اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه سالروز انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی

یادی از حجت الاسلام فردوسی‌پور شهید زنده حادثه 7 تیر

خبرگزاری فارس: مرحوم حجت الاسلام اسماعیل فردوسی‌پور از اعضای مرکزیت حزب جمهوری اسلامی بود که هفتم تیرماه سال 60 در جریان انفجار دفتر این حزب مجروح شد.

یادی از حجت الاسلام فردوسی‌پور شهید زنده حادثه 7 تیر

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، مرحوم اسماعیل فردوسی‌پور دوم شهریور ماه 1317 هجری شمسی در محله سردشت شهرستان فردوس متولد شد.

تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش به پایان رساند و سپس با تشویق مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی به تحصیل علوم دینی روی آورد.

وی مقدمات را در حوزه علمیه فردوس فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیل در سال 1332 هجری شمسی به مشهد عزیمت کرد و در مدرسه نواب در محضر حجت‌الاسلام سیداحمد مدرس یزدی تلمذ کرد؛ فردوسی‌پور پس از اتمام دوره سطح به مدت هشت سال موفق به شرکت در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله شیخ حسین وحید خراسانی شد.

از آن پس برای تبلیغ به نقاط مختلف کشور مسافرت و فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد؛ به طوری که در محرم سال 1384 هجری قمری در عباس‌آباد مازندران به دلیل سخنرانی علیه رژیم شاه تحت تعقیب ساواک قرار گرفت.

پس از تبعید حضرت امام‌خمینی (ره) به نجف، فردوسی‌پور نیز در سال 46 به طور مخفیانه به همراه خانواده ‌خود از ایران خارج شد و به عراق رفت.

وی مدت 11 سال در عراق عضو دفتر امام بود و طی این مدت در محضر امام‌ خمینی (ره) درس خارج و مکاسب، در محضر آیت‌الله العظمی خویی (ره) درس خارج اصول به مدت سه سال و در محضر آیت‌‌الله وحید خراسانی از درس اصول به مدت چهار سال بهره برد.

پس از فشار دولت بعثی عراق بر حضرت امام و تصمیم امام (ره) مبنی بر ترک عراق و عزیمت به کویت فردوسی‌پور مأمور تهیه گذرنامه شد.

فردوسی‌پور در معیت امام راهی کویت شد و قبل از ورود امام به کویت رفت تا زمینه استقبال امام را فراهم کند اما دولت کویت با اقامت امام در کویت موافقت نکرد و امام دوباره به عراق برگشته و این بار عازم فرانسه شد.

فردوسی‌پور با موافقت حضرت امام به همراه ایشان و تنی چند از روحانیان عازم پاریس شد و در پاریس عضو هسته مرکزی تشکیلات روحانیان مبارز در خارج از کشور بود.

وی تمام مدت اقامت امام در پاریس در خدمت امام بود و پس از تصمیم امام مبنی بر مراجعت به کشور، او نیز در معیت امام به کشور بازگشت و به خیل عظیم مردم پیوست.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فردوسی‌‌پور مدتی مسئولیت دفتر امام را در تهران عهده‌دار و مدتی نیز عضو دفتر امام در قم و تهران بود و پس از مدتی در هشت مهر 1358 به فرمان امام (ره) به عنوان قاضی شرع در دادگاه‌های انقلاب مشهد منصوب شد.

مرحوم فردوسی‌پور از اعضای مرکزیت حزب جمهوری اسلامی و دوستان مورد وثوق شهید بهشتی بود که در جریان انفجار دفتر این حزب مجروح شد به همین دلیل از او به عنوان شهید زنده انقلاب نام برده می‌شود.

پس از زلزله ویرانگر طبس که آن شهر را با خاک یکسان کرد؛ فردوسی‌پور از طرف مجلس شورای اسلامی مسئول بازرسی از روند بازسازی شهر طبس شد که گزارش وی به مجلس منجر به استیضاح وزیر مسکن و شهرسازی و عدم رأی اعتماد مجلس شد.

از مهم‌ترین اقدامات عمرانی مرحوم آیت‌الله فردوسی‌پور می‌توان به احداث ساختمان مجتمع فرهنگی امام‌خمینی (ره) شامل مصلای قدس، مدرسه علمیه، مسجد ابوالفضل ‌(ع) ، منزل امام (ره)، پیگیری احداث کتابخانه عمومی و تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی برای منطقه اشاره کرد.

فردوسی‌پور در آخرین انتخابات مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی مردم خراسان انتخاب شد و در تاریخ 26 بهمن 85 به علت بیماری دار فانی را وداع گفت.

کتاب "همگام با خورشید از ایران تا ایران" مجموعه خاطرات آیت‌الله فردوسی‌پور از زمان عزیمت وی به نجف و همراهی امام تا پیروزی انقلاب است که پس از کسب اجازه از محضر مرحوم حاج احمد آقا خمینی به قلم مرحوم فردوسی‌پور نگارش شد و سپس در 533 صفحه توسط مجتمع فرهنگی، اجتماعی امام‌خمینی (ره) فردوس در بهمن‌ماه 72 منتشر و در اختیار پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفت.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول