اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد:

رسانه‌ها خود را از زیر سایه سنگین سیاست کنار بکشند

خبرگزاری فارس: مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌ها خود را از زیر سایه سنگین سیاست کنار بکشند و پایگاه احزاب سیاسی نباشند بلکه بر رسالت‌ روشنگری و آگاهی‌بخشی تمرکز کنند.

رسانه‌ها خود را از زیر سایه سنگین سیاست کنار بکشند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پدرام پاک‌آیین بعد از ظهر امروز در آیین افتتاح سرای روزنامه‌نگاران همدان، سرا را یک نهاد تازه تأسیس و نوپا عنوان کرد و اظهار کرد: هدف از تأسیس این نهاد، تقویت و توسعه ارتباطات و تعاملات روزنامه‌نگاران با هم است.

وی با بیان اینکه در سرا همه به عنوان اعضای یک خانواده هستند، افزود: اعضای سرا به لحاظ صنفی و رویکردهای آرمانی، اعضای یک خانواده هستند و هر چه اعضا به هم نزدیک‌تر باشند، خروجی کار در حوزه اطلاع‌رسانی و روشنگری و ارتقای آگاهی عمومی کیفی‌تر خواهد بود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد تصریح کرد: سرا مکانی است که روزنامه‌نگاران، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در کنار هم گرد هم می‌آیند چرا که هر جا روزنامه‌نگاران در کنار سایر اهداف قرار گرفتند، حق این صنف تضییع شده است.

وی ایجاد سرای روزنامه‌نگاران را اهتمام وزارت ارشاد برای عدم تضییع حقوق خبرنگاران دانست و گفت: سرا کانونی برای روزنامه‌نگاران پیش‌بینی شده است و این صنف با همه ظرفیت‌های ذاتی به شکل مستقل ایفای نقش می‌کند.

پاک‌آیین بیان داشت: رسانه‌ها خود را از زیر سایه سنگین سیاست کنار بکشند و پایگاه احزاب سیاسی نباشند بلکه رسالت‌ روشنگری و آگاهی‌بخشی را داشته باشند که این هم در گرو هویت مستقل حرفه‌ای است.

وی اضافه کرد: وقتی هویت مستقل حرفه‌ای باشد، رسانه نیز به تبعیت از منابع انسانی هویت مستقل می‌یابد و اعتماد‌سازی می‌کند و اعتماد مردم را به رسانه تقویت می‌کند.

به رسانه به عنوان صنف مستقل نگریسته شود

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد رسانه را بستری برای رد رخنه احزاب و گروه‌های سیاسی دانست و گفت: باید به رسانه به عنوان صنف مستقل نگریسته شود و سرای روزنامه‌نگاران کانون مستقلی برای هویت‌بخشی به دفاتر روزنامه‌نگاران است.

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید رسالت صنفی خود را بیش از پیش بشناسند، افزود: سرای روزنامه‌نگاران می‌تواند مقدمه‌ای برای جدی گرفتن مقوله روزنامه‌نگاری بین‌المللی و شناخت ظرفیت‌های داخل به جهانیان و رساندن پیام آرمانی انقلاب به جهان باشد.

پاک‌آیین با بیان اینکه سرا می‌تواند استعدادیابی خبرنگاران را به دنبال داشته باشد، افزود: با توجه به عدم هویت مستقل حرفه‌ای و نبود هم‌افزایی، ممکن است رسانه‌ها نتوانند راه متحدی داشته باشند و یا اینکه نتوانند به نحو احسن دانش حرفه‌ای پیدا کنند که همین نیازمند آموزش است.

سرای روزنامه‌نگاران پایه‌گذار دوره‌های آموزشی باشد

وی خاطرنشان کرد: سرای روزنامه‌نگاران می‌تواند پایه‌گذار دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های نقد رسانه‌ای باشد و این ظرفیت را ایجاد کند که دانش پیرامون روزنامه‌نگاران ارتقا یابد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد ابراز داشت: اعضای صنف خبرنگاران باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا هم‌افزایی علمی داشته باشند و تجارب خود را به هم انتقال دهند.

وی سرای روزنامه‌نگاران را در نقطه آغاز دانست و گفت: این راه آغازین با اصحاب رسانه و مدیریت این سرا می‌تواند تسریع یابد.

پاک‌آیین یکی از راهکارها و دغدغه‌های معاونت مطبوعاتی را توسعه کیفی مطبوعات دانست و گفت: توسعه کیفی مطبوعات به لحاظ کمی شاخص بالایی دارد و باید بدان توجه شود.

وی با بیان اینکه در حوزه آمایش سرزمین مناطق محروم نیز با صدور مجوز مشکل مجوز برطرف می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه مطبوعات با سابقه 100 ساله به لحاظ کمی رشد خوبی داشته‌اند، اما به لحاظ کیفی به نظر می‌رسد این کیفیت در برابر سابقه مطبوعات پاسخگو نبوده است و انتظارات نسبت به کیفیت بیشتر است.

رسانه‌ها به دنبال توسعه کیفی و موجب اعتماد بین مردم باشند

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد رسانه را یک محصول فرهنگی و نیازمند کنترل کیفی عنوان کرد و افزود: ما روزنامه‌نگاران معمولاً حوزه‌های مختلف را نقد می‌کنیم اما خود روزنامه‌نگاری نیز مقوله‌ای نقدی است که باید برای کیفی‌سازی آن و رفع نازیبایی‌ها، با معیارهای حرفه‌ای شناسایی شود.

وی یکی از رسالت‌های سرای روزنامه‌نگاران را نیازسنجی و پر کردن خلأ‌های موجود برشمرد و تصریح کرد: اهداف آرمانی رسانه‌ها باید پیگیر توسعه کیفی و موجب اعتماد در بین مردم باشند، تا فرهنگ مطالعه رسانه و کسب اطلاعات از رسانه‌های داخلی ترویج و توسعه یابد و این برعهده خود روزنامه‌نگاران است.

پاک‌آیین بر لزوم درون‌زا و برونگرا بودن سرای روزنامه‌نگاران تأکید کرد و اظهار کرد: اگر این مکان چنین باشد، هویت خود را خواهد سنجید اما باید مسائل کلی نظام را نیز مد نظر قرار دهد.

وی در پایان سخنانش گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور، انتظار می‌رود سرای روزنامه‌نگاران درک صنفی و هم‌گرایانه و تفاهم‌آمیز ارائه دهد و خود روزنامه‌نگاران می‌توانند ارتقای کاری خود را رقم زده و فضا را تقویت و موجب شکوفایی کار رسانه‌ای خود شوند.

انتهای پیام/ع10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول