اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انستیتو بین‌المللی ماهیان خاویاری خبر داد:

افزایش 20 برابری ماهیان خاویاری جوان دریای خزر

خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: طبق آخرین تحقیقات، ماهیان خاویاری بالغ 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش و ماهیان جوان 20 برابر افزایش دارد.

افزایش 20 برابری ماهیان خاویاری جوان دریای خزر
محمد پورکاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نتایج آخرین تحقیقات درباره وضعیت ماهیان خاویاری دریای خزر، اظهار داشت: طبق آخرین گشت تحقیقاتی که زیر عمق 10 متر صورت گرفته و زمان گشت نیز بر خلاف سال‌های قبل در اواخر تابستان و اوایل پاییز انجام گرفته است، به لحاظ فراوانی ماهی به ویژه تاسماهی ایرانی وضعیت بسیار مطلوبی نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: عمده ماهیانی که صید شده متعلق به ماهیان رهاسازی سال گذشته بوده و نشان می‌دهد که در سواحل آب‌های ایران ذخایر ماهیان خاویاری جوان و بچه ماهی خوبی وجود دارد.
پورکاظمی با بیان اینکه برخی از گونه‌ها نیز اصلا صید نشده است، تصریح کرد: ممکن است این گونه‌ها در اعماق بالای 10 متر باشند که به شناورهای تحقیقاتی مجهزتری نیاز دارند.
وی با بیان اینکه میزان ماهیان بالغ گشت مذکور کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: این کاهش حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته است، ولی ماهیان جوان تا 20 برابر افزایش نشان می‌دهد.
این مسئول، دلیل افزایش را تغییر زمان گشت تحقیقاتی و انجام آن قبل از فعالیت پره‌ها عنوان کرد و افزود: کاهش ماهیان بالغ نیز به دلیل کاهش ذخایر گله‌های مولدین در دریا است که در این راستا ممنوعیت صید تجاری توسط پنج کشور اعلام شد و امیدواریم با حفاظت و حراست بیشتر و اعمال و تدبیر یک برنامه جدی‌تر بتوانیم ماهیان جوان را با مراقبت به مرحله بالغ‌تر برسانیم.
وی درباره زمان سن بالغ ماهیان گفت: از زمانی که این ماهیان باید از سن یک سالگی تا سن بلوغ برسند برای گونه‌ها متفاوت است و این زمان در ماهی ازون‌برون حداقل 10 تا 11 سال و برای تا‌سماهی ایرانی، روسی و شیب، حداقل 15 سال و برای فیل‌ماهی نیز 20 سال است.
پورکاظمی اضافه کرد: ماهی در این مدت به آب‌های پنج کشور مهاجرت می‌کند که باید مراقبت‌هایی از این ذخایر جوان صورت گیرد، زیرا فشار صید در دریا موجب می‌شود ماهیان قبل از رسیدن به سن بلوغ از چرخه حیات خارج شوند.
این مسئول با اشاره به اینکه ممنوعیت صید به تنهایی و بدون اقدام‌های مشترک دیگر تاثیر موثری ندارد، ابراز داشت: باید برنامه‌ای ملی و منطقه‌ای به صورت مدون تدوین شود که در کنار این ممنوعیت اقدام‌های دیگری نیز صورت گیرد.
رئیس موسسه انستیتو بین‌المللی ماهیان خاویاری درباره وضعیت صادرات خاویار طبیعی دریای خزر خاطرنشان کرد: سهمیه صادرات خاویار پنج کشور حاشیه خزر صفر است و در سال 2011 نیز عملاً خاویار طبیعی این کشورها صفر بوده است.
وی با بیان اینکه تمام ماهیان از نظر وضعیت انقراض به وضعیت شدیدا انقراض طبقه‌بندی شده‌اند، تصریح کرد: وضعیت سه گونه فیل ماهی، تاسماهی روسی و شیب در آب‌های ایران در مرحله شدیدا در حال انقراض هستند.
این مسئول صید بی‌رویه، قاچاق و عدم تکثیر طبیعی و ناکافی بودن تکثیر مصنوعی و طولانی بودن زمان بلوغ ماهیان را از جمله دلایل در حال انقراض ماهیان خاویاری ذکر کرد.
پورکاظمی همکاری پنج کشور حاشیه خزر در حفظ ذخایر ماهیان خاویاری را مهم و ضروری دانست و اذعان داشت: تا زمانی که هر پنج کشور به صورت جدی به این موضوع نپردازند نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
رئیس موسسه انستیتو بین‌المللی ماهیان خاویاری شناخت عوامل تهدید کننده و به‌کارگیری تمام توان علمی منطقه را در حفظ ذخایر طبیعی تاثیرگذار خواند.
وی نقش مشارکت مردم در حفظ ذخایر خاویاری دریای خزر را مهم دانست و متذکر شد: افزایش فرهنگ‌سازی و سهم دولتی و خصوصی در این زمینه حائز اهمیت است.
انتهای پیام/ن10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول