اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر آموزش و پرورش:

کیفی‌سازی آموزش از اهداف سند تحول بنیادین است

خبرگزاری فارس: وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، حجم کتاب‌ها کم می‌شود تا بتوانیم از کیفیت بالاتری برخوردار شویم.

کیفی‌سازی آموزش از اهداف سند تحول بنیادین است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حمیدرضا حاجی‌بابایی ظهر امروز در کارگاه آموزشی تحول بنیادین آموزش و پرورش در همدان با اشاره به اثرگذاری معلمان در نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: در آموزش و پرورش جایگاه، موقعیت اجتماعی و نوع نگاه مردم به معلم از مهم‌ترین برنامه‌های سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: بیش از دو دهه ایجاد تغییر در سیستم آموزش و پرورش در دستور کار بود و در این راستا کارهایی هم صورت گرفت اما دوباره اصلاحاتی انجام شد اما در تدوین سند تحول بنیادین بیش از 500 محقق و اهل نظر در حوزه و دانشگاه در این راستا وارد شدند تا سند تحول بنیادین شکل گرفت.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: 70 کار پژوهشی در رابطه با تدوین سند تحول بنیادین انجام شد و طی 22 جلسه که نشان از اهمیت کار دارد مصوب شد.

وی تصریح کرد: امروز به این افتخار بزرگ دست پیدا کردیم تا اعلام کنیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند قانون اساسی آموزش و پرورش ایران است و آموزش و پرورش نخستین وزارتخانه‌ای است که دارای سند و نقشه جامع راه برای دست یافتن به اهداف است.

حاجی‌بابایی افزود: پشتوانه این سند کتاب 800 صفحه‌ای است که تمام قوانین آن باید اجرا شود و باید بر اساس این نقشه عمل کنیم.

وی اذعان کرد: تحول به معنای تغییر سازنده است و در این سند هر آنچه که در آموزش و پرورش است تغییر پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش از جمله تغییرات را در محتوا و حجم کتاب‌ها عنوان کرد و گفت: تمام کتاب‌های سال دوم ابتدایی و ششم ابتدایی تغییریافته و در حال چاپ است و همچنین در این نظام جدید حجم کتاب‌ها کم می‌شود تا بتوانیم از کیفیت بالاتری برخوردار شویم.

وی گفت: تغییر کتاب‌ها به صورت دو پایه انجام می‌شود تا تمام مقاطع تحصیلی را تغییر بدهیم چرا که در سند تحول یکی از اساسی‌ترین مقوله‌ها کتاب‌های درسی و محتوای آنها است.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: از دیگر تغییرات این است که نگاه حفظ محور را از آموزش و پرورش برداریم و به سمت آموزش و پرورش فعال و خلاق، تفکر محور و مهارت‌آموز برویم و برای کتاب‌های درسی و ساعات درسی تعریف داشته باشیم.

*معلم اصلی‌ترین عنصر نظام بنیادین آموزش و پرورش

وی به معلم به عنوان اصلی‌ترین عنصر موجود در این سند اشاره کرد و افزود: سند تحول بنیادین با معلم تعریف می‌شود چراکه تمام این قوانین و راهکارها با وجود معلم در کلاس معنا پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در این سند معلم کارمند نیست و باید حقوق او به اندازه‌ای باشد تا با تدریس و کلاس خصوصی به گذران زندگی نپردازد بلکه باید وقتش را به پژوهش و تحقیق بگذراند.

وی بیان داشت: با توجه به تعریفی که در سند تحول بنیادین شده است، ایران در سال 1404 رتبه نخست علمی در منطقه را به خود اختصاص خواهد داد.

حاجی‌بایایی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: آموزش و پرورش تولیدکننده نیروی انسانی است که اگر هر کشوری در راه توسعه این نیروی تولیدی و فعال را نداشته باشد، توسعه‌یافته به حساب نمی‌آید و کار آموزش و پرورش این است که نیروی کارآمد را تربیت کند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید نیرویی را تربیت کند تا فکر کند و خلاق باشد چرا که ما در آموزش به دنبال حجم زیاد کتاب نیستیم و دانش‌آموزان باید به صورت کارگاهی مطالب را بیاموزند تا هیچ گاه مطالب را از یاد نبرند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در کشور 920 هزار معلم وجود دارد که از این تعداد 570 هزار نفر آن خانم هستند که باید برای آنها برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم.

وی در خصوص گذراندن دوره‌های آموزشی برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: پنج‌هزار معلم ابتدایی هم اکنون در تهران در حال گذراندن دوره آموزشی هستند و 120 هزار معلم دیگر نیز برای دوره‌های دوم ابتدایی و ششم ابتدایی دوره آموزشی خواهند داشت.

حاجی‌بابایی در پایان سخنانش گفت: امسال 60 هزار دانش‌آموز به اول راهنمایی نمی‌روند و در کلاس ششم ابتدایی تحصیل خواهند کرد.

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول