اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز مطالعات علمی فرهنگی قوه قضائیه:

قانون مجازات اسلامی برای مسئولان قضایی تبیین شود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مطالعات علمی فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: قانون مجازات اسلامی برای اجرای صحیح باید برای مسئولان قضایی تبیین شود.

قانون مجازات اسلامی برای مسئولان قضایی تبیین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ابوالقاسم خدادی پیش از ظهر امروز در همایش کیفرزدایی و حبس‌زدایی از سلسله همایش‌های تخصصی سیاست‌های نوین کیفرزدایی و پیشگیری از وقوع جرم که با حضور اساتید دانشگاه و مسئولان قضایی استان‌های اصفهان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، گیلان، مازندران، قزوین، زنجان، البرز و آذربایجان شرقی با موضوع تعویق صدور حکم، تعلیق مراقبتی و جایگزین‌های حبس در هتل کادوس این شهر برگزار شد اظهار کرد: قانونگذار برای رسیدن به اهدافی اقدام به قانونگذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه روح قانون به دادرس در تفسیر قانون کمک می‌کند، افزود: تفسیر دادرس از قانون باید طبق مبانی و در چارچوب اهداف آن باشد.

خدادی عدم اطلاع مسئولان قضایی از مبانی و اهداف قانون را گاهی موجب نقض غرض در اجرای آن خواند و تصریح کرد: عدم اطلاع مسئولان قضایی از مبانی و اهداف قانون موجب می‌شود قانون به صورت دیگری اجرا شود که قانونگذار به دنبال آن است.

رئیس مرکز مطالعات علمی فرهنگی قوه قضائیه با تاکید بر تفکیک بین مقام تقنین و اجرای قانون، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در مقام تقنین قانون قرار داریم و وقتی لایحه‌ای در مجلس مطرح است دانشکده‌ها، مراکز پژوهشی و نهادهای اجرایی باید درباره لایحه و طرح بحث و نقد کنند و اگر قانون مناسب نباشد نگذارند به تصویب برسد.

وی با اشاره به ارائه نکته‌های اصلاحی و تکمیلی اثرگذار برای بهتر شدن قانون در مرحله تقنین، بیان کرد: قانون پس از تصویب باید تبیین و تشریح شود تا نهادهای اجرایی بتوانند به نحو مطلوب آن را انجام دهند.

خدادی یادآور شد: اگر بهترین قانون در مجلس به تصویب برسد اما تبیین و تشریح آن به خوبی صورت نگیرد، قانون مذکور حتماً در مرحله اجرا و عمل با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات علمی فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بر رصد موارد نقص و مشکلات اجرای قانون توسط دانشکده‌های حقوقی و مطالعاتی تاکید کرد و افزود: مشکلات و موارد نقص قانون باید در اصلاح آن اعمال شود.

وی برگزاری سلسله همایش‌های تخصصی نوآوری‌های قانون مجازات اسلامی را با هدف رسیدن به روح قانون و تبیین و تشریح آن برشمرد و اذعان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، قانون مجازات اسلامی را در سه بخش عمده رصد می‌کند.

خدادی با اشاره به بخش مربوط به حبس‌زدایی در مجازات‌های جایگزین حبس و نهادهای جدید قانونی، تصریح کرد: درجه‌بندی مجازات‌ها در بحث مجازات‌های تکمیلی، تطمیعی و مجازات اطفال در همایش کیفرزدایی و حبس‌زدایی بررسی می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات علمی فرهنگی قوه قضائیه بحث ادله کیفری و اثبات آن را از دیگر مواردی عنوان کرد که در همایش کیفرزدایی و حبس‌زدایی مطرح می‌شود و گفت: مسئولیت کیفری حقوقی اشخاص حقوقی در این قسمت مد نظر است.

وی با بیان اینکه سلسله همایش‌های تخصصی سیاست‌های نوین کیفرزدایی و پیشگیری از وقوع جرم در سه منطقه از کشور برگزار می‌شود، بیان کرد: مسئولان قضایی 10 استان کشور میزبان گیلان هستند و همایش‌های بعدی در تیر ماه سال جاری در استان‌های خراسان رضوی و کردستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول