اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل شیلات گیلان خبر داد:

پرورش ماهی خاویاری 32 کیلویی در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر کل شیلات گیلان از پرورش ماهی خاویاری با وزن 32 کیلو گرم و استحصال سه کیلو خاویار در این استان خبر داد.

پرورش ماهی خاویاری 32 کیلویی در گیلان
حجت سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به تولید خاویار از ماهیان پرورشی در گیلان اظهار داشت: پرورش و استحصال خاویار پرورشی در شهرستان تالش صورت گرفت که در نوع خود بی‌سابقه بوده و این اقدام در تاریخ شیلات ایران ماندگار است.
وی وزن ماهی خاویاری را 32 کیلوگرم و استحصال خاویار را 3 کیلو و 625 گرم عنوان کرد و گفت: استحصال این مقدار خاویار به صورت پرورشی در نوع خود بی‌نظیر است.
مدیر کل شیلات گیلان، یکی از محصولات ایران در دنیا را خاویار ایران نامید و تصریح کرد: ایران به دلیل مرغوبیت خاویار از اعتبار خوبی برخوردار است.
وی خاویار استحصال شده در گیلان را در نوع خود بسیار باکیفیت خواند و تصریح کرد: کیفیت خاویار پرورشی با استفاده از آب دریای خزر با خاویار طبیعی تفاوت زیادی ندارد.
سعیدی ادامه داد: ماهیان خاویاری به دلیل فوائد غذایی بسیار زیاد که دارای پروتئین سفید و امگا 3 بوده و همچنین زود هضم بودن آن، همواره مورد توجه جامعه و کشورهای پیشرفته است.
وی با بیان اینکه عرضه خاویار مشکلات بازار ندارد، خاطرنشان کرد: با جهش در تولید باید در فکر صادرات آن باشیم.
مدیر کل شیلات گیلان این استان را مستعد پرورش ماهیان خاویاری دانست و اذعان داشت: امیدواریم با ایجاد دهکده آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در منطقه کیاشهر آستانه‌اشرفیه، که از مصوبات دور سوم هیئت دولت است، شاهد انقلابی در صنعت تولید و پرورش ماهیان خاویاری باشیم.
وی دریای خزر و رودخانه‌های فراوان گیلان را از دیرباز محل صید و صیادی مردمان این دیار دانست و افزود: صیادی در این استان قدمت بسیار دیرینه دارد.
سعیدی افزود: در سال‏های اخیر با توجه به صید غیرمجاز ماهیان خاویاری نسل آنها در معرض انقراض قرار گرفته که با فعالیت جدی‌تر مراکز تحقیقاتی فعال در زمینه پرورش و تکثیر ماهیان خاویاری، تاکنون نتایج ارزشمندی به دست آمده است.
وی ادامه داد: این مراکز می‏توانند با ارائه نتایج به دست آمده از تحقیقات و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در زمینه تولید و پرورش این گونه ماهیان ارزشمند فعالیت دارند، تولیدات گوشت و خاویار را افزایش دهند. 
این مسئول با اشاره به وجود انواع ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای حوزه گیلان ابراز داشت: ماهیانی مانند سفید، سوف، کفال، کپور، کلمه، سیم، سس ماهی، ماش ماهی، ماهی آزاد، اردک ماهی، کاس کولی و ماهی کیلکا عمده ماهیانی هستند که در دریای خزر وجود دارد و توسط صیادان در خزر به شیوه «گستردن تور» و دیگر روش‌ها صید می‌شوند.
وی دلیل رو به نابودی ماهیان خاویاری را صید بی‌رویه آنها ذکر کرد و افزود: ماهیان غضروفی که خاویار گرانبهایی نیز از آنها استحصال می‌شود نیز در خزر به وفور موجود بود که زمانی توسط روسیه صید می‌شد. 
سعیدی به تولید 47 هزار تن ماهی پرورشی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون ۵ هزار و 700 تن کیلکا، یک ‌هزار و 400 تن ماهی سردآبی، 100 تن ماهی خاویاری و 32 هزار تن انواع ماهی پرورشی در گیلان تولید شده است. 
وی تصریح کرد: پرورش ماهی در گیلان با رشد 30 درصدی همراه بوده و در حال حاضر ۳ هزار و 200 مزرعه پرورش ماهی در گیلان فعال است. 
مدیر کل شیلات گیلان یکی از مهم‌ترین طرح‌های آبزی‌پروری در استان را طرح پرورش ماهی در قفس عنوان کرد و اذعان داشت: توسعه تولید ماهیان خاویاری پرورشی راهی مطمئن و کارآمد برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری خزر است که شیلات استان علاوه بر ایجاد مراکز پرورش ماهیان خاویاری در سواحل گیلان از سال 80، با پرورش گونه‌های مهم ماهیان خاویاری در قفس‌های دریایی درصدد حفظ ذخایر خزر برآمده است.
وی افزود: پرورش ماهی در قفس در سال 89 صورت گرفت و با گذشت کمتر از یک سال از آغاز این طرح انتظار می‌رود تنها 200 هزار تن تولید آبزیان در گیلان افزایش یابد.
به گفته سعیدی، در حال حاضر تنها 47 هزار تن کل مقدار آبزیان برداشت شده از این استان است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با پرورش ماهی در قفس که علاوه بر ایجاد اشتغال موجب رونق اقتصادی نیز می‌شود بتوانیم با فراهم کردن شرایط لازم برای تمام صیادان پرتلاش شاهد برطرف شدن مشکلات اقتصادی این فعالان عرصه شیلات استان باشیم.
مدیر کل شیلات گیلان، ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده، انتقال دانش بومی، کاهش صید غیرمجاز به‌کارگیری صیادان در اجرای این طرح، تنوع بخشی به آبزیان پرورشی و بی‌نیازی به خشکی، محدود نبودن منابع آبی و پایین بودن شیوع بیماری در محیط‌های دریایی و... را از مزیت‌های طرح پرورش ماهی در قفس عنوان کرد.
وی با بیان اینکه طرح پایلوت پرورش ماهی در قفس سال گذشته با ظرفیت 80 تن انجام شده، خاطرنشان کرد: 30 تن آن مربوط به پرورش ماهیان خاویاری و 50 تن نیز ماهیان استخوانی بوده است.
سعیدی درباره نحوه قرار دادن قفس‌ها در دریا بیان داشت: قفس‌ها در سه کیلومتری پس از ساحل در دریا نصب می‌شوند و سازه‌های این قفس‌ها مقاوم بوده و کاربری خوبی دارند و 90 درصد کار بومی است که در آینده می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.
وی با اشاره به اینکه مساعدت‌های لازم در این بخش از طرف مسئولان و سازمان شیلات ایران صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در دریا به درستی مدیریت کنیم اجرای طرح مذکور ضروری است. 
این مسئول اجرای طرح پرورش ماهی در قفس را با مشارکت بخش‌خصوصی اعلام کرد و افزود: بخش‌خصوصی را در این زمینه ورود دادیم تا زمینه سرمایه‌گذاری برای این بخش فراهم شود.
وی با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی در گیلان به اجرا درآمده است، متذکر شد: ظرفیت قفس‌ها تا 120 تن است ولی طبق نظر کارشناسان و متخصصان شیلات با 80 تن آغاز کردیم.
 انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول