اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران:

برای پالایشگاه بهشهر ما تصمیم نگرفتیم/ آب شیرین‌کن خزر با نظر محیط زیست فعال می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران درباره روند صدور مجوز برای احداث پالایشگاه میانکاله با تاکید بر اینکه یک نیازی در کشور با موضوع پالایشگاه وجود دارد، گفت: برای پالایشگاه بهشهر ما تصمیم نگرفتیم.

برای پالایشگاه بهشهر ما تصمیم نگرفتیم/ آب شیرین‌کن خزر با نظر محیط زیست فعال می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، هرمز محمودی‌راد صبح امروز به مناسبت هفته بزرگداشت حفاظت از محیط زیست در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره روند صدور مجوز برای احداث پالایشگاه میانکاله با تاکید بر اینکه یک نیازی در کشور با موضوع پالایشگاه وجود دارد، بیان داشت: برای پالایشگاه بهشهر ما تصمیم نگرفتیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه تکنولوژی، مسائل مرتبط با دغدغه‌های زیست محیطی را حل می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد، پالایشگاهی در بهشهر راه‌اندازی شود، بی‌تردید درست می‌شود.

* گزینه پذیرفته شده پالایشگاه بهشهر در اراضی ملی نیست

 

محمودی‌راد با اعلام اینکه حدود 24 گزینه برای جانمایی پالایشگاه بهشهر پیشنهاد شده، گفت: گزینه پذیرفته شده پالایشگاه بهشهر در اراضی ملی نیست.

وی با یادآوری این نکته که محل استقرار پالایشگاه 10 کیلومتر با تالاب میانکاله فاصله دارد، خاطرنشان کرد: مدیران سطح بالای مملکت برای پالایشگاه بهشهر تصمیم‌گیری کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره ساخت و ساز در محدوده البرز مرکزی و ورود فاضلاب روستا به محدوده حفاظت شده تصریح کرد: به اندازه‌ای که از موارد خسارت‌بار جلگه ناراحت هستیم در کوهستان اینگونه نیست.

این مسئول به خبرنگار پرسش کننده در این باره پیشنهاد داد: اگر در این زمینه موارد خاصی مشاهده شده مشخصات منطقه اعلام تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

* محیط زیست فقط شکاربانی نیست

محمودی‌راد نظریه محیط زیست مساوی با شکاربانی را رد کرد و افزود: مازندران در زمینه موارد آزمایشگاهی در رده‌های اول و دوم کشور قرار دارد.

این مسئول درباره بروز آفت جنگلی به چند پناهگاه حیات وحش در مازندران و بخشی از اراضی جنگلی استان گفت: این پدیده که هنوز جزئیات آن از نظر منابع طبیعی و کشاورزی مشخص نشده در بیشتر وقت‌ها بر اثر پربارانی و کم‌بارانی پدیدار می‌شود.

وی با اعلام اینکه بخشی از جنگل در مدیریت محیط زیست است، ابراز داشت: با همکاری یک موسسه تحقیقاتی، همایش یک روزه برای بررسی این موضوع در مرکز مازندران برگزار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره نحوه مقابله با این آفت گفت: سمپاشی در اراضی آفت‌زده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی تنها راه مبارزه با این آفت را مبارزه بیولوژیکی برشمرد.

* آب شیرین‌کن باید با نظر محیط زیست فعال شود

محمودی‌راد درباره انتقال آب دریای خزر به کویر با تاکید بر این نکته که این کار کار بدی نیست و باید از این منابع استفاده کنیم، اظهار داشت: این پروژه از نظر زیست محیطی در حال تکمیل ارزیابی‌ها است.

این مسئول با اشاره به اینکه آب شیرین‌کن باید با نظر محیط زیست فعال شود، تصریح کرد: فعال کردن آب شیرین‌کن در دریای خزر یک امتیاز است که باید استفاده شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران در پاسخ به پرسشی درباره نحوه نظارت بر برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها گفت: تاکنون این مسئله (مجوز برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها) در مدیریت دفتر فنی استانداری بوده که این مسئولیت به سازمان صنعت، معدن و تجارت رسیده است.

وی رودخانه سردآبرود و چالوس را از جمله رودخانه‌های حساس در مازندران برشمرد.

محمودی‌راد با اشاره به اینکه برداشت‌ها از بستر رودخانه‌ها ضابطه‌مند شده، تاکید کرد: هنوز در تنکابن و سوادکوه ناهنجاری‌هایی در این بخش مشاهده می‌شود.

 

 

* تردد در شهر ساری برای دوچرخه‌ها فراهم نیست

خبرنگاری درباره استفاده از دوچرخه در مرکز استان برای سالم‌سازی محیط زیست و آمادگی این سازمان برای این کار پرسید که مدیرکل محیط زیست مازندران عنوان کرد: تردد در شهر ساری برای دوچرخه‌ها فراهم نیست.

وی درباره سکوت و عدم نظارت محیط زیست درباره ریزش فاضلاب زندان ساری به رودخانه تجن تصریح کرد: دراین‌باره پیگیری‌های صورت گرفته بود، ولی نمی‌توانیم در خیلی از موارد زیست محیطی یقه به یقه شویم.

 

 

* 1.5 سال گرفتار زباله بابلسر هستیم

مدیرکل محیط زیست مازندران بیان داشت: 1.5 سال گرفتار زباله بابلسر هستیم، ولی سعی خواهیم کرد با کمک شهرداری‌ها این مشکلات به حداقل برسد.

وی در پاسخ به برخی از اظهارات منتقدانه خبرنگاران درباره بی‌نظارتی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در موارد دغدغه‌های زیست محیطی یادآور شد: انتقاد باید نتیجه بخش باشد.

محمودی‌راد درباره فعالیت باغ وحش ساری با اعلام اینکه این مجموعه در ابتدا بدون ضابطه و در بافت روستایی آغاز به کار کرده بود، ادامه داد: اگر چه هنوز مجوز نهایی فعالیت این مجموعه صادر نشده است، ولی با توجه به استقبال عمومی به صاحب باغ وحش مهلت یکساله برای ساخت دوباره در زمینی دیگر داده شده است.

این مسئول در همین باره ادامه داد: پارک شهید زارع ساری نیز به عنوان یکی از مکان‌ها به مسئول این باغ وحش پیشنهاد شده است.

* شناگاه‌های خزر آلودگی زیست محیطی ندارد

مدیرکل محیط زیست مازندران درباره آلودگی دریای خزر به ویژه در مناطق شناگاه‌ها افزود: مرجع تشخیص آلودگی و یا عدم آلودگی آب دریایی خزر محیط زیست است و این سازمان اعلام می‌کند که آب خزر در  موارد شناگاهی آلوده نیست.

این مسئول اضافه کرد: از این منظر هنوز به مرحله هشدار نرسیدیم.

وی با اعلام اینکه شناگاه‌های دریای خزر آلودگی زیست محیطی ندارد، گفت: آلودگی آب دریای خزر هنوز ثابت نشده است.

محمودی‌راد با اشاره به آمار کاهش صید ماهیان غضروفی و خاویاری در محدوده خزر خاطرنشان کرد: این کاهش مربوط به آلودگی نیست بلکه مربوط به صید بیش از اندازه است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران در پایان اذعان داشت: شاید صید ماهیان غضروفی در دریای خزر ممنوع شود.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول