اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شبکه بهداشت نور خبر داد

تب شالیزار شایع‌ترین بیماری فصل کشاورزی شمال

خبرگزاری فارس: معاون شبکه بهداشت نور تب شالیزار را شایع‌ترین بیماری فصل کشاورزی شمال برشمرد.

تب شالیزار شایع‌ترین بیماری فصل کشاورزی شمال

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، علیرضا جلالی ظهر امروز در جلسه بررسی بیماری زئونوز(بیماری مشترک انسان و دام) با اعلام اینکه علت 90 درصد ابتلای هاری در انسان‌ها سگ گزیدگی است، تصریح کرد: بیشترین آمار مبتلایان را نیز مسافران تشکیل می‌دهند.

وی دلیل افزایش این آمار در مسافران را دلیل عدم آگاهی، حضور در جنگل‌ها و مناطق روستایی دوردست و خارج از شهر اعلام کرد و افزود: از بابت این بیماری‌ها جامعه متضرر و هزینه زیادی می‌شود.

جلالی از تلف شدن 23 هزار قلاده سگ در استان از سال 85 تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد 300 قلاده در شهرستان نور انجام شد.

معاون شبکه بهداشت نور کودکان و نوجوانان را در معرض خطر بیشتر در مقابل بیماری‌های مشترک انسان و دام دانست و ابراز داشت: تب مالت از بیماری‌های مشترک است که بیشتر در مناطق روستایی و کوهستانی به دلیل استفاده از شیر و ماست و پنیرغیربهداشتی و تولیدی خود روستائیان است که به جامعه ضربه اقتصادی می‌زند.

جلالی از کاهش این بیماری در منطقه خبر داد و گفت: از سال 84 روند نزولی داشتیم و این روند نیز به دلیل شناسایی کانون‌های آلوده و انجام عملیات پیشگیرانه بود.

تب شالیزار شایع‌ترین بیماری فصل کشاورزی

وی با اشاره به آغاز فصل زراعی به چگونگی بیماری لپتوسپیروز(تب شالیزار) از شایع‌ترین بیماری مشترک در این فصل پرداخت و اظهار داشت: این بیماری بیشتر در مناطقی که بارندگی زیاد و سطح آب‌های زیرزمینی بالا باشد اتفاق می‌افتد و اغلب از طریق ادرار حیوانات آلوده به کشاورزان و کارگران مزارع سرایت می‌کند.

معاون شبکه بهداشت نور موارد ابتلا به این بیماری را در روستاها 80 درصد اعلام کرد و بیشترین مورد را نیز در مردان برشمرد.

جلالی با اشاره به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز، محدودسازی عرضه پرندگان زنده به ویژه مرغ زنده در بازارهای محلی را از راه‌های مقابله با بروز این بیماری ذکر کرد.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول