اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انستیتو تحقیقات ماهیان خاویاری:

ذخایر ماهیان خاویاری در حال انقراض است

خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: طبق نتایج تحقیقاتی، ذخایر بسیای از ماهیان خاویاری دنیا در حال انقراض است.

ذخایر ماهیان خاویاری در حال انقراض است
محمد پورکاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش ماهیان‌ خاویاری‌ را یکی‌ از با ارزش‌ترین‌ ماهیان‌ جهان‌ دانست که‌ تنها در نیمکره‌ شمالی‌ پراکنش‌ دارند.
به گفته وی، در حال‌ حاضر 27 گونه‌ ماهی‌ خاویاری‌ در دنیا وجود دارد که‌ شش گونه‌ آن‌ در دریای‌ خزر و رودخانه‌های‌ منتهی‌ به‌ آن‌ زیست‌ کرده‌ و 90 درصد خاویار جهان‌ را تأمین‌ می‌کنند.
رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: طبق ‌آمار و نتایج‌ تحقیقاتی‌، ذخایر بسیاری‌ از ماهیان‌ خاویاری‌ در دنیا در حال‌ انقراض‌ است.
وی هدف‌ اصلی‌ انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری را حفاظت‌ از ذخایر ژنتیکی تاس‌ماهیان دریای خزر و بهره‌برداری‌ پایدار از آنها و همچنین ایجاد بستر لازم‌ برای‌ معرفی توانمندی‌های علمی کشور در زمینه تاس‌ماهیان از طریق همکاری‌ها و هماهنگی‌های‌ مؤثر ملی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی‌ و تاسیس مرکز مرجع‌ تاس‌ماهیان جهان عنوان کرد.
پورکاظمی با بیان اینکه رکورد استحصال خاویار از ماهیان خاویاری پرورشی در جهان 9 سال است، گفت: با استحصال خاویار از ماهیان پرورشی خاویاری هشت ساله در ایران، این رکورد جهانی شکسته شد.
وی بیان داشت: از باقی‌مانده و یا پسماند ماهیان خاویاری می‌توان 14نوع مواد غذایی و دارویی برای جلوگیری و درمان بیماری سرطان و کاهش فشار خون تولید کرد. 
این مسئول وضعیت ماهیان خاویاری را در حال انقراض دانست و تصریح کرد: خاویار خزر که شهرت جهانی دارد در معرض نابودی است به گونه‌ای که از 300 تن برداشت در دهه 60 به زیر پنج تن در سال‌های اخیر رسیده است. 
پورکاظمی خاطرنشان کرد: شرایط زیستی حاکم بر سواحل جنوبی خزر به همراه مدیریت دقیق و مهارت خاویار سازان ایرانی، خاویار ایران را از بالاترین کیفیت در بازارهای جهانی برخوردار کرده، به طوری که با توجه به تلاش دیگر کشورها هنوز خاویار ایران از معروفیت و مرغوبیت جهانی برخوردار است. 
وی با اشاره به اینکه دلایل متعددی برای کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر وجود دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل صید بی‌رویه است، ولی در کنار آن باید به کاهش منابع آب شیرین که وارد دریا می‌شوند نیز توجه کرد که این امر موجب شده تا شرایط لازم برای مهاجرت مولد به رودخانه‌ها برای تخم‌ریزی فراهم نشود.
این مسئول با بیان اینکه ارزش کیفی خاویار و گوشت استحصال شده با نمونه‌های صید شده در طبیعت تفاوت چندانی ندارد، اذعان داشت: میزان درصد خاویار دهی در ماهیان خاویاری پرورشی در حالت طبیعی نسبت به وزن کل بدن بیشتر است.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول