اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران:

صید ماهیان خاویاری خزر برای صادرات ممنوع است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: در حال حاضر پنج کشور حاشیه خزر اجازه ندارند از دریای خزر ماهی خاویاری برای فرآوری و صادرات صید کنند و فعالیت تجاری این گونه صید را داشته باشند.

صید ماهیان خاویاری خزر برای صادرات ممنوع است
عباسعلی مطلبی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نقش شیلات در تدوین نقشه راه توسعه آبزیان، اظهار داشت: مسئولیت تدوین برنامه‌های راهبردی محصولی در سطح وزارت جهاد کشاورزی با نگاه به افق سال 1404 از طریق وزیر جهاد به موسسه تحقیقات شیلات ایران واگذار شده بود.
وی افزود: این هفت برنامه راهبردی محصولی قبل از ورود به برنامه پنجم در کشور تدوین شد و مراحل بررسی، تایید و تصویب را طی کرد و ابلاغ شد.
این مسئول ادامه داد: برنامه پنجم سازندگی از این برنامه راهبرد محصولی که هفت مورد درباره شیلات بود تهیه و مسیرش را طی کرد و ابلاغ شد و این برنامه‌ها نگاه به افق 1404 بود.
مطلبی نقشه جامع علمی کشور را رویکرد مهم و تکمیل کننده برنامه مذکور عنوان کرد و ابراز داشت: این نقشه توسط شورای عالی فرهنگی تدوین و ابلاغ شد که در راستای این نقشه یک چارچوب، منشور، سیاست‌های کلان بود و همه زیربخش‌ها مکلف و موظف بودند که نقشه راه را طراحی کنند که این مسئولیت در تدوین نقشه راه به عهده معاونت علمی‌فناوری ریاست جمهوری گذاشته شد و این معاونت از مسیر حدود 40 کانون هماهنگی دانش‌سرا در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و امثال آن شکل گرفت.
وی از جمله این کانون‌ها را کانون هماهنگی دانش‌سرای آبزی‌پروری کشور عنوان کرد و گفت: این کانون با نظارت معاونت علمی ریاست جمهوری و مسئولیت موسسه تحقیقات شیلات کشور شکل گرفت که ماموریت پیدا کرد با استفاده از برنامه‌های راهبردی و توسعه پنجم نقشه راه توسعه آبزی‌پروری کشور را با نگاه افق 1404 تهیه کند.
این مسئول خاطرنشان کرد: مدت شش ماه است که شش کارگروه برگزار شد و از هر کدام از کارگروه‌ها 10 تا 50 متخصص ماموریت داشتند که با مطالعه تمام اسناد و نگاه به نقشه علمی کشور این نقشه را تهیه کنند.
رئیس موسسه شیلات ایران با اشاره به اینکه خروجی بحث‌های میزگرد مذکور، شش نقشه راه بوده است، یادآور شد: توسعه آبزی‌پروری در موضوع ماهیان گرمابی، سردآبی، تغذیه و غذای زنده، میگو، ماهیان خاویاری و دریایی به عنوان مبنایی می‌شود که در برنامه پنجم و برنامه‌های بعدی توسعه آبزی‌پروری کشور در حوزه شیلات، دامپزشکی، بخش‌های خصوصی و نهادهای دیگر را رقم می‌زند.
وی درباره وضعیت تولید آبزیان کشور، بیان داشت: در سال گذشته 680 هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد که 235 هزار تن مربوط به آبزی‌پروری و استحصال منابع از آب‌های داخلی بود و بقیه نیز از صید آب‌های شمال صورت گرفت و پیش‌بینی می‌شود در برنامه پنجم توسعه به تولید یک‌ میلیون و 600 هزار تن دسترسی پیدا کنیم که یک میلیون تن از طریق آبزی‌پروری است.
مطلبی به صادرات خاویار پنج کشور حاشیه خزر اشاره کرد و گفت: میزان صادرات این پنج کشور به دلیل تصمیماتی که سایتیس گرفته، صفر است.
این مسئول افزود: طبق آخرین تصمیمی که کمیسیون منابع زنده دریای خزر متشکل از پنج کشور حاشیه خزر اتخاذ کردند برای سال 2011 سهمیه صید و عرضه تجاری ماهیان خاویاری تایید نشد و دلیل بر این است که در نشست سران پنج کشور در قزاقستان پیشنهاد بر این شد که به دلیل بازسازی ذخایر دریای خزر صید برای مدتی که هنوز پیشنهادها حول محور 5 سال، 10 سال تا 20 سال متفاوت است، متوقف شود و هرگونه صید دریای خزر صرفا برای بحث تحقیقات و تکثیر برای بازسازی ذخایر دریای خزر انجام شود به همین دلیل برای سال 2011 تایید سهمیه صورت نگرفت.
این مسئول، ادامه داد: اخیرا اجلاس کمیسیون منابع زنده در باکو که در حال حاضر مسئولیت منابع زنده را بعد از ایران به مدت دو سال به عهده دارد، برگزار شد.
وی اضافه کرد: در این اجلاس اتخاذ و تعیین سهمیه صادرات خاویار برای سال 2011 بررسی می‌شود.
مطلبی ابراز داشت: اگر تغییر سیاست‌ها در این مبنا به طرف سال 2011 برود، صید ماهیان خاویاری تجاری نخواهد بود و صید صرفاً بحث تحقیقات و بازسازی خواهد داشت که ما از این تصمیم بر اساس شرایط خودمان حمایت کردیم که شیوه و برنامه این کار هنوز به طور کامل تصویب نشده و در دستور کار کمیسیون منابع زنده و کارگروه‌های تخصصی است و پس از تصویب مشخص می‌شود که این ماموریت هر سال چگونه باید انجام گیرد و به مدت پنج ساله اجرا شود و شرایط بعد از اجرا نیز چگونه خواهد بود.
رئیس موسسه شیلات ایران درباره آخرین وضعیت صید ماهیان خاویاری دریای خزر عنوان کرد: اکنون وضعیت این است که نه ایران و نه چهار کشور دریای خزر اجازه نداریم از دریای خزر ماهی خاویاری برای فرآوری و صادرات صید کنیم و فعالیت تجاری صید انجام شود.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول