اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی گیلان خبر داد

تولید 14 درصد محصولات کشاورزی گیلان توسط زنان نمونه استان

خبرگزاری فارس: مدیر هماهنگی و ترویج جهاد کشاورزی گیلان از تولید 14 درصد محصولات کشاورزی گیلان توسط زنان کشاورز و نمونه این استان خبر داد.

تولید 14 درصد محصولات کشاورزی گیلان توسط زنان نمونه استان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی اصغر داداش‌پور عصر امروز در مراسم تجلیل از تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی سال 90 با اشاره به اینکه بخش کشاورزی همواره یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش اقتصاد ملی هر کشوری تلقی می‌شود، اظهار کرد: امروزه تولید محصولات کشاورزی به منظور تامین امنیت غذایی بشری از جمله اقدام‌هایی است که در راس برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه ملت‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران به سبب وجود قابلیت‌ها و ویژگی‌های اقلیمی و طبیعی توان تولید محصولات کشاورزی متنوعی را به ویژه در گیلان دارد، افزود: گیلان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به لحاظ تنوع اقلیمی، طیف وسیعی از انواع محصولات کشاورزی را تولید و به بازارهای مصرفی وارد می‌کند.

این مسئول، توسعه نیروی انسانی را از مهم‌ترین ارکان توسعه بخش کشاورزی دانست و اذعان کرد: ارتقای دانش، بینش و نگرش تولیدکنندگان و بهره‌برداران کشاورزی استان اصلی‌ترین رسالت سازمانی جهاد کشاورزی گیلان به ویژه در سال‌های اخیر بوده است.

وی، افزایش کارایی و ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی را مستلزم بهبود و افزایش سطح دانش فنی شاغلان بخش کشاورزی دانست و گفت: در فرایند ترویج کشاورزی استفاده از الگوها و نمونه‌های آموزشی و الگو قرار دادن کشاورزان نمونه و به‌کارگیری آنها در ترویج اطلاعات نوین کشاورزی در بین دیگر تولیدکنندگان و بهره‌برداران کشاورزی یک روش کارآمد تاثیرگذار است.

داداش‌پور، تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان را از طریق مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و همکاری آن با مدیران و کارشناسان ستادی و نیز شهرستانی جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: تجلیل از کشاورزان نمونه و برتر رسم پسندیده‌ای است که در هفته جهاد کشاورزی هر سال برگزار می‌شود.

وی، از تولید 14درصد محصولات کشاورزی توسط تولیدکنندگان برتر زن گیلان در سال 90 خبر داد و ابراز کرد: تولیدکنندگان برتر سال 90 گیلان شش نفر زن و 37 نفر مرد بودند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی گیلان، رعایت مولفه‌هایی نظیر مشارکت در دوره‌های آموزشی، ترویجی، استفاده بهینه از منابع و امکانات تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف کود و سم و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، خلاقیت و نوآوری و دیگر موارد در هر رشته را موجب موفقیت کشاورزان برتر دانست و خاطرنشان کرد: بین کشاورزان نمونه، ‌جوان‌ترین آنها با داشتن 21 سال سن و مسن‌ترین با 73 سال سن به کار تولید در عرصه کشاورزی مشغول هستند.

وی، برگزیدگان را در 10 بخش کشاورزی شامل تولیدات گیاهی و مکانیزاسیون کشاورزی، صنایع کشاورزی، تولیدات دامی، تشکل‌های کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، چای، ترویج کشاورزی، شیلات، آب و خاک و امور فنی و مهندسی و نیز ابریشم معرفی کرد.

یک کشاورز نمونه استان نیز در مراسم مذکور پیامدهای ناسالم غذایی در کشور را بزرگ‌ترین چالش کشاورزی دانست و گفت: سامان‌بخشی به وضعیت ناامنی تولید مواد غذایی کشور ضروری است.

حسن نقش‌بند، با بیان اینکه امنیت غذایی کشور به معنای تولید غذای سالم و مغذی و قابل دسترسی برای تمام انسان‌های کره خاکی است، اذعان کرد: این امر جزئی از عدالت است.

وی، برخورداری از شرایط سهم خوب از سم و کود شیمیایی کشاورزی را موجب تولید بیشتر محصولات کشاورزی دانست و گفت: کشاورز نباید بیش از ظرفیت خاک از زمین محصول برداشت کند.

این کشاورز نمونه گیلان، استفاده از ظرفیت‌های کشت بومی و کشت ترکیبی و بهره‌برداری از مزارع در کنار دامپروری در استان را موجب رونق معیشت مردم خواند و یادآور شد: با آبیاری سالم و درست می‌توانیم مازاد محصولات کشور را صادرات کرده و ارز آوری کنیم.

به گزارش فارس، در این مراسم 43 نفر از کشاورزان برتر گیلان در بخش‌های مختلف کشاورزی مانند تولید زیتون، کیوی، نهال و محصولات باغی، علوفه کاری، تولید ماشین‌آلات کشاورزی، تولید برنج محصولی، بادام زمینی، کشت توٱم در شالیزار، گل و گیاهان زینتی، تولید برنج رقم گوهر، گیاهان دارویی، مرکبات، صنایع تبدیلی و گاوداری زنبورداری، گوسفندداری، مرغداری و جمع‌آوری شیر، زراعت‌گر چوب، چای و ابریشم تجلیل شدند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول