اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان مرکزی:

چاپ آگهی‌ تجاری بر روی قبوض تلفن از سوی مخابرات تخلف است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی چاپ آگهی‌ تجاری بر روی قبوض تلفن از سوی شرکت مخابرات در این استان را فاقد وجاهت قانونی دانست و آن را یک تخلف اعلام کرد.

چاپ آگهی‌ تجاری بر روی قبوض تلفن از سوی مخابرات تخلف است

محمدحسن افشاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: چاپ تبلیغات بر روی قبوض تلفن که حدود یک سال است در استان مرکزی انجام می‌شود فاقد وجاهت قانونی است، چرا که طبق ماده 1 و 4 آیین‌نامه قوانین تبلیغاتی کشور هر شخصیت حقیقی یا حقوقی زمانی می‌تواند اقدام به انجام تبلیغات محیطی کند که مجوزهای لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته باشد، به عبارتی دیگر تنها کانون‌های آگهی تبلیغاتی که مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را گرفته‌اند، می‌توانند تبلیغات انجام دهند و دیگر هیچ مؤسسه‌ای حق چنین کاری را ندارد.

*موضوع در کمیته تبلیغات استان مطرح و از طریق استانداری پیگیری می‌شود

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت مخابرات استان مرکزی در  پشت و روی قبض‌های تلفن اقدام به چاپ آگهی می‌کند و اخیرا قطع این قبوض را به اندازه یک کاغذ A4 افزایش داده تا بتواند فضای بیشتری برای تبلیغات در اختیار داشته باشد، موضوع در کمیته تبلیغات استان مطرح و از طریق مسئولان مربوطه در استانداری پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات در این زمینه مرتکب تخلف شده است ادامه داد: درج آگهی بر رو و پشت قبوض تلفن، آب و برق حتی اگر خودش هم وجاهت قانونی داشته باشد که ندارد باید از طریق مؤسساتی که در این زمینه دارای مجوز قانونی هستند، صورت گیرد، اما شرکت مخابرات چاپ و انتشار این آگهی‌ها را از طریق شرکتی انجام می‌دهد که از سوی ارشاد نه مجوز چاپ دارد و نه مجوز کانون تبلیغاتی، این در حالی است که موضوع چندین بار به اطلاع شرکت پیمانکار، شرکت مخابرات و همچنین استانداری مرکزی رسانده شده است.

*چندین بار به شرکت مخابرات اخطار داده شده، اما همچنان شاهد انتشار این آگهی‌ها هستیم

افشاری گفت: این مسئله در کمیته تبلیغات استان مطرح و مقرر گردید مکاتبه‌ای با اداره کل مخابرات انجام شود، این مکاتبه انجام شد و حتی چندین بار به شرکت مخابرات اخطار داده و به مسئولان شرکت اعلام کردیم که این کار وجاهت قانونی ندارد و باید متوقف شود، اما همچنان شاهد انتشار این آگهی‌ها و عدم پاسخ از سوی مسئولان شرکت مخابرات هستیم.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در کمیته تبلیغات استان در مرداد ماه سال گذشته خاطر نشان ساخت: ارشاد از مرداد ماه سال گذشته پیگیر این موضوع است، چون پاسخی از سوی مخابرات دریافت نشد، مجددا موضوع را در کمیته تبلیغات استان مطرح و مقرر شد اداره کل ارشاد موضوع را پیگیری کند، در این زمینه شرکتی که اقدام به چاپ این آگهی‌ها در روی قبوض می‌کند، شناسایی شد.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: با شناسایی مکان فعالیت این شرکت مشخص شد این مجموعه (شرکت پیمانکار) بدون هیچ‌گونه مجوز در زمینه چاپخانه، کانون آگهی تبلیغاتی و چاپ دیجیتال از سوی ارشاد به کار تبلیغاتی می‌پردازد که در این زمینه با اداره ارشاد اراک مکاتبه شد تا از طریق دستگاه‌های ذیربط  نسبت به تعطیل کردن این مکان اقدام شود که اخیرا این نامه توسط اداره ارشاد شهرستان اراک به دایره اماکن نیروی انتظامی ارسال شده و منتظر نتیجه این اقدام هستیم.

*قرارداد غیر قانونی با شرکت غیرقانونی

افشاری با بیان اینکه شرکت مخابرات به صورت غیر قانونی اقدام به انعقاد قرارداد با یک شرکت غیر قانونی در زمینه چاپ آگهی کرده است، ادامه داد: شرکتی که اقدام به چاپ این آگهی‌ها می‌کند یک شرکت خدمات کامپیوتری است، اما این شرکت مجوزی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر چاپ و انتشار آگهی تبلیغاتی دریافت نکرده است.

وی افزود: مسئولان اداره اماکن طی نشستی که با مدیر این شرکت داشتند 10 روز به آنها فرصت دادند تا فعالیت خود را متوقف کنند. و در صورت عدم توقف فعالیت غیرقانونی خود بر اساس قانون با آن برخورد خواهد شد.

*چاپ تبلیغات بر روی قبوض با شرایطی فقط از طریق شرکت پست مجاز است

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر چاپ آگهی توسط شرکت پست بر روی قبوض با تاکید بر اینکه هیچ کدام از ادارات مخابرات، برق و آب و فاضلاب حق چاپ تبلیغات بر رو و پشت قبوض خود توسط خودشان و یا حتی مراکز دارای مجوز قانونی را ندارند گفت: در خصوص فعالیت ادارات پست در برخی از استان‌ها در زمینه استفاده از قبوض آب و برق و تلفن برای انجام تبلیغات تجاری با عنوان پست تبلیغ به استناد ماده 1 و 3 آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت‌کانون‌های تبلیغاتی چنانچه فعالیت‌های مذکور توسط کانون‌های تبلیغاتی دارای مجوز از وزارت مطبوع انجام گیرد بلامانع است، اما اگر ادارات پست به عنوان صاحب رسانه رأساً اقدام به فعالیت تبلیغاتی کنند به استناد بند 5 ماده 4 آیین‌نامه مذکور  تخلف محسوب شده و مجاز به اینگونه فعالیت‌ها نیستند.

* اخذ یک میلیون و 300 هزار تومان بابت چاپ هر آگهی در اندازه تقریبی کارت ویزیت

بر اساس این گزارش شرکت فراز چاپ مرکزی که مسئولیت چاپ این آگهی‌ها را بر عهده دارد بابت چاپ هر نوبت آگهی تقریبا به اندازه کارت ویزیت یک میلیون و 300 هزار تومان دریافت می‌کند.

به منظور دقت بیشتر در مورد قیمت آگهی‌های شرکت فراز چاپ مرکزی خبرنگار فارس به عنوان یک مشتری با این شرکت تماس برقرار کرد که یکی از پرسنل جذب تبلیغات این شرکت گفت: این تبلیغات به تیراژ 217 هزار نسخه چاپ می‌شود که مبلغ چاپ هر آگهی در روی قبض یک میلیون و 300 هزار تومان و در پشت قبض یک میلیون و 100 هزار تومان است که قبل از چاپ آگهی از مشتری دریافت می‌شود.

وی افزود: این شرکت علاوه بر چاپ آگهی در اراک در شهرهای مختلف استان از جمله محلات شازند و ساوه و خمین نیز اقدام به چاپ آگهی می‌کند که تعرفه هر شهرستان متفاوت است.

وی اظهار داشت: این آگهی‌ها علاوه بر استان مرکزی هم‌اکنون در استان‌های فارس و همدان، کهگیلویه و بویراحمد چاپ می‌شود که در مرحله بعدی در استان‌‌های قزوین، زنجان، گلستان، بوشهر اردبیل و کرمانشاه نیز منتشر خواهند شد.

انتهای پیام/خ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول