اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بسترهای سرمایه‌گذاری در کردستان آماده نیست

خبرگزاری فارس: استان کردستان از استان‌های کم‌برخوردار کشور است و توسعه همه‌جانبه آن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد اما متاسفانه هنوز بسترهای لازم برای تحقق این مهم فراهم نشده است.

بسترهای سرمایه‌گذاری در کردستان آماده نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، استان کردستان اگرچه در زمان رژیم طاغوت در محرومیت به‌سر می‌برد و توجهی به آن نمی‌شد، با پیروزی انقلاب اسلامی هم به‌واسطه وجود عوامل وابسته به استکبار و درگیر در دو جبهه داخلی و خارجی در ایام دفاع مقدس از بهره‌مندی از ارزهای ارزان‌قیمت بی‌نصیب ماند.

استان‌های دیگر کشور با برخورداری از این ارزها در قالب اجرای پروژه‌های جهاد سازندگی از استان‌های مرزی درگیر جنگ پیشی گرفتند و اکنون نیز فاصله معناداری بین استان‌های مرزی به‌ویژه استان کردستان و سایر استان‌ها در زمینه برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های توسعه‌ای وجود دارد.

مردم کردستان وظایف خود را در قالب حضور در عرصه‌های مختلف و دفاع جانانه از مرزهای کشور به‌خوبی ایفا کرده‌اند اما اکنون نوبت نظام و دولت است که در راستای جبران این عقب‌ماندگی و کاهش فاصله برخورداری از شاخص‌های توسعه‌ای اقدام جدی نماید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به کردستان از سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی به‌عنوان دو دغدغه اساسی در کردستان نام بردند و خواستار رفع موانع و مشکلات مردم شهیدپرور استان در این حوزه‌ها شدند.

به گزارش فارس، اگرچه تمایل به سرمایه‌گذاری در کردستان در بعد از سفر معظم‌له به استان افزایش یافته است اما متاسفانه بروکراسی اداری و گیر و گرفت‌های بانکی مانع از تحقق سرمایه‌گذاری و به نوعی فرار سرمایه‌گذاران می‌شود.

بسترهای لازم سرمایه‌گذاری در کردستان فراهم نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خواستار فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری در این استان شد و اظهار کرد: با وجود افزایش تمایل برای سرمایه‌گذاری در این استان، متاسفانه بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم نیست. به گفته سیروس شاه‌غیبی، اگرچه با تلاش مدیران ادارات و سازمان‌های دولتی حضور سرمایه‌گذاران در استان بیشتر شده است اما بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل بروکراسی اداری جذب نمی‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان خاطرنشان کرد: رفع این مشکل نیاز به یک حرکت جمعی و برنامه‌ریزی شده دارد تا جذب تمامی سرمایه‌گذاران محقق شود.

به گفته شاه‌غیبی، به یقین رفع این مشکل بخش زیادی از مشکلات و کمبودهای فعلی در مسیر توسعه و سرمایه‌گذاری در استان را هموار خواهد کرد.

وی جذب سرمایه‌گذاران را لازمه مهیای زمینه‌های سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن مشوق‌هایی خواند و یادآور شد: در شرایط مساوی کردستان با سایر استان‌های مرکزی و صنعتی کشور، سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در سایر استان‌ها را بر این استان ترجیح خواهند داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان خاطرنشان کرد: به منظور جذب سرمایه‌گذاران تاکنون حرکت‌های خوبی انجام شده ولی کافی نیست و باید برای تقویت آن تلاش کرد.

تشکیل کمیته حمایت از سرمایه‌گذاران در کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان هم امکانات و شرایط استان برای جذب سرمایه‌گذاری را مناسب ارزیابی کرد و گفت: کمیته حمایت از سرمایه‌گذاران به منظور حمایت از آنان پس از سرمایه‌گذاری باید در استان تشکیل شود.

الهی خاطرنشان کرد: تعداد سرمایه‌گذاران و تمایل به سرمایه‌گذاری در استان بسیار بالا است ولی متاسفانه رهاسازی سرمایه‌گذاران پس از سرمایه‌گذاری مانع از اجرای پروژه‌ها و به تبع آن ایجاد اشتغال در استان می‌شود.

به‌گفته وی، از دست دادن زمان در جذب سرمایه‌گذار و رهاسازی سرمایه‌گذار بعد از جذب با تشکیل کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری در استان رفع خواهد شد.

وی از گردشگری به‌عنوان یکی از حوزه‌های موثر در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان نام برد و گفت: متاسفانه این بخش در حوزه جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال نادیده گرفته می‌شود.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به حوزه گردشگری استان که دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه درآمدزایی است، خواستار توجه جدی به این حوزه به منظور رفع مشکلات حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت‌های گردشگری، ضمن تقویت صنعت گردشگری استان مسیر تحقق اهداف دولت در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان فراهم می‌شود.

کمبود سرمایه مهم‌ترین مشکل حوزه اشتغال کردستان

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج نیز از کمبود سرمایه به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی استان کردستان در راستای ایجاد اشتغال نام برد و اظهار کرد: در صورت تامین سرمایه استان در همه حوزه‌ها ظرفیت‌های خوبی برای اشتغال در اختیار دارد.

به گفته محمدسعید نقشی‌زادیان، مهم‌ترین مشکل در حوزه اشتغال در این استان کمبود سرمایه است که متاسفانه تاکنون اقدامی اساسی برای رفع آن صورت نگرفته است.

وی نیروی انسانی تحصیل‌کرده و فضای لازم را از ویژگی‌های کردستان برای ایجاد فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری دانست و از اینکه نیروهای تحصیل‌کرده و کارآفرین سرمایه‌ای برای ایجاد اشتغال در اختیار ندارند، اظهار تاسف کرد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج، حل مشکل بیکاری تنها با سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و حرکت‌های بنیادی از سوی دولت امکان‌پذیر خواهد بود.

نقشی‌زادیان با اشاره به تلاش‌های مناسب و خوب دستگاه‌های دولتی برای حمایت از ایجاد اشتغال در استان، تصریح کرد: جوانان و افراد کارآفرین در استان سرمایه مناسبی در اختیار ندارند و ارائه تسهیلات اندک بانکی با سود بالا نیز  این مشکل را جبران نمی‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج به نرخ بالای بیکاری و سهم اندک این استان از تولید ناخالص ملی اشاره کرد و افزود: عدم بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنعت و معدن از دیگر موانع و مشکلات حوزه اشتغال در کردستان است.

وی بر لزوم تلاش بیشتر دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و ایجاد زیرساخت‌های لازم در استان تاکید کرد و گفت: دولت باید با توسعه سرمایه‌گذاری ضمن رفع مشکلات زمینه شکل‌گیری صنایع مادر و بزرگ را در کردستان فراهم سازد.

تدوین سند توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کردستان

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان نیز گفت: به منظور تدوین برنامه‌های منسجم و قابل اجرا سند توسعه آموزش‌های فنی و حرفه و کاردانش در استان به‌زودی تدوین و اجرا می‌شود.

به گفته ارسلان ازهاری، این سند در راستای شناسایی ظرفیت‌های استان و همچنین تدوین برنامه‌ای جامع اجرایی برای آینده کردستان با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان تهیه و تدوین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان با ابراز امیدواری از اتمام طرح سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، عملیاتی کردن آن را مستلزم تلاش تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی استان خواند.

ازهاری به تدوین سند چشم‌انداز توسعه استان اشاره کرد و گفت: این سند با اولویت دو بخش اشتغال و سرمایه‌گذاری تدوین شده و براساس آن باید  15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طول پنج سال در استان کردستان صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان تحقق این سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی، تعاون و دولت امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان، سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در مدت زمان 1.5 سال تهیه و تدوین شده و تاکنون کارهای کارشناسی بسیار خوبی روی آن صورت گرفته است.

بروکراسی اداری و بانک‌ها مشکل سرمایه‌گذاری کردستان

استاندار کردستان نیز از اشتغال و سرمایه‌گذاری به‌عنوان دغدغه‌های اصلی این استان نام برد و اظهار کرد: ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه‌گذاری از اولویت‌های اصلی دولت در کردستان است و در راستای تحقق این سیاست‌ها، اقدامات خوبی در چند سال اخیر انجام شده است.

علیرضا شهبازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمینه جذب و حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این استان هیچ مشکلی وجود ندارد اما بروکراسی اداری در برخی دستگاه‌ها و قید و بند بانک‌ها کار را مشکل کرده است.

استاندار کردستان تصریح کرد: نباید با درگیر کردن سرمایه‌گذاران در بروکراسی‌ اداری و قید بندهای بانک‌ها میل سرمایه‌گذاری در آنان را از بین برد.

به گفته وی، تنها با جذب و نگهداری سرمایه‌گذاران و اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مختلف می‌توان مشکل بیکاری در استان را حل کرد و تحقق این مهم نیازمند تلاش و همکاری همه مدیران و مسئولان در استان است.

وی خاطرنشان کرد: دولت زمینه توسعه سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم را با اختصاص امکانات و اختیارات فراهم کرده است و مدیران حق ندارند با گیرهای الکی و منصرف کردن سرمایه‌گذاران مانع از توسعه همه‌جانبه استان شوند.

به گفته استاندار کردستان، این وظیفه و رسالت مدیران و مسئولان استان به‌عنوان خادمان اصلی مردم است که با استفاده از هر امکانی برای جذب سرمایه‌گذاران و خدمت به مردم تلاش کنند.

تدوین اطلس شغلی استان کردستان

معاون برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین اطلس شغلی استان کردستان را ضروری دانست و افزود: شناسایی اشتغال‌های که در 10 سال آینده ایجاد و یا از بین می‌رود در این اطلس شغلی می‌تواند نقش مهمی در رفع و یا کاهش نرخ بیکاری در استان باشد.

وی بر توسعه گردشگری و بازار صادرات با توجه به ظرفیت‌های خوب استان و همجواری آن با کشور عراق تاکید کرد و گفت: توجه به این موضوعات می‌تواند شتاب قابل توجهی به بحث سرمایه‌گذاری و رفع مشکل بیکاری در این استان مرزی باشد.

به گفته وی، تشکیل انجمن توسعه استان با حضور مدیران اثرگذار، کارآفرین، نخبگان دانشگاهی و خیرین در این استان نیز مسیر رفع موانع، تقویت و شکوفایی استعدادها و توسعه همه‌جانبه استان را تسهیل می‌کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ایجاد مهدهای کودک‌، مدارس و دانشکده‌های کارآفرینی در سطح استان با رویکرد خلاقیت و نوآوری از دیگر نیازهای مهمی است که می‌تواند در روند توسعه استان و رفع مشکل بیکاری آن نقش مهمی داشته باشد.

وی بر اجرای طرح یک روستا یک محصول در 50 روستای استان کردستان تاکید کرد و افزود: اجرای این طرح با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در حوزه کشاورزی در استان وجود دارد می‌تواند علاوه بر تسریع در روند توسعه بخش کشاورزی، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال‌ پایدار در استان شود.

سپهری بر ایجاد پنجره‌های واحد خدمات‌رسانی به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در کردستان تاکید کرد و گفت: باید با ایجاد این پنجره مسیر جذب سرمایه‌گذاران و اجرای طرح‌های مختلف در این استان را تسهیل کرد.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد این پنجره‌ها در کنار تسریع در توسعه استان با اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها مانع از منصرف شدن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به‌دلیل گیر و دارهای اداری می‌شود.

وی بهبود فضای کسب کار در استان را نیازمند توسعه خوشه‌های کسب کار دانست و افزود: برای توسعه خوشه‌های کسب و کار، شناسایی خوشه‌ها، ارتباط با ذینفعان و عامل توسعه خوشه‌ها ضرورتی انکارناپذیر است.

وی در ادامه به تدوین سند توسعه استان اشاره کرد و لازمه تحقق و اجرای آن را همت و عزم همه مسئولان دانست و گفت: مسئولان استان کردستان برای عملیاتی کردن این سند به‌عنوان یک میثاق همه‌جانبه نگاه کنند.

وی در پایان گفت: لازمه توسعه هر جامعه‌ای وجود مدیران کارآفرین در بدنه اداری و سازمانی آن جامعه است که آموزش 100 نفر از مدیران استان برای تربیت مدیران کارآفرین، تحول‌گرا و با ذهنی توسعه‌گرا از نیازهای مهم استان است.

شرایط استان کردستان به لحاظ مرزی بودن و نبود کارخانجات بزرگ صنعتی و درآمد اندک مردم این استان نیازمند سرمایه‌گذاری دولتی برای تقویت بخش خصوصی است که در قالب ایجاد واحدهای بزرگ تولیدی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی باید به آن توجه کرد.

..................................

گزارش از شیرین مرادی

..................................

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول