اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر نخستین مراسم آیینی جشن نشا:

نوشهر میزبان نخستین جشن نشا در سواحل مازندران شد

خبرگزاری فارس: نخستین مراسم آیینی جشن نشا در روستای انارور شهرستان نوشهر برگزار می‌شود.

نوشهر میزبان نخستین جشن نشا در سواحل مازندران شد

سید حسن موسوی چلک دبیر نخستین مراسم آیینی جشن نشا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نوشهر بیان داشت: این جشنی است که در پایان کشت نشا در مناطق ساحلی مازندران توسط مازندرانی‌ها برگزار می‌شد.

وی تصریح کرد: این جشن به بهانه شکرگزاری از خداوند و شادمانی پس از کاشت و خستگی ناشی از کار طاقت‌فرسای نشا در فصل گرما در منطقه سرسبز مازندران برگزار می‌شود.

دبیر نخستین مراسم آیینی جشن نشا خاطرنشان کرد: این جشن برای نخستین بار توسط مجموعه فرهنگی هنری پارپیرار طراحی و با همکاری مردم همیشه‌سبز مازندران، شورای اسلامی و دهیاری  و مردم فرهنگ دوست منطقه انارور با مساعدت بخشداری مرکزی شهرستان نوشهر و جمعی از علاقمندان به حوزه فرهنگ و هنر تبری در روز پنجشنبه 25 خرداد 91 از ساعت 17 تا 21 در روستای تاریخی انارور برگزار می‌شود.

 

* جشن‌های نشا در روستای تاریخی

 

موسوی گفت: در این جشن مراسم مختلفی از قبیل نشا سری، نشا سما، نشا پلا، عروسی نمادین سنتی با لباس محلی، سرنانوازی، کشتی محلی، بازی‌های محلی، بندبازی(ریسمان باز)، موسیقی محلی و... توسط هنرمندان بومی دیار مازندران اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: همچنین بازار محلی(پنجشنبه بازار) برای تهیه صنایع دستی، غذا و ترشیجات محلی، نان محلی، آش‌های محلی و... نیز در محل اجرای مراسم برپا می‌شود.

دبیر نخستین مراسم آیینی جشن نشا خاطرنشان کرد: برپایی چنین جشن‌هایی توسط تمام اقوام ایرانی و ایران اسلامی به بهانه شکرگزاری از خداوند به خاطر نعمت‌های فراوانی که به ایران اسلامی داده است که با ایجاد نشاط اجتماعی و شادمانی، فرصتی دگرباره است تا نسل جوان ما با آیین‌ها و مراسم مختلف گذشتگان و پیشینیان خود آشنا شوند و تقویت هویت فرهنگی در چارچوب هویت دینی را بیش از پیش شاهد باشیم.

این مسئول گفت: ورود برای عموم در این جشن نشا آزاد است و برگزارکنندگان انتظار دارند همه مردم مازندران به‌ویژه مسئولان با لباس محلی در این مراسم حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول