اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هفته جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد

بهره‌برداری از 572 پروژه در خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی از بهره‌برداری 572 پروژه کشاورزی در هفته جهاد کشاورزی خبر داد.

بهره‌برداری از 572 پروژه در خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدمحمد طباطبایی، پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: فرهنگ جهادی، تولید ملی و توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی شعار سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی در هفته جهاد کشاورزی است و در این هفته 572 پروژه در بخش کشاورزی بهره‌برداری می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی افزود: این تعداد پروژه با اعتباری بالغ بر 356 میلیارد ریال به انجام رسیده است که برای یک هزار و 469 نفر به صورت مستقیم و 13 هزار 770 نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی دربر خواهد داشت.

وی ادامه داد: بیشتر پروژه‌ها با توجه به اعتبارات موجود در زمینه آب و خاک می‌باشد که شامل 504 پروژه است، هم‌چنین 47 پروژه مربوط به تولیدات دامی، 6 پروژه مربوط به باغبانی و 6 پروژه نیز مربوط به حوزه شیلات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به طرح توسعه کشاورزی دولت تصریح کرد: ما با فراهم کردن زمینه ارتقای بهره‌وری و جهش و تحول در تولید کاملاً آماده ایجاد تحول در بخش کشاورزی هستیم تا تولید محصولات دامی و کشاورزی از تولید سنتی به تولید مدرن و مبتنی بر تولید دانش‌بنیان تبدیل شود.

وی در ارتباط با اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: با ایجاد سیستم آبیاری نوین در 25 هزار هکتار از اراضی استان در سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه اول را در کشور دارد و برای سال جاری نیز آماده ایجاد این سیستم در 50 هزار هکتار از اراضی استان هستیم که اعتبارات خوبی هم برای این کار پیش‌بینی شده است.

طباطبایی در خصوص طرح توسعه کشاورزی در استان خراسان‌رضوی گفت: اداره منابع طبیعی استان 380 هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی را قابل واگذاری برای کشاورزی معرفی کرده است که منتظر تعیین تکلیف آب این زمین‌ها هستیم تا واگذاری را آغاز کنیم.

وی افزود: در بخش‌هایی از استان از جمله مناطق مرزی که مشکل آب وجود ندارد، تعداد زیادی از افراد متقاضی دریافت این زمین‌ها و تسهیلات کشاورزی هستند که کار واگذاری در این مناطق آغاز شده است و پس از معرفی متقاضیان به بانک کشاورزی، این بانک 20 روز مهلت دارد تا در خصوص اعطای تسهیلات وضعیت متقاضیان را مشخص کند.

وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان کشاورزی و هم‌چنین کشاورزان کم زمین و بدون زمین در این طرح در اولویت واگذاری زمین هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح قرار نیست اراضی خرد شود بلکه این اراضی به تعاونی‌ها برای کشت یک جا و با رعایت استانداردها و اصول کشاورزی واگذار خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی در ارتباط با مشکل کمبود آب کشاورزی برای واگذاری زمین‌های منابع طبیعی به کشاورزان گفت: در استان محدودیت آب داریم که در یک کمیسیون تخصصی این بحث در حال بررسی است.

وی افزود: اولویت ما با طرح‌های گلخانه‌ای است زیرا در این نوع کشت مشکل آب کم‌تر است و بهره‌وری بالایی وجود دارد، کشت گلخانه‌ای نسخه درمان کشاورزی ما است که به همین دلیل اعتبارات خوبی اختصاص داده شده و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است.

طباطبایی تاکید کرد: از نظر زمین هیچ محدودیتی برای واگذاری نداریم بلکه تنها مشکل آب وجود دارد و تاکید ما این است که متقاضیان به دنبال کشت‌هایی باشند که نیاز آبی کم‌تری دارند و باید مصرف آب در کشاورزی را به حداقل برسانیم.

وی از اختصاص 389 میلیارد ریال برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری کشاورزی خبر داد و افزود: این اعتبار برای مرحله اول این طرح است و در مرحله دوم نیز به همین میزان اعتبار به صورت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی تخصیص خواهد یافت.

وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و 487 طرح برای دریافت بیش از یک میلیارد ریال اعتبار معرفی شده است که بر این اساس می‌توان برای 3 هزار و 322 نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ تسهیلات و زمین مشکلی وجود ندارد ضمن اینکه تمامی زمین‌هایی که برای واگذاری معرفی شده‌اند مخصوص کشاورزی نیست بلکه ما به طرح‌های دامی و باغبانی نیز تسهیلات و زمین خواهیم داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص واردات محصولات باغی و کشاورزی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی کاملاً با واردات محصولات کشاورزی، باغی و دامی مخالف است مگر در خصوص محصولاتی که کمبود در کشور وجود دارد، آن‌هم به این صورت که مواد اولیه وارد شود تا تولید افزایش یافته و به خودکفایی برسیم و بتوانیم اشتغال‌زایی کنیم.

وی افزود: واردات محصولات باغی و کشاورزی و حتی دامی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود که در طرحی که در مجلس وجود دارد و هنوز مورد بررسی در صحن علنی قرار نگرفته است، مقرر شده است که تمامی وظایف مربوط به واردات و تنظیم محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی واگذار شود که در صورت تصویب این طرح مشکل واردات محصولات کشاورزی برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش محصولات باغی هم‌اکنون بخش زیادی از محصولات تولید داخل روی دست باغداران مانده است در حالی که این محصولات از خارج از کشور وارد می‌شود.

طباطبایی در ارتباط با برنامه جامع زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: هنوز برای این طرح ردیف اعتباری خاصی منظور نشده است که ما در اعتبارات ملی و استانی به دنبال گرفتن ردیف اعتباری هستیم.

وی افزود: زعفران یکی از محصولات مهم استان است و برای ساماندهی این محصول اداره‌ای تخصصی در زیرمجموعه سازمان تشکیل و برای آن طرح و برنامه داریم ضمن اینکه برنامه جامع زعفران با نظرخواهی از تمامی کارشناسان این حوزه تدوین شده است و برنامه‌ای موفق خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه این سازمان در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی خاطرنشان کرد: بنابر دستورالعملی که به تمامی معاونت‌ها و ادارات سازمان ابلاغ شده است، تمامی خرید‌های ما از تولید کنندگان ایرانی است که در این میان تولید کنندگان استانی در اولویت هستند به شرطی که از لحاظ قیمت بتوانند با تولید کنندگان سایر استان‌ها رقابت کنند.

وی افزود: در بحث توسعه سیستم‌های نوین آبیاری 25 کارخانه تولید تجهیزات و لوله‌های این سیستم در خراسان‌رضوی فعال هستند و بیشتر خرید‌های ما از این کارخانه‌ها است.

طباطبایی در ارتباط با اعتبارت سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال 90، 160 میلیارد تومان اعتبارات ابلاغی ما در ردیف‌های ملی و استانی بود که 824 پروژه برای اختصاص تعریف شد که تا 31 تیرماه تمامی پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی هم‌چنین در خصوص طرح فروش املاک این سازمان خاطرنشان کرد: در قالب ماده 36 قانون بودجه سال 90 بخشی از املاک مازاد سازمان جهاد کشاورزی باید فروخته و برای پروژه‌های ناتمام هزینه می‌شد که طی روال قانونی این کار به طول انجامید اما در بودجه 91 مجوز ادامه این کار داده شده است و به زودی 72 ملک سازمان به فروش گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول