اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کردستان خبر داد

کاهش 15 درصدی قاچاق کالا در کردستان

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی- امنیتی استانداری کردستان از کاهش 15 درصدی قاچاق کالا در سه ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال گذشته خبر داد.

کاهش 15 درصدی قاچاق کالا در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ایرج حسن‌زاده در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سنندج اظهار کرد: استان‌ها از لحاظ حساسیت نسبت به بحث قاچاق کالا و ارز در سه سطح تقسیم‌بندی شده‌اند و استان کردستان با توجه به مرزی بودن جزو استان‌های درجه یک محسوب می‌شود.

وی مقابله جدی با بحث ورود و خروج کالاهای قاچاق با توجه به تاثیرات منفی آن را ضروری دانست و گفت: قاچاق کالا و ارز بزرگترین ضربه را به تولید ملی وارد می‌کند.

به گفته معاون سیاسی- امنیتی استاندار کردستان، جلوگیری از افزایش و ساخت بی‌رویه پاساژها یکی از عوامل جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق در شهرستان‌های مرزی است.

وی ساخت و ساز بی‌رویه پاساژهای متعدد در شهرستان‌های مرزی را یکی از مهم‌ترین عوامل ورود و خروج کالاهای قاچاق در این استان برشمرد و گفت: برخورد جدی با سازندگان پاساژهای غیرمجاز و بدون پروانه باید به‌صورت جدی از سوی دستگاه‌های ذیربط دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: عدم برخورد جدی با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در درازمدت موجب بحران‌ خواهد شد.

رشد 50 درصدی قیمت تعدادی از کالاها در سه ماه گذشته

به گفته معاون سیاسی- امنیتی استاندار کردستان، به‌علت تغییرات و نوسانات ارزش دلار و در سه ماه گذشته شاهد افزایش قیمت‌ تعدادی از اقلام و کالاها بودیم که به‌خاطر این مسئله در برخی از اقلام 30 تا 40 درصد و در تعدادی نیز تا 50 درصد افزایش قیمت‌ داشتیم و این موجب عدم استقبال مردم و کاهش خرید کالا شده است.

به گفته حسن‌زاده، ادامه این روند خرید کالاهای ایرانی به شدت کاهش پیدا کرده و در نتیجه موجب بسته شدن مغازه‌ها و بیکار شدن تعداد زیادی از مغازه‌داران خواهد شد.

وی مدیریت صحیح را لازمه جلوگیری از وقوع چنین حادثه‌ای و ایجاد بحران دانست.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار کردستان با اشاره به اجرای طرح شبنم همزمان با سراسر کشور در این استان گفت: برابر ابلاغ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این طرح از 20 خرداد ماه جاری، همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز به‌کار کرده است.

به گفته حسن‌زاده، با اجرای این طرح کالای فاقد کد رهگیری شبنم به‌عنوان کالای قاچاق تلقی می‌شود.

وی افزود: در طرح برخورد با عرضه‌کنندگان، کالاهای فاقد کد رهگیری در سطح عرضه واحدهای صنفی استان به عنوان کالای قاچاق محسوب شده و ضمن جمع‌آوری، پرونده تخلف با عنوان ماده 62 قانون نظام صنفی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار کردستان اضافه کرد: انواع لوازم‌خانگی، رایانه و ملحقات آن، انواع اسباب‌بازی، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی بهداشتی انواع مکمل‌های دارویی و غذایی کالاهای مشمول کد رهگیری مرحله اول طرح شبنم است.

وی خاطرنشان کرد: این کالاها از ابتدای آبان‌ماه گذشته منوط به دریافت کد رهگیری شبنم بوده و واردکنندگان مجاز ملزم به نصب این کد قبل از عرضه در بازار هستند.

وی تصریح کرد: کالاهای فاقد برچسب شبنم از لیست مذکور از 20 خرداد ماه‌جاری در سطح بازار به‌عنوان کالای قاچاق تلقی و بازرسان مکلف به برخورد با متخلفان و جمع‌آوری این گونه کالاها شده‌اند.

وی خواستار هماهنگی و تلاش همه دستگاه‌های ذیربط در اجرای هرچه بهتر این طرح شد.

حسن‌زاده در ادامه ساماندهی چاه‌های غیرمجاز را از راه‌های مقابله با قاچاق سوخت در این استان عنوان کرد و گفت: چاه‌های غیرمجاز به‌وسیله سوخت‌های قاچاق تامین می‌شود ولی تاکنون آمار صحیحی از میزان سوخت مصرفی این چاه‌ها وجود ندارد.

وی در پایان خواستار تشکیل ستاد بررسی میزان سوخت چاه‌های غیرمجاز شد و گفت: این ستاد باید با عضویت ارگان‌های ذیربط در کوتاه‌ترین زمان تشکیل و فعالیت خود را به‌صورت هدفمند آغاز کند.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول