اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم:

فرهنگ غربی سبب کاهش امنیت اجتماعی در جوامع است

خبرگزاری فارس: قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم گفت: فرهنگ مادی‌گرایانه و مبتذل غربی که در تمام دنیا رسوخ پیدا کرده، موجب شده تا سطح امنیت اجتماعی در بسیاری از جوامع کاهش پیدا کند.

فرهنگ غربی سبب کاهش امنیت اجتماعی در جوامع است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام نورالله قدرتی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید بهشتی ابراز داشت: شهید بهشتی یک متفکر کم‌نظیر بود که معمار قوه قضائیه جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به خدمات شهید بهشتی به نظام اسلامی افزود: قانون اساسی به عنوان منشوری که زیربنای تمام قوانین کشور است، در نتیجه تلاش‌های بی‌شائبه شهید بهشتی تدوین شد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم ادامه داد: صراحت قانون اساسی این است که ریاست قوه قضائیه باید به انتخاب رهبری نظام بر عهده یک فقیه گذاشته شود که این موضوع اهمیت این قوه را در جایگاه قانونی نشان می‌دهد.

قدرتی اضافه کرد: بحث قضاوت در اسلام جایگاه خاصی دارد و برای تصدی جایگاه قضاوت شرایط خاصی دیده شده و فقهای شیعه این شرایط را در کتب خود تدوین کرده‌اند.

وی عنوان داشت: طبق قانون اساسی، قوه قضائیه یک قوه مستقل در نظام بوده که مسئول گسترش عدالت در جامعه است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم با اشاره به اینکه تحقق عدالت به تلاش تمام دستگاه‌ها و تمام مردم نیاز دارد خاطر نشان کرد: با این حال قانون اساسی قوه قضائیه را مسئول این امر خوانده است.

وی گفت: یکی دیگر از وظایف قوه قضائیه تنظیم قوانین و اصلاح آنها طبق نیازهای روز جامعه است که این دستگاه در سال‌های اخیر گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته است.

قدرتی ابراز داشت: گزینش قضات شایسته و تربیت نیروهایی که بتوانند در راستای تحقق عدالت در جامعه گام بردارند، یکی دیگر از ماموریت‌های قوه قضائیه است.

وی با اشاره به اینکه اعمال قانون برای اصلاح جامعه و اجرای عدالت کافی نیست افزود: مردم باید از حیث اخلاق و تربیت دینی پیشرفت کنند تا جرم و جنایت کاهش یافته و عدالت اجرا شود و این به همیاری تمام دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی با قوه قضائیه نیازمند است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم با اشاره به اینکه پرونده‌هایی که در قوه قضائیه جریان دارند، به دو نوع کیفری و حقوقی تقسیم می‌شوند گفت: پرونده‌های کیفری در دادسرا و پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌های حقوقی و خانواده رسیدگی می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شوراهای حل اختلاف نیز به کمک دادگاه‌ها آمده‌اند و پرونده‌هایی که بار مجازاتی سبکی بر آنان مترتب است، به این شوراها ارجاع داده می‌شوند.

قدرتی عنوان داشت: در استان قم شورای حل اختلاف توانسته عملکرد موفقی را از خود به نمایش بگذارد و از حجم پرونده‌های ارجاعی به دادگاه‌ها بکاهد.

وی اضافه کرد: در استان قم در حال حاضر مهم‌ترین موضوعی که در دستور کار دادگستری قرار دارد، مسئله پیشگیری از وقوع جرم با اقدامات فرهنگی و اجتماعی است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم افزود: رویداد جدیدی که در عملکرد قوه قضائیه تحول به وجود آورده، تاسیس معاونت فرهنگی و اجتماعی است که در زمینه پیشگیری از وقوع جرم فعال است.

وی در پاسخ به سئوالی در زمینه علت افزایش وقوع جرم در کشور ابراز کرد: این موضوع به کشور ما محدود نمی‌شود و فرهنگ مادی‌گرایانه و مبتذل غربی که در تمام دنیا رسوخ پیدا کرده است، موجب شده تا سطح امنیت اجتماعی در بسیاری از جوامع کاهش پیدا کند.

قدرتی با اشاره به شلوغی دادگاه‌ها گفت: یکی از دلایل شلوغ بودن محاکم قضائی آگاهی پیدا کردن مردم از حقوق خود با اطلاع‌رسانی‌های قوه قضائیه است که این موضوع موجب افزایش مطالبه‌گری از سوی مردم شده است.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات قوانین جدید نیز موجب افزایش مراجعه به دادگستری‌ها می‌شوند افزود: به عنوان مثال موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها موجب شد که پرونده‌های بسیاری در استان قم در زمینه اقامه دعوا علیه سرپرست خانواده برای کسب مبلغ یارانه تشکیل شود.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم از دیگر دلایل افزایش مراجعه به محاکم قضائی را افزایش عناوین مجرمانه در قانون و درست اجرا نشدن برخی قوانین توسط دستگاه‌های ذیربط دانست.

*کاهش 18 درصدی پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر در سال 90

وی با اشاره به آمارهای پرونده‌های قضایی در استان قم اظهار داشت: یکی از نگران‌کننده‌ترین آمارها در استان قم مربوط به مواد مخدر است که در سال 90، 15 هزار و 221 پرونده در رابطه با این موضوع تشکیل شده است.

قدرتی افزود: البته این رقم در سال 89، 18 هزار و 723 مورد بوده و در سال 90، این آمار 18 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کاهش 56 درصدی در آمار جرائم مربوط به مواد روان‌گردان در استان قم ادامه داد: در سال 90 تعداد این پرونده‌ها در استان قم به 376 مورد رسیده است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم ابراز داشت: همچنین آمار طلاق در استان قم در سال 90 نسبت به سال گذشته آن 9 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌های استان قم در هفته قوه قضائیه گفت: در این هفته مسئولان بخش‌های مختلف قضایی در جمع اصحاب رسانه به تشریح فعالیت‌های خود در سال گذشته خواهند پرداخت و سئوالات خبرنگاران را پاسخ می‌دهند.

قدرتی ادامه داد: شرکت در نماز جمعه، غبارروبی مزار شهدا و دیدار با رهبر معظم انقلاب در روز هفتم تیر از دیگر برنامه‌های دستگاه قضائی قم در این رابطه است.

وی تکریم ارباب رجوع و کاهش‌های پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها را از جمله برنامه‌های دستگاه قضائی در سال آینده ذکر کرد و افزود: تعامل با دستگاه‌ها در راستای پیشگیری از وقوع جرم یکی دیگر از ماموریت‌هایی است که در سال آینده در صدر فعالیت‌های دادگستری در استان قم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول