اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کردستان:

20 درصد صادرات کشور از طریق استان کردستان صورت می‌گیرد

خبرگزاری فارس: استاندار کردستان گفت: 20 درصد صادرات کشور از طریق استان کردستان صورت می‌گیرد و حضور هیئت عراقی نشان از ارتباطات عمیق بین دو کشور دارد.

20 درصد صادرات کشور از طریق استان کردستان صورت می‌گیرد

علیرضا شهبازی ظهر امروز در نشست 6+5 که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران برقراری رابطه نزدیک با کشور عراق را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

شهبازی تصریح کرد: وجود مشترکات مختلف بین دو کشور با حمایت دولت‌مردان روبرو است که این مسئله باعث افزایش ارتباط دو طرف است.

وی افزود: با توجه به روند رو به رشد استان کردستان در زمینه توسعه تجارت خارجی و نیز مستقل شدن عراق در زمینه سیاسی باعث شده است که ایران ارتباط با کشور عراق را تجدید و توسعه دهد.

استاندار کردستان با اشاره به وجود پتانسیل‌های گردشگری، تجاری و اقتصادی در این استان، تصریح کرد: کردستان در بخش دولتی، با گشایش سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، نشست‌های تخصصی، روابط گمرکی، اجرای پروژه‌های مشترک، ایجاد بانک از جمله اولین استان‌هایی است که روابط را تسریع و انجام داده است.

شهبازی گفت: برای توسعه و تعمیق روابط برقراری روابط هوایی یکی از محورهای توسعه روابط دو کشور است.

وی خاطرنشان کرد: کردستان در موقعیت‌های خاص و ویژه قرار دارد و وجود سه بازارچه مرزی و رسمی می‌تواند در صادرات کالا از طریق مرز کمک فراوانی به مبادلات دو کشور می‌کند و پتانسیل بالای صادراتی در شمال عراق محسوب می‌شود.

استاندار کردستان از مزیت‌های کشاورزی به 3 میلیون واحد دامی در این استان اشاره کرد و گفت: کردستان در تولید توت‌فرنگی رتبه اول را دارد.

وی افزود: نیروی انسانی مجرب در بخش کشاورزی جایگاه برجسته‌ای از نظر کمیت و کیفیت ایجاد کرده است که بهره‌وری برای ارتقا بخش کشاورزی از اقداماتی است که از سوی مدیریت استان پیگیری می‌شود.

شهبازی از ظرفیت‌های بخش صنعتی به 285 معدن فعال اشاره کرد و گفت: استقرار صنایع به‌عنوان راهبرد مهم در استان مورد توجه است.

وی ادامه داد: ارزش ریالی مبادلات 5.5 میلیارد دلار است که 20 درصد صادرات کشور نیز از طریق استان کردستان صورت می‌گیرد.

استاندار کردستان از اقداماتی که در راستای تسهیل روابط تجاری انجام گرفته است به اعلام رسمی شدن مرز سیروند بانه، احداث پایانه تجاری و نفتی، در دست احداث بودن پایانه باشماق و مریوان، برگزاری نشست‌های مشترک، برقرای پرواز سنندج و سلیمانیه، سفر هئیت اتاق بازرگانی به سنندج  و... را از جمله اقدامات اشاره کرد.

وی ادامه داد: کاهش و تعدیل تعرفه بازرسی، حمل یکسره کالا به خاک عراق، صدور مجوز بانک ملی در اقلیم کردستان، اعمال سیاست‌های تعرفه بین‌المللی را از جمله انتظاراتی عنوان کرد که کشور عراق باید بپذیرد.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول