اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تأکید نمایندگان مشهد بر نگاه فرهنگی و دینی در فعالیت‌های بهزیستی

خبرگزاری فارس: نمایندگان مشهد بر نگاه فرهنگی و دینی در فعالیت‌های بهزیستی تأکید کردند.

تأکید نمایندگان مشهد بر نگاه فرهنگی و دینی در فعالیت‌های بهزیستی

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی به همراه دو تن از نمایندگان مشهد در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عصر امروز از شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر(ع) مشهد بازدید کردند.

در این بازدید که مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی، معاون اجتماعی و مدیر شیرخوارگاه نیز در آن حضور داشتند، مدیرکل بهزیستی درباره فعالیت‌های بهزیستی در حوزه کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست گزارشی ارائه کرد.

تهمینه شکیب گفت: به طور متوسط هر روز 3 کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر(ع) پذیرش می‌شوند.

وی به افزایش ورودی‌ها در این مرکز اشاره کرد و گفت: مشکل بدسرپرستی کودکان، امروز به مادران هم سرایت کرده، زیرا مشکلات اجتماعی و اعتیاد مادران نیز رو به افزایش گذاشته است.

وی با بیان اینکه روند خروج فرزندان از شیرخوارگاه و مراکز شبه‌خانواده، به طور طبیعی، طولانی‌تر از روند پذیرش است، گفت: در سه ماهه اول امسال حدود 55 کودک از این مرکز خارج و به خانواده‌ امین ‌موقت، داوطلبان فرزندخواندگی و خانه‌های فرزندان بخش غیر دولتی تحویل شده‌اند.

وی افزود: بنابراین تعداد ورودی‌های شیرخوارگاه و خانه‌های فرزندان رو به افزایش است و این مشکلی است که تمام جامعه و دستگاه‌های اجرایی در قبال آن مسئولیت دارند.

شکیب با یادآوری اینکه از هزار و 650 مرکز غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی در خراسان‌‌رضوی 75 مرکز به نگه‌داری کودکان اختصاص دارد، گفت:‌ در خراسان‌رضوی بیش از 3 هزار کودک در مراکز بهزیستی نگه‌داری می‌شوند یا در خانواده‌های جایگزین، تحت نظارت بهزیستی زندگی می‌کنند.

وی درباره کودکان زیر 6 سال و نحوه‌ تمشیت و نگه‌داری آنان گفت: شیرخوارگاه علی‌اصغر تنها مرکز نگه‌داری کودکان صفر تا سه ساله‌ی بی‌سرپرست و بدسرپرست در استان است که در حال حاضر 212 کودک در شیرخوارگاه نگه‌داری می‌شوند.

وی در زمینه کودکان عادی تحت نظارت بهزیستی نیز گفت: کودکان دارای خانواده نیز از طریق مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی هستند که در حال حاضر هزار و 450 مهدکودک در استان فعال هستند.

وی افزود: در این تعداد مهد که 650 واحد آن در روستاها فعال می‌باشند 85 هزار کودک تحت تعالیم دینی، اجتماعی و رفتاری‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه طرح یکسان‌سازی تعالیم دینی در مهدهای کودک از تابستان امسال به اجرا درمی‌آید، گفت: در حال حاضر در استان خراسان‌رضوی 60 مهد قرآنی دایر شده و علاوه بر این در کل مهدهای کودک، تعالیم دینی و قرآنی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

وی هم‌چنین با تأکید بر اینکه پیش از تأسیس روستامهدها خیل عظیم بچه‌های خردسال روستایی به حال خود رها بودند، گفت: در حال حاضر در 650 پارچه روستای استان در هر مهدکودک به صورت میانگین 25 کودک مشغول آموختن تعلیمات دینی، اجتماعی و رفتاری هستند.

وی با اشاره به بحث آسیب‌های اجتماعی در استان گفت: در حال حاضر 10 مرکز اورژانس اجتماعی در مشهد و شهرستان‌های خراسان‌رضوی فعال هستند که به همراه پایگاه‌های سیار اورژانس اجتماعی در سال گذشته به 22 هزار مراجعه حضوری و 13 هزار تماس تلفنی پاسخ گفته و یا در بحران‌های خانوادگی مداخله کرده‌اند.

شکیب با تأکید بر اینکه ورودی معلولین در کشور ما به دلیل عدم پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی، دو برابر میانگین سایر کشورهاست، گفت: از 450 هزار معلولی که بر اساس تخمین‌های علمی در استان زندگی می‌کنند تنها 80 هزار نفر تحت پوشش خدماتی و حمایتی بهزیستی قرار دارند.

در این بازدید، رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی خواستار حذف محدودیت سنی از پذیرش مراکز نگه‌داری کودکان و نوجوانان شد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر گفت: نوجوانانی که از ابتدا تحت سرپرستی بهزیستی بوده‌اند نباید در اوج هیجانات جوانی در جامعه رها شوند چون استقلال ناگهانی آنها مشکل است و ممکن است دچار آسیب شوند.

وی خواستار اقدامات فرهنگی جدی‌تر برای اقشار تحت پوشش بهزیستی شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی از بهزیستی خواست گزارش فعالیت‌های خود را به صورت مستند و مکتوب برای نمایندگان استان ارسال نماید تا آنها بتوانند برای رفع مشکلات این نهاد و کمبودهای احتمالی پیگیری و تصمیم لازم را اتخاذ کنند.

وی فعالیت‌های بهزیستی را وظایف جدی نظام دانست و گفت: این وظایف باید با رویکرد فرهنگی پی‌گیری شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی موضوع پایتخت معنوی جهان اسلام را که عنوان مشهد نهاده شده مورد توجه قرار داد و گفت: این مهم باید در همه‌ لایه‌های سازمانی دستگاه‌های اجرایی مورد اهتمام قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان مشهد در خصوص اولویت رویکرد دینی و فرهنگی در فعالیت‌های اجتماعی، اشتراک نظر دارند، گفت: دومین حوزه علمیه کشور در مشهد واقع شده و در حال حاضر 25 هزار طلبه تحت نظارت و آموزش این حوزه قرار دارند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی گفت:‌ این تعداد طلاب علوم دینی، پتانسیل خوبی برای کارهای فرهنگی در استان می‌باشند.

وی اضافه کرد: یک چهارم کل طلاب کشور و یک ششم خواهران طلبه کشور در مشهد مشغول تحصیل و زندگی هستند.

 محمدحسین حسین‌زاده‌‌بحرینی نیز با بیان اینکه اطلاعات معلولین و سایر اقشار تحت پوشش بهزیستی باید به روز باشد تا تحلیل شرایط ممکن گردد، گفت:‌ بهزیستی باید در طرح سرشماری سالانه‌ نفوس و مسکن، جزو طراحان سؤال باشد تا اطلاعات مربوط به مددجویان را کامل کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، خواستار ایجاد یک معاونت فرهنگی در بهزیستی استان‌ها شد.

نماینده مردم مشهد و کلات افزود: اساس برنامه‌های بهزیستی، امور فرهنگی است و این مسئله باید در حد یک معاونت در ادارات کل استان‌ها باشد تا مسائل فرهنگی، به شکل بهتر و ملموس‌تری به اجرا درآید.

هاشم بنی‌هاشمی نیز ابراز امیدواری کرد فعالیت‌های بهزیستی بتواند ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را تسریع کند.

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول