اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به وسعت مناطق حفاظت‌ شده گچساران

محیط زیست گچساران کمبود نیروی انسانی دارد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره محیط زیست گچساران گفت: با توجه به وسعت و گستردگی مناطق حفاظت شده در گچساران، محیط زیست این شهرستان با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است.

محیط زیست گچساران کمبود نیروی انسانی دارد

عبدال دیانتی‌نسب صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: نیاز انسان به تفریح و تفرج از نیازهای اولیه و جدا ناشدنی بوده که این نیاز بشر سبب مهیا نمودن و آماده‌سازی مراکز تفریحی و گردشگری طبیعی یا مصنوعی می‌شود.

نیمی از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در گچساران و باشت قرار گرفته است

رئیس محیط زیست گچساران افزود: محیط زیست طبیعی از توان اکولوژیکی محدودی برای استفاده‌ بشر برخوردار است و اکوسیستم‌های طبیعی از جمله گنجینه‌های زیست بشری به شمار می‌آیند که حفظ آن‌ها برای نسل‌های آینده ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در گچساران و باشت واقع شده است‌.

این مسئول در گچساران افزود: با توجه به وسعت و پراکندگی مناطق حفاظت شده در این شهرستان، اداره محیط زیست گچساران برای کنترل و نظارت بر مناطق حفاظت شده با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است.

دیانتی‌نسب ادامه داد: در حالی که بیش از 60 هزار هکتار از 300 هزار هکتار مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در حوزه استحفاظی گچساران و باشت قرار دارد‌، محیط زیست این شهرستان تنها دارای 16 نفر پرسنل نیروی انسانی است.

گچساران دارای سه منطقه حفاظت شده است

وی با اشاره به شرایط محیطی و جغرافیایی منطقه حفاظت شده خامین گفت: با توجه به کوهستانی بودن و تمرکز مراکز جمعیتی در اطراف این منطقه از جمله باشت و کمبود نیرو و امکانات، این اداره در طول هفته دو روز این منطقه را کنترل می‌کند.

وی با تشریح وسعت و گستردگی مناطق حفاظت شده در حوزه گچساران و باشت گفت: منطقه حفاظت شده خامین با 26 هزار هکتار، دیل با 10 هزار و 280 هکتار و کوه سرخ با 16 هزار هکتار مساحت از مناطق مهم زیست محیطی گچساران به شمار می‌رود.

رئیس محیط زیست گچساران با اشاره به وسعت و گستردگی مناطق حفاظت شده تعداد افراد محیط‌بان را در این مناطق ناکافی دانست و ابراز داشت: تعداد محیط‌بانان در سه منطقه حفاظت شده گچساران 11 نفر بوده که از این تعداد سه نفر در منطقه کوه سرخ، چهار نفر در منطقه دیل و چهار نفر دیگر نیز در منطقه خامین فعالیت دارند.

در سه ماهه نخست سال جاری بیش از 30 شکارچی متخلف دستگیر شده‌اند

دیانتی‌نسب از مسئولان مربوطه خواست تا مساعدت و همکاری‌های لازم را در راستای افزایش پرسنل و نیروی انسانی اداره محیط زیست گچساران داشته باشند.

وی از دستگیری 10 شکارچی متخلف در یک‌ماهه اخیر خبر داد و افزود: این افراد اقدام به شکار غیر‌مجاز پرندگانی از جمله کبک، تیهو و حیواناتی از قبیل روباه کرده‌ بودند.

رئیس محیط زیست گچساران تعلیق پروانه شکار‌، ضبط اسلحه به نفع دولت و اعمال جریمه‌های نقدی را از جمله مجازات‌های در نظر گرفته برای شکارچیان متخلف عنوان کرد.

دیانتی‌نسب با بیان اینکه در طول سه ماهه نخست سال جاری بیش از 30 نفر شکارچی متخلف در این مناطق دستگیر شده‌اند، یادآور شد: بیشترین تخلفات صورت گرفته در حوزه‌های باشت و گچساران در مناطق بی‌بی حکیمه(س)، دیل‌، خامین و حوزه خشاب لیشتر گزارش شده است.

وی با اشاره به معضلات ناشی از شکارهای غیر قانونی در گچساران تأکید کرد: جلوگیری از شکارهای غیرمجاز باید با جدیت بیشتر در دستور کار محیط زیست قرار گیرد.

دیانتی‌نسب با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش شکارهای غیرمجاز در گچساران، محیط زیست را متعلق به همه مردم دانست و از رسانه‌ها، صدا و سیما و آموزش و پرورش خواست تا همکاری ویژه‌ای با محیط زیست داشته باشند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول