اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره محیط زیست آبیک تاکید کرد

ضرورت اجرایی شدن قانون مدیریت پسماند در روستاها

خبرگزاری فارس: رئیس اداره محیط زیست آبیک بر اجرایی شدن قانون مدیریت پسماند از سوی دهیاران در روستاها تاکید کرد.

ضرورت اجرایی شدن قانون مدیریت پسماند در روستاها

حشمت‌الله کوثری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: طبق ماده 4 قانون مدیریت پسماند، باید پسماندهای عادی تمام روستاها تا پایان سال 92 به صورت تفکیک شده از مبدا جمع آوری شوند که تحقق این امر همت بخشداران و دهیاران را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه زباله‌های شهر خاکعلی و روستاهای بخش بشاریات به جایگاه کمپوست محمدآباد قزوین منتقل می‌شود و دغدغه زباله در این مناطق تا حدودی برطرف شده است.

این مسئول از وضعیت دفن زباله در روستاهای زیاران و قشلاق از توابع بخش مرکزی آبیک انتقاد کرد و افزود: وضعیت دفن زباله در این دو روستای بزرگ مورد تایید اداره محیط زیست آبیک نیست، چراکه زباله‌ها در این مناطق به صورت اصولی و بهداشتی دفن نمی‌شود که البته خاطیان از سوی مراجع قضایی نیز محکوم شده‌اند و اخطار دوم از سوی محیط زیست داده شده است.

رئیس اداره محیط زیست آبیک ادامه داد: در بیشتر روستاهای بخش مرکزی آبیک وضعیت دفن زباله مطلوب نیست و دفن غیر بهداشتی و غیر اصولی کاملا مشهود است.

کوثری اضافه کرد: دهیاران باید روستائیان را به سویی سوق دهند که زباله از مبدا تفکیک شده به جایگاه کمپوست محمدآباد قزوین منتقل شود و تحقق این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی است.

وی وضعیت دفن زباله شهر آبیک را نسبتا مطلوب ارزیابی کرد و گفت: گرچه این وضعیت دفن زباله به طور موقتی قابل قبول است و هر روز خاک‌پاشی انجام می‌شود ولی در دراز مدت قابل پذیرش نیست و باید با تفکیک زباله از مبدا به جایگاه کمپوست محمدآباد قزوین منتقل شود.

این مسئول در تعریف پسماند گفت: پسماند به مواد جامد، گاز و مایع (غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زاید تلقی می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست آبیک در خصوص راه‌های انتشار زباله افزود: مگس، انتشار امراضی همچون اسهال عفونی، تراخم، حصبه و وبا را به دنبال دارد که جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله تا حدود 60 درصد می‌تواند در کاهش رشد و تکثیر مگس جلوگیری کند.

کوثری ادامه داد: جوندگان به ویژه موش که از یک بیماری ساده گازگرفتگی گرفته تا تب تیفوسی و طاعون را سبب می‌شود با جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله می‌تواند تا 40 درصد کاهش رشد و تکثیر داشته باشد.

وی جایگاه‌های دفن زباله شهرستان را در آبیک، قشلاق، زیاران، کوندج و انجیلاق ذکر کرد و تصریح کرد: جایگاه‌های دفن زباله محل و مأمنی برای سگ‌های ولگرد شده که خطرات سگ گزیدگی نیز امکان حضور شیوع بیماری هاری را به همراه دارد.

این مسئول تصریح کرد: از جمله راه‌های انتشار بیماری‌های ناشی از دفن نامناسب زباله می‌توان به آلودگی آب رودخانه‌ها و جویبارها، آلودگی خاک و تهدید سلامت موجودات زنده، آلودگی هوا از طریق سوزاندن زباله‌ها و تولید گاز سمی و شیرابه و وجود باکتری‌ها اشاره کرد که سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول