اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا سال 1404 صورت می‌گیرد؛

استحصال 100 تن ماهی خاویاری دریای خزر

خبرگزاری فارس: دانشیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: با اجرای برنامه مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری به عنوان تنها راه نجات ذخایر خاویاری، می‌توان تا سال 1404 مقدار 100 تن ماهی خاویاری از دریای خزر استحصال کرد.

استحصال 100 تن ماهی خاویاری دریای خزر
محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه برنامه مولدسازی روی گونه‌های بومی و غیربومی آزمایش شد، اظهار داشت: برنامه مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری در گونه‌های بومی ازون‌برون، تاس ماهی شیپ، فیل‌ماهی و تاس ماهی ایرانی و گونه‌های غیربومی که از گونه‌های آب‌های شیرین نظیر تاس ماهی سیبری و استرالیا و یا تاس ماهی رودخانه‌ای ولگا صورت گرفت.
وی ادامه داد: در مراکز پژوهشی ماهیان خاویاری یک برنامه بسیار مدون به منظور تولید خاویار مولدسازی در دست انجام است.
سرپرست تیم تحقیقاتی روش مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری، افزود: اگر با بخش خصوصی چارچوب علمی، برنامه و دانش به تولید ورود کند در آینده‌ای نزدیک در ابعاد حفظ تنوع‌زیستی و رقابت تجاری می‌توانیم موفق عمل کنیم.
وی ابراز داشت: در کشور امارات در دبی ماهیان خاویاری در حال پرورش هستند و یک تا سه تن خاویار پرورشی تولید می‌کنند.
بهمنی با بیان اینکه این مهم یک محصول استراتژیک است، افزود: کشورها به این سمت حرکت می‌کنند و ما به عنوان بخش تحقیقات این دستاورد را به دست آوردیم و به نام جمهوری اسلامی ایران به ثبت رساندیم و انتظار می‌رود با تلاش و همت و کمک تحقیقات، بخش خصوصی وارد چرخه تولید شود.
مبتکر و محقق برنامه مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با تصویب بیش از 80 برنامه تحقیقی اقدام‌هایی را در دست انجام دارد که یکی از این برنامه‌ها تحقیقات راهبردی ماهیان خاویاری است که با صرف یک‌ هزار ساعت وقت توسط متخصصان شیلاتی از جمله تحقیقات، اجرا و دانشگاه‌ها تدوین شده است. 
وی با اشاره به اینکه به گفته متخصصان انستیتوی ماهیان خاویاری پیش‌بینی شده تا سال 1404 ذخایر این ماهی به صفر خواهد رسید، ادامه داد: اگر برنامه مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری اجرا شود نه تنها در سال 1404 ذخایر ماهیان خاویاری به صفر نمی‌رسد بلکه پیش‌بینی می‌شود 100 تن ماهی خاویاری از دریای خزر استحصال شود.
رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: ثبت این کار با ایران بوده بنابراین دانش در کشور وجود دارد که نیاز به سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و حمایت بیشتر مسئولان از این طرح است.
به گفته این محقق، رسیدن به این مهم با حفاظت از رودخانه‌ها، دریا، بهسازی مراکز تکثیر، بازسازی ذخایر، افزایش راندمان تولید و رهاسازی بچه ماهیان به رودخانه‌ها از حوزه جنوب امکانپذیر است.
وی انجام پژوهش‌های کاربردی در ارتباط با موضوعات ماهیان خاویاری را مهم خواند و ابراز داشت: در این برنامه هنوز بخش اعظم موضوعات پیش‌بینی شده عملیاتی نشده که امیدواریم با یک توجه ویژه به بخش ماهیان خاویاری در این فرصت باقی مانده نه تنها مانع انقراض آن شویم بلکه بتوانیم تولید را خوب پیش ببریم.
دانشیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلان ایران با اشاره به ثبت برنامه مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری توسط ایران در بالاترین مرجع ثبت اختراع در جهان US-Patent «ثبت اختراعات آمریکا»، یادآور شد: این برنامه به عنوان نخستین اختراع وزارت جهاد کشاورزی ایران در زمینه ماهیان خاویاری به ثبت رسیده است.
وی گفت: این درخواست در نخستین مرحله داوری به تصویب رسید و جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین کشور دریافت کننده ثبت اختراع در آمریکا در زمینه مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی (Method for Artificial Breeding of Farmed Sturgeon) در جهان شناخته شد تا نام خاویار ایران در با ارزش‌ترین محافل علمی جهان در صدر قرار گیرد.
این مسئول اذعان داشت: آمار ثبت اختراعات مخترعان مقیم کشورمان در US-Patent بسیار محدود بوده و این ثبت اختراع به عنوان نخستین ثبت اختراع علمی مرتبط وزارت جهاد کشاورزی در این مرجع عالی جهانی به‌شمار می‌رود.
به گزارش فارس، محمود بهمنی از نظر رتبه علمی، دانشیار و مسئولیت فعلی‌اش رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان است.
بهمنی مجری 10 پروژه تحقیقاتی است که هشت پروژه خاتمه یافته و همکار و مشاور در بیش از 25 پروژه تحقیقاتی مصوب، مجری یک طرح جامع ملی در دست اجراست و تاکنون شش کتاب و دو پوستر تخصص را به چاپ رسانده است.
وی چاپ و ارائه بیش از 220 مقاله علمی در مجلات علمی و پژوهشی داخل کشور و ISI خارج و داخل کشور و همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی داخل و خارج کشور، داوری مقالات علمی در 10 ژورنال علمی داخلی و دو ژورنال ISI بین‌المللی را در کارنامه فعالیت خود دارد و دارای هفت فقره گواهی ثبت اختراع از سازمان ثبت مالکیت معنوی و صنعتی کشور و یک اختراع در ثبت جهانی است.
انتهای پیام/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول