اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نقش فعال رسانه‌ها کلید مفقوده شده ورزش البرز

خبرگزاری فارس: یکی از مهم‌ترین نواقص مدیریت ورزش البرز عدم بهره‌مندی از توان رسانه‌ها است که در صورت عدم توجه به این ظرفیت قوی آسیب‌هایی را در آینده نزدیک متوجه ورزش این استان تازه تاسیس خواهد کرد.

نقش فعال رسانه‌ها کلید مفقوده شده ورزش البرز

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، گفتن از جایگاه رسانه و کارکردهای مثبت و فراوان آن به نوعی توضیح واضحات است، چرا که همه می‌دانیم این رسانه و قلم است که با انتشار اخبار، رویدادها و تحلیلی صحیح، در مسیر آگاهی‌بخشی و آگاهی ‌دادن به مخاطبان گام برمی‌دارد و آنجا که نیاز است با نقادی دلسوزانه مجریان و تصمیم‌سازان را به اثرات آنچه انجام می‌دهند، آگاه‌تر می‌کند.

این نقش موثر و تاثیرگذار در همه بخش‌های مدیریتی کشور قابل درک بوده و مهم آنکه تاثیرگذاری رسانه‌ها در توسعه ورزش به مراتب بیشتر از حوزه‌های دیگر است.

به همین دلیل است که مدیریت ورزشی کشور و همه آنهایی که در این میدان مشغول به کار هستند، به گونه‌ای عمل می‌کنند که همواره نگاه دلسوزانه و تحلیل و نقد مصلحانه رسانه را در کنار خود داشته باشند.

ارتباط سازنده با رسانه‌ها، وعده محقق نشده ورزش البرز

پس از تشکیل استان البرز و حضور مدیرانی چون بهروز منتقمی در راس آن ‌امیدواری اصحاب رسانه برای حضور موثرتر در بخش ورزش و جوانان این استان افزایش یافت و حتی این ضرورت بارها از سوی مدیر کل ورزش استان در جلسات مختلفی که با خبرنگاران داشت بیان می‌شد، اما به نظر می‌رسد بسیاری از این دیدگاه‌ها تنها در حد یک حرف و شعار باقی مانده و امروز با گذشت تنها یک سال از حضور این مدیر با سوابق ملی، شاهد فاصله گرفتن ورزش استان از رسانه‌ها و فیلتر شدن تعمدی بسیاری از رویدادها در برابر نمایندگان افکار عمومی هستیم.

برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به تحولات دو ماه اخیر رخدادها و رویدادهای ورزشی استان البرز داشته باشیم و در می‌یابیم که اکثر اصحاب رسانه به ویژه خبرگزاری‌های فعال و حتی رسانه‌هایی که به شکل تخصصی‌ به انتشار اخبار رویدادهای ورزش پرداخته و آن را به نقد می‌کشند، به واسطه موانع ایجاد شده و بی‌اطلاعی از برنامه‌های ورزشی کمتر فرصت حضور در این مراسم‌ها را پیدا می‌کنند و حال آنکه در بسیاری از این برنامه‌ها شاهد حضور مسئولان کشوری بوده و هستیم.

جای خالی خبرنگاران در برنامه‌های مهم ورزشی استان البرز

به عنوان نمونه برگزاری دو نشست مشترک هیئت‌های ورزشی البرز و حضور معاونان وزیر ورزش و جوانان، برگزاری انتخابات هیئت‌های مختلف ورزشی و حضور روسای فدراسیون‌های مربوطه در استان البرز تنها بخش کوچکی از از مهم‌ترین برنامه‌هائی ورزشی استان است که بدون اطلاع و دعوت از اصحاب رسانه در این مدت برگزار شده و آنها را از کسب اطلاع و پرسشگری در ارتباط با مسائلی که مدنظرشان است دور کرده است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که دلیل این بی‌مهری به رسانه و خبرنگاران استان البرز چیست و به طور کلی چه عاملی موجب جدایی اصحاب رسانه و مدیریت کلان ورزش و جوانان استان البرز شده؟ برای یافتن پاسخ این پرسش باید به دو ماه قبل باز گردیم.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که در نشستی از سوی اداره کل ورزش استان البرز اقدام به تجلیل از‌ رسانه‌های برتر در حوزه ورزش استان شد. نگاه دوستان در اداره کل امیدواری‌ها را نسبت به ارتباط دو سویه رسانه‌ها و حوزه ورزش و جوانان افزایش داد، اما برگزاری پر ایراد این مراسم و انتقاداتی که در ادامه برخی از رسانه‌ها به نحوه و نوع برگزاری آن وارد کردند، سبب شد تا مدیریت ارشد ورزش استان البرز و مسئولان واحد روابط عمومی و ارتباط با رسانه‌های اداره کل ورزش و جوانان استان البرز با تغییر رویه و بدون بررسی اشکالات کار؛ خود رسانه‌ها را مقصر و انتقاد آنها را اهداف شخصی تفسیر کنند و از فردای آن روز بود که تهدید برگزار کردن برنامه‌های ورزشی در استان بدون حضور خبرنگار رنگ و بویی جدی به خود گرفت.

راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی برای ارتباط مستمر با خبرنگاران و یا راهی برای پاک کردن صورت مساله؟

از آن روز به بعد با محدود شدن حضور خبرنگاران در زمان برگزاری برنامه‌های ورزشی، مدیریت روابط عمومی اداره کل ورزش البرز به زعم خود و برای پر کردن کاستی‌های ایجاد شده در زمینه اطلاع‌رسانی به مخاطبان،‌ به انتشار پر حجم اخبار بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی این اداره روی آورند، اما نوع انعکاس اخبار با ادبیات غیرحرفه‌ای و خبری بودن صرف اخبار و رویکرد جانبدارانه خبرهای منعکس شده موجب شد این اطلاعات نتواند گویای همه واقعیت‌های ورزش استان باشد.

به همین دلیل شاهد هستیم که اکثر خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی فعال در حوزه ورزش استان البرز، با مشاهده آسیب‌های این رویکرد نامتعارف دغدغه‌های جدی نسبت به شرایط حاکم بر ورزش استان خود پیدا کنند.

تجربه‌ای که محکوم به شکست است

خبرگزاری فارس از ابتدای راه‌اندازی دفتر مستقل در غرب استان تهران و سپس استان البرز تا به امروز عملکردی روشن و قابل دفاع در زمینه پیگیری رخدادهای ورزشی و انتشار اخبار و گزارش‌های مستند در این زمینه دارد که افزایش چشم‌گیر مراجعه به اخبار ورزشی این گروه طی چند سال اخیر نشان دهنده اعتمادی است که مردم استان به خبرگزاری و اخبار آن دارند.

بنابراین بیان واقعیات مطرح شده در این نوشتار و هشدار نسبت به اجرای تجربه‌ای شکست خورده تنها از این رو لازم و ضروری بود تا مدیریت کلان ورزش استان البرز را از تداوم این رویکرد غیرسازنده با رسانه‌ها پرهیز دهد.

از سوی دیگر هدف از بیان نقد دلسوزانه فوق تاکید بر این نکته است که به طور قطع ادامه این روند بیشترین آسیب را به ورزش استان وارد کرده و موجب خواهد شد، بسیاری از اشکالات و ایرادات نادیده و مغفول مانده و برای رفع آن اقدامی موثر صورت نگیرد.

امید است مدیران این حوزه با تجدید نظر در سیاست‌های اتخاذ شده به‌گونه‌ای عمل کنند تا در آینده رسانه‌ها را به عنوان بازویی توانا در کنار‌ خود داشته باشند و از وجود آنها برای بهبود امور بهره‌گیرند.

گزارش از مجتبی علی‌مردانی

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول