اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جلوه‌های خدمت ماندگار-30

کشت توام برنج و ماهی در مزارع شالیزاری گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر کل شیلات گیلان از اجرای موفق پرورش کشت توام برنج و ماهی از نوع کپور ماهیان در مزارع شالیزاری استان خبر داد.

کشت توام برنج و ماهی در مزارع شالیزاری گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت سعیدی عصر امروز در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای یکصدمین سفر هیئت دولت در محل پارک قدس رشت، با اشاره به اجرای طرح موفق کشت توام ماهی و برنج اظهار کرد: کشت توام برنج و ماهی فعالیتی است که می‌توان به طور همزمان با کشت برنج در شالیزار‌ها اقدام به پرورش ماهی کرد به طوری که علاوه بر برنج، ماهی نیز تولید می‌شود.

وی، شرایط اقلیمی مناسب، داشتن شالیزارهای مستعد، فراوانی بچه ماهیان و داشتن بازار مصرف ماهیان پرورشی استان را از مزایای کشت توام برنج و ماهی عنوان کرد و افزود: با وجود این مزایا گیلان می‌تواند یکی از قطب‌های اصلی کشت توام برنج و ماهی باشد.

مدیر کل شیلات گیلان، شرایط برای کشت برنج و ماهی را تامین آب مورد نیاز مزرعه قبل و پس از برداشت برنج، داشتن مرزبندی مناسب، آفتابگیر بودن مزرعه برای ایجاد دمای مطلوب، شیب مناسب و عدم اختلاف ارتفاع در کرت‌ها و دسترسی آسان به مزرعه ذکر کرد.

وی، درباره فواید کشت توام برنج و ماهی اذعان کرد: کنترل علف‌های هرز، نرم‌تنان و حشرات، مبارزه بیولوژیک با برخی از آفات، استفاده از فضولات ماهی به عنوان کود برای گیاه برنج و جلوگیری در استفاده بی‌رویه کود و سموم شیمیایی از جمله فواید کشت توام ماهی و برنج است.

سعیدی، افزایش گوشت ماهی و محصول برنج و کنترل گیاهان آبزی‌ نظیر آزولا را از دیگر فواید کشت توام برنج و ماهی ذکر کرد و متذکر شد: اثرات بیولوژیکی این نوع کشت بسیار زیاد است.

وی، تغذیه از لار و حشرات، کرم ساقه‌خوار و برگ خوار توسط ماهی، نرمی خاک شالیزار، تجزیه بهتر مواد و رشد بیشتر برنج در اثر جستجوی ماهی برای غذا در کف شالیزار و تغذیه ماهی از جلبک‌های ناخواسته رقابت کننده غذایی با برنج را از جمله اثرات بیولوژیکی ناشی از کشت توام برنج و ماهی برشمرد.

مدیر کل شیلات گیلان، کپور ماهیان را گونه‌های قابل پرورش توام با برنج دانست و خاطرنشان کرد: کپور معمولی، کپور نقره‌ای و سر گنده ترکیب گونه‌ای کپور ماهیان هستند که می‌توان توام با برنج استفاده کرد.

به گفته وی، می‌توان از رهاسازی یک هزار و 500 قطعه در هر هکتار حدود یک تن در هر هکتار ماهی برداشت کرد.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول