اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ـ 1:

سکولاریزم مهم‌ترین دشمن نهضت‌های اسلامی است/ نیازمند نقد غرب هستیم

خبرگزاری فارس: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به تهدیدات و آسیب‌های نهضت‌های اسلامی، سکولاریزم را مهمترین دشمن این نهضت‌ها دانست.

سکولاریزم مهم‌ترین دشمن نهضت‌های اسلامی است/ نیازمند نقد غرب هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در بیست و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های «انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا» که با عنوان نسبت انقلاب اسلامی با بیداری اسلامی در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه معتقدم عمق انقلاب‌‌های منطقه مبارزه با جریان تجدد است اظهار داشت: لبه تیز این جریان مبارزه با جریان تجدد است و اگر چه این جریان یک جریان خالص نیست اما عمیق‌ترین لایه این انقلاب‌ها لایه اسلامی است. 

وی با اشاره به تهدیدات و آسیب‌های نهضت‌های اسلامی، سکولاریزم را مهم‌ترین دشمن این نهضت‌ها ذکر و در این رابطه به جریان اردوغان اشاره کرد و گفت: جریان اردوغان اگر جریان خوبی باشد مثل نهضت آزادی است که این طور نیست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر دو جریان تحجر و انفعال به دنبال شبکه‌سازی برای تسخیر نهضت‌های اسلامی هستند خاطر نشان کرد: دو جریان تحجر و جریان انفعال قصد دارند که نهضت‌های اسلامی را به دست آورند.

وی تاکید کرد: غرب سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده است تا نهضت‌های اسلامی را به دست این دو جریان بسپارد و آنچه در مصر در حال روی دادن است مؤید همین امر است، از یک سو سلفی‌ها و از سوی دیگر سکولارهای میانه‌رو فعال شده‌‌اند تا انقلاب‌های اسلامی را به نفع خود مصادره کنند.

میرباقری با بیان اینکه جریان سکولاریست‌ها و جریان تحجر دنیای اسلام مقابل جنبش‌های منطقی اسلامی هستند اظهار داشت: هر دو قرائت اسلام آمریکایی هستند و این دو جریان نمی‌توانند یک تمدن در مقابل تمدن غرب بسازند.

وی تصریح کرد: این دو جریان مخاطره‌آمیزترین تهدید علیه انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی در منطقه بوده و به دنبال مصادره این نهضت‌ها هستند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه تحجر و انفعال در در دنیای اسلام دو لبه قیچی هستند که می‌خواهند اسلام حقیقی را از بین ببرند ابراز داشت: این دو جریان سهمی برای مذهب در ساختار کلان و قوانین عالی جامعه قائل نبوده و حاضر نیستند مذهبی شوند.

وی با بیان اینکه ما اکنون به شدت نیازمند نقد غرب هستیم، یادآور شد: باید نشان دهیم که آرمان‌های غربی پاسخگوی نیازهای این انقلاب ها نبوده و شفاف‌سازی کنیم که همه بحران‌های امروز جهان ناشی از جریان تجدد هستند.

میرباقری ادامه داد: باید توجه داشته باشیم از انقلاب‌های ساختگی و جریان سکولاریزم و تجدد در دنیای اسلام عبور کنیم زیرا لایه‌های ناخالصی در هویت دنیای اسلام وارد شده است و در این شرایط باید از ناسیونالیسم عرب و غیرعرب به شدت پرهیز کنیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه سرود‌های زمان رضاخانی در تلویزیون جمهوری اسلامی مکرر خوانده می‌شود که تکیه بر هویت ناسیونالیستی ملت ایران دارد ابراز داشت: نمی‌گویم این هویت تخریب شود ولی نباید هویت محور ما باشد زیرا هویت مقابله با تجدد در ناسیونالیسم عربی یا ایرانی نیست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی یادآور شد: تمدنی که نمادش تخت جمشید است هیچ‌گاه نمی‌تواند با تمدن مدرن غرب مقابله کند، اگر تمدنی بتواند با آن مقابله کند تمدنی است که نماد آن مکه و کربلا است نه تخت جمشید،‌ زیرا نمی‌توان با چند تخته‌سنگ چندین سال قبل، با تکنولوژی روز مبارزه کرد.

وی با بیان اینکه لایه‌های عمیق جامعه ایران، اسلامی است گفت: به همین سبب است که غرب نتوانسته این انقلاب را تسخیر و شعله‌های آن را خاموش کند.

میرباقری با بیان اینکه به هر حال بخشی از هویت ما را هویت غرب می‌سازد زیرا به زندگی ما نفوذ کرده است، تصریح کرد: باید به شدت مراقب باشیم که این ناخالصی‌ها تبدیل به جریان‌های اصلی در بیداری اسلامی نشود.

وی تاکید کرد: اگر غفلت کنیم ممکن است جریان‌های نو‌ظهور و جریان تجدد‌خواه بیداری اسلامی را مصادره کنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه از افق‌سازی برای این انقلاب‌ها تا قانون اساسی و ساختار مناسبات اجتماعی و برنامه‌ریزی برای ساختار‌‌سازی آنها نیازمند به تفکر هستیم خاطر نشان کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد انقلاب‌های منطقه مسیر خود را ادامه می‌دهند و از مرز دنیای اسلام عبور کرده و موجب بیداری معنوی جهان و فروپاشی امپراطوری مدرن می‌شوند.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول