اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل:

سهل انگاری در اجرای عملی قانون مدیریت پسماند آسیب‌زاست

خبرگزاری فارس: مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: اجرایی نشدن قانون مدیریت پسماند که نزدیک به 10 سال از تصویب آن می‌گذرد محیط زیست را به سمت زوال کشانده است.

سهل انگاری در اجرای عملی قانون مدیریت پسماند آسیب‌زاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی حمیدی ظهر امروز در همایش مدیریت زیست محیطی دفع پسماند که در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل و با همکاری انجمن علمی محیط زیست استان اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: این قانون یک قانون مترقی در نگهداری و بهره‌مندی از محیط زیست سالم بود اما با عمل نکردن به آن رفته رفته شاهد زوال منابع خدادادی خواهیم بود.

وی با یادآوری اینکه انباشت بیش از حد پسماند در محیط زیست زنگ خطری جدی برای کشورماست، خاطرنشان کرد: محیط زیست استان اردبیل نیز در تلاش است تا با اجرای صحیح و دقیق قانون مدیریت پسماند‌ها در واقع نجات‌بخش این منابع باشد.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل یکی از آسیب‌های جدی در حوزه مدیریت پسماند را دفن غیر‌بهداشتی زباله‌ها و گاه سوزاندن مواد مختلف دور‌ریز اعلام کرد و گفت: ما در همه شهرستان‌های استان فرمانداری‌ها را موظف به دفن بهداشتی زباله‌ها کردیم به طوری که همگی باید به سمتی حرکت کنیم تا در پایان برنامه پنجم توسعه در استان اردبیل جشن پایان دفن بهداشتی زباله اجرایی شود.

حمیدی دفع صحیح پسماند‌ها و مدیریت صحیح و اصولی آن را عاملی مهم در جلوگیری از تخریب محیط زیست اعلام کرد و افزود: صیانت محیط زیست امروز نیازمند فرهنگ‌سازی‌های گسترده است چرا که بر اثر غفلت‌های تاریخی و بی‌توجهی رسانه‌ها و نهادهای آموزشی متاسفانه حساسیت به محیط زیست از بین رفته و از آن غفلت کرده‌ایم.

این مسئول به پیشرفت‌های تکنولوژی در دهه‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: علیرغم اینکه ما این پیشرفت‌ها را با جان و دل می‌پذیریم اما متاسفانه تغییر نوع زندگی جوامع سبب تغییر نوع پسماند‌ها نیز شده و بشر بزرگترین مخرب محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل با تاکید بر اینکه پسماند‌ها باید به نحو صحیح دفع شوند، ادامه داد: در غیر این صورت باید در آینده‌ای نزدیک منتظر آسیب‌های جبران ناپذیر در آب، هوا، خاک و محیط زیست باشیم.

حمیدی بهره‌گیری از منابع توسعه پایدار را سبب ارتقای تولید در بخش‌های مختلف اعلام کرد و تصریح کرد: ‌ما زمانی می‌توانیم ادعای توانمندی اقتصادی و استقلال و خودکفایی را در زمینه تامین نیازمندی‌ها داشته باشیم که به بهترین شکل از سرمایه‌ها و مولفه‌های توسعه پایدار بهره‌برداری کنیم.

وی مهمترین عامل دخیل در مدیریت پسماند‌ها را مدیریت مصرف دانست و عنوان کرد:‌ هیچ کس مخالف زندگی مدرن و مدرنیزه شدن رفتارهای بشر نیست اما اینکه مدرنیته مخل امنیت و پاکیزگی محیط زیست شود برای هیچ کس قابل قبول نیست.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: قانون مدیریت پسماند در سال 83 به تصویب رسید اما به طور عملی در جامعه جا نیفتد از این رو برای تغییر روند بازیافت پسماندها باید فعالیت‌های جدی انجام دهیم و یکی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها حساس کردن مردم نسبت به بحث محیط زیست و مدیریت پسماندها است.

حمیدی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین وظیفه و برنامه اداره کل حفاظت محیط زیست، جامه عمل پوشاندن به این برنامه است و در همین راستا جلسات کار گروه حفاظت محیط زیست استان به طور مرتب برگزار می‌شود اما این بحث باید در جامعه نیز تبیین شود.

این مسئول گفت: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون را دارد اما برای عملی کردن مدیریت پسماندها سایر بخش‌های اجرایی، علمی، تولیدی، رسانه‌ها و جامعه باید در این زمینه همکاری کنند.

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین در پایان سخنان خود از مراجع دینی خواست تا از نظر دینی و شرعی در این زمینه اظهار نظر کنند و حساسیت جامعه را در این مورد برانگیزند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول