اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه دامغان:

معروفات و منکرات توسط افراد کارآمد شناسانده شود

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه شهرستان دامغان گفت: معروفات و منکرات باید توسط افراد کارآمد و متخصص شناسانده شود.

معروفات و منکرات توسط افراد کارآمد شناسانده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، سیدمحمدحسن مرتضوی بعد از ظهر امروز در جلسه توجیهی فرماندهان و مسئولان امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: ما باید معروفات و منکرات را بشناسیم و این کار نیز باید توسط افراد کارآمد و متخصص انجام شود.

وی افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از بزرگ‌ترین واجبات اسلامی است و توصیه به آن در قرآن و گفتارهای پیامبر خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) و دیگر امامان دارای لحنی کم‏نظیر و تکان‏دهنده است.

فرمانده سپاه شهرستان دامغان گفت: اگر کسی از این همه چشم‏پوشی کند و تنها به ندای عقل گوش دهد، باز هم این عمل سازنده را فریضه و تکلیف خواهد شمرد.

مرتضوی با بیان اینکه به نیکی دعوت کردن و از بدی برحذر داشتن را کدام عقل سالمی ستایش نمی‏کند، اظهار داشت: اسلام موضوع امر به معروف و نهی از منکر را محدود نکرده است بلکه این موضوع دامنه‏ای وسیع داشته و دایره‏ای بسیار بزرگ از اعمال و رفتار آدمی هم‌چون عبادات، معاملات، اخلاقیات، محیط خانوادگی و ... را شامل می‏شود.

وی به مراتب سه‏گانه امر به معروف و نهی از منکر در فقه اسلامی اشاره کرد و گفت: سه مرتبه کلی برای این فریضه در نظر گرفته شده که هر مرتبه نیز خود دارای درجات و مراتبی است و کسی که این برنامه را اجرا می‏کند، چنانچه امر و نهی خود را در مراتب پایین‏تری مؤثر یافت، ورود به مرتبه بالاتر برایش جایز نیست.

فرمانده سپاه شهرستان دامغان ادامه داد: این سه مرحله شامل اظهار تنفر قلبی، امر و نهی گفتاری و اقدام عملی است که اگر مرحله نخست و دوم با هر مراتبی که دارند در انجام واجب و ترک گناه موثر نباشد، مرحله سوم امر و نهی دینی که جلوگیری عملی از گناه است، صورت می‏گیرد و در نظام جمهوری اسلامی مرحله عملی آن با قوانین و حکومت و اجازه شارع مقدس و ولی‌فقیه است.

فرمانده سپاه شهرستان دامغان ادامه داد: موضوع حفاظت از اطلاعات مسئله‏ای بسیار مهم و قابل توجه است که همه در زندگی شخصی و در حیطه مسئولیت اجتماعی موظف به رعایت آن هستیم.

مرتضوی با اشاره به اهمیت این موضوع به داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند متعال بهترین داستان‏ها یا احسن‌القصص را در قرآن نازل کرد تا معارف و عبرت‏های نهفته در این حکایات و داستان‏ها چراغ روشنی در مسیر هدایت انسان‏های مومن باشد.

وی گفت: یوسف کودکی بیش نیست که با دیدن خوابی به ظاهر جزئی و عادی به نظر می‏رسد واقعه بزرگی به اذن خداوند متعال مورد پیش‏بینی واقع می‏شود و پس از تعریف خواب یوسف نزد پدرش حضرت یعقوب(ع) می‏فرمایند «ای یوسف رویای خود را به برادرانت تعریف نکن همانا بر تو نیرنگ خواهند زد».

فرمانده سپاه شهرستان دامغان اظهار داشت: این قسمت از داستان را از این لحاظ عنوان کردیم تا در آن درس حفاظت اسرار را از این زاویه بنگریم که به هر حال برخی نعمت‏ها، خوبی‏ها و نقاط قوت همیشه در معرض تهدید و ضربات دشمن قرار دارد و در برخی از مواقع طرح موقعیت‏ها و موضوعات دشمن را مهیای ضربه زدن به خود ما می‏کند.

مرتضوی افزود: در روایات نیز از معصومان(ع) چنین دستوری آمده است که «در کارهای خود از کتمان اَسرار کمک بگیرید، همانا از برای هر فرد برخوردار از نعمت‏ها خطر حسد وجود دارد» حضرت علی(ع) نیز در این مورد فرموده‏اند «هر که رازی را از تو فاش کند، کار تو را تباه ساخته است».

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول