اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل محیط زیست قزوین:

دهیاران و شوراها، قانون مدیریت پسماند را اجرایی کنند

خبرگزاری فارس: معاون اداره کل محیط زیست استان قزوین، بر ضرورت اجرای ماده چهار قانون مدیریت پسماند مبنی بر تفکیک زباله از سوی دهیاران و شوراهای اسلامی در روستاها تأکید کرد.

دهیاران و شوراها، قانون مدیریت پسماند را اجرایی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، عبدالحسین مظفری بعد از ظهر امروز در کارگاه آموزشی زمین پاک - مدیریت پسماند شهرستان آبیک که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: چالش زباله و پسماند روستایی بخش اعظمی از فعالیت‌های دهیاران و شوراهای اسلامی را در روستاها به خود اختصاص داده است.

وی افزود: امیدواریم که امسال بودجه‌های دهیاری‌ها در روستاها بر اجرایی شدن قانون مدیریت پسماند در روستاها اختصاص یابد.

این مسئول در تعریف زباله گفت: زباله به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب)  گفته می‌شود که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از فعالیت انسان حاصل و‌ از نظر تولید‌کننده زائد تلقی می‌شود.

معاون اداره کل محیط زیست استان قزوین، با بیان اینکه پسماندها به  انواع پسماندهای عادی، ویژه، پزشکی، کشاورزی و صنعتی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: خطرات ناشی از دفن غیر بهداشتی زباله انواع باکتری‌ها، بروز شیوع بسیاری از بیماری‌ها و تحمیل هزینه‌های درمان را برای مردم به همراه دارد.

مظفری خاطر نشان کرد: با رعایت اصول مدیریت پسماند می‌توان به ارتقای سلامت مردم، صرفه‌جویی در هزینه‌های اقتصادی و سرمایه‌های ملی کمک شایانی کرد.

وی اذعان کرد: دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله آلودگی آب، هوا، خاک و تولید شیرابه  و افزایش سگ‌های ولگرد و انواع بیماری‌های واگیر را به همراه دارد.

این مسئول خاطر نشان کرد: در کشور ما زباله‌ها در خاک دفن، سوزانده و یا در طبیعت رها می‌شوند که این مسئله علاوه بر خطرناک بودن برای محیط زیست سبب فرسایش خاک، آلودگی هوا، زشت شدن منظر طبیعی و نامناسب کردن محیط برای حیات وحش می‌شود.

معاون اداره کل محیط زیست استان قزوین یادآور شد: با راه‌اندازی سایت جایگاه زباله  محمد‌آباد در این استان،  بخش اعظمی از پسماندها برای بازیافت به این مرکز ارجاع داده می شوند.

مظفری پیمانکاران شهرداری‌ها، سوداگران طلای کثیف و واحدهای بازیافت مواد جامد را از ذی‌نفعان پسماندها و محیط زیست، قرار گرفتن کودکان در معرض بیماری‌های واگیردار و تحمیل به دولت برای پرداخت یارانه درمان ناشی از بیماری‌ها و استهلاک سوخت هزینه‌ها برای مدیریت پسماندها را از متضرران پسماندهای غیر اصولی و غیر بهداشتی عنوان کرد و افزود: کاهش زباله، استفاده دوباره از زباله و بازیافت از استراتژی‌های حاکم بر مدیریت مواد زائد است.

وی تعیین مالیات بر دفن زباله، بازیافت زباله، تبدیل زباله به انرژی و تولید و ترویج مواد و محصولات حاصل از زباله را از سیاست‌های پیشگیرانه در زمینه مدیریت اصولی پسماند برشمرد و گفت: مصرف درست تا حد زیادی می‌تواند هزینه‌های مصرف آب و انرژی را کاهش دهد و از تولید بیش از اندازه جلوگیری کند.

این مسئول تفکیک زباله از مبدأ در روستاها را به دلیل تولید زباله کم، جمعیت کمتر نسبت به شهر و کم بودن هزینه‌های جمع‌آوری را راحت‌تر از شهر دانست و تصریح کرد: بخشی از زباله‌ها نظیر زباله‌های گیاهی، حیوانی، کاغذی و پلاستیکی را به راحتی می‌توان جداسازی کرد لذا دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها با برنامه‌ریزی و در پروسه های مختلف و زمان‌بر می‌توانند در نهادینه کردن فرهنگ جداسازی زباله از مبدأ گام‌های مؤثری بردارند.

معاون اداره کل محیط زیست استان قزوین محصور کردن جایگاه فعلی زباله ها، ایجاد کانال در مجاورت جایگاه‌های زباله به منظو‌ر جلوگیری از ورود آب باران به جایگاه، ایجاد فشردگی د‌ر خاک با هدف به حداقل رساندن نفوذ‌پذیری خاک و پوشش زباله‌ها با استفاده از یک لایه خاک پس از هر مرحله تخلیه را از اقدامات ساده جایگاه‌های فعلی زباله یادآوری کرد و گفت: برنامه‌ریزی در ارتباط با تفکیک از مبدأ، شناسایی افراد دوره‌گرد و خریداران پسماندهای بازیافتی و سایت‌های انگیزشی و تشویقی را از دیگر اقدامات برای هدایت زباله در جایگاه‌های فعلی می‌توان به کار برد.

مظفری بیشترین ارجحیت در سلسله مراتب مدیریت مواد زائد جامد را به ترتیب اجتناب (‌برنامه ریزی برای تولید کمتر و یا عدم تولید زباله)، کاهش، استفاده مجدد، بازیافت، بازیابی، پردازش و دفع زباله عنوان کرد: مطابق قانون، شرع و عرف مدیریت پسماندها از وظایف اصلی دستگاه‌های ذی‌ربط و دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها است که امیدواریم همه آنها برای تحقق مدیریت پسماند در روستاها اهتمام جدی داشته باشند.

گفتنی است در این کارگاه آموزشی به سئوالات مطروحه از سوی دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان آبیک پاسخ داده شد.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول