیان شهید رجایی ساری:

مصرف سرانه ماهی در مازندران بالاتر از میانگین کشوری است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری گفت: مصرف سرانه ماهی در کشور هشت و در مازندران 12 کیلوگرم است.

مصرف سرانه ماهی در مازندران بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، عباس اسماعیلی ملا، بعدازظهر امروز در جلسه شورای اداری مرکز مازندران که در فرمانداری ساری برگزار شد با بیان اینکه بیش از 90 درصد ماهیان دریای خزر رود کوچ هستند، اظهارداشت: ماهیان دریای خزر در زمان بلوغ برای تخم‌گذاری به رودخانه‌ها مهاجرت می‌کنند.

وی ادامه داد: هرگونه عاملی متاثر از شدت آلودگی و دخالت‌های انسانی جلوی مهاجرت ماهیان از دریا به رودخانه شود بدون تردید موجب خسارت جبران‌ناپذیری مانند کاهش حفظ و بازسازی ذخایر و نابودی نسل برخی از ماهیان می‌شود.

این مسئول متذکر شد: تغییرات غیراصولی در وضعیت سکونت آبزیان، برروی تولید مثل، رشد و کمیت آبزیان اثرگذار است.

اسماعیلی با بیان اینکه فعالیت‌های بشر تکثیر طبیعی ماهیان و ذخایر آبزی را مورد تهدید قرار داده است، تصریح کرد: شیلات برای کمک به حفظ و ذخایر آبزیان اقدام به تکثیر نیمه مصنوعی انواع ماهیان در گونه‌های اقتصادی دریای خزر کرده است که هر ساله بالغ بر یک صدمیلیون قطعه بچه ماهی اعم از سفید، کپور، ماهیان خاویاری به رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی می‌شود.

وی به فعالیت‌های مرکز شیلاتی شهید رجایی ساری اشاره کرد و گفت: این مرکز در بحث تامین پروتئین نقش نخست را در سطح استان دارد.

وی بااشاره به اینکه 30 مولد ماهی در مرکز شهید رجایی در برنامه‌های ما گنجانده شده است گفت: پرورش یک میلیارد و 375 میلیون قطعه بچه ماهی از آمار 10 ساله مرکز شهید رجایی محسوب می‌شود.

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری با بیان اینکه این مرکز، در احیا و پرورش ماهیان  در معرض انقراض و در خطر انقراض فعالیت دارد، گفت: ماهی خاویاری از گونه باارزشی است که شش گونه آن در دریای خزر زیست دارند. 

این مسئول یادآور شد: سال گذشته از استحصال بیش از هفت هزار و 500 تن صید ماهیان خاویاری در دریای خزر گزارش شده که از فعالیت پرورش نیمه مصنوعی مرکز شهید رجایی در ساری بوده است.

وی ادامه داد: در بحث ماهیان خاویاری از دهه 70 تاکنون 40 میلیون قطعه در تامین بچه ماهیان و 30 میلیون قطعه در کپور دریایی هزینه شده است که وجود بیش از یک میلیارد و 375 میلیون قطعه ماهی در بازار حاصل تکثیر نیمه مصنوعی ما است.

رئیس مرکز تکثیر و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری  با بیان اینکه در فصل تابستان در رهاسازی بچه ماهیان به رودخانه‌های پر آب نیازمندیم، ابراز داشت: تعاملی بین دستگاه‌های اجرایی مانند آب منطقه‌ای، محیط زیست و دام پزشکی صورت گیرد تا در پرورش بچه ماهیان دچار مشکل نشویم.

وی اظهارداشت: هدف ما تامین بچه ماهی به صورت طبیعی است اگر روند تولید بچه ماهیان به صورت نیمه مصنوعی ادامه یابد با خطر مواجه می‌شود.

این مسئول در حوزه آبزیان و شیلاتی به افزایش مصرف سرانه ماهی در سبد خانوار اشاره کرد و گفت: مصرف سرانه ماهی در سطح کشور از سه کیلو به هشت کیلوگرم افزایش یافته که این آمار در مازندران به 12 کیلو رسیده است.

اسماعیلی اذعان داشت: سال گذشته مازندران ماهی پرورشی به 13 استان را تامین کرد.

انتهای پیام/س10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول