اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان:

بیکاری فارغ‌‌التحصیلان کشاورزی معضل جامعه است

خبرگزاری فارس: عضو گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان گفت: امروزه ایران در زمینه نیروی تحصیل‌کرده بخش کشاورزی به لحاظ کمی کمبودی ندارد اما مشکل بیکاری انبوه فارغ‌التحصیلان این بخش به معضل عمده دیگری تبدیل شده است.

بیکاری فارغ‌‌التحصیلان کشاورزی معضل جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سالار جمالی عصر امروز در جلسه موانع و راهکارهای اشتغال دانش‌آموختگان بخش کشاورزی، چالش اشتغال را یکی از مهم‌ترین مسایل اجتماعی روز در کشور نامید و اظهار کرد: با توجه به میزان رشد جمعیت ایران در سه دهه گذشته این امر می‌تواند به مهم‌ترین معضل اجتماعی در دهه‌های آینده تلقی شود.

وی، بخش کشاورزی را یکی از ارکان فعالیت‌های اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: با توجه به اهمیت و مزیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی، از نظر توسعه اشتغال با محدودیت‌های جدی نسبت به بخش صنعت مواجه است.

عضو گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان، عدم سازمان یافتگی فعالیت‌ها، مخاطره‌پذیری تولیدات، قابل پیش‌بینی نبودن رفتار مصرف‌کنندگان، غیرمتمرکز بودن فعالیت‌ها و تاثیرپذیری از شرایط طبیعی و اقلیمی را از جمله دلایل محدودیت مذکور عنوان کرد.

وی افزود: زمانی عقیده بر این بود که گسترش دانشکده‌های کشاورزی و تربیت نیروی تحصیلکرده منجر به توسعه کشاورزی می‌شود بنابراین گام‌های زیادی برای تربیت نیروی انسانی کارآمد برداشته شد به طوری که امروزه ایران در زمینه نیروی تحصیلکرده بخش کشاورزی به لحاظ کمی کمبودی ندارد اما مشکل بیکاری انبوه فارغ‌التحصیلان این بخش به معضل عمده دیگری تبدیل شده است.

جمالی، خاطرنشان کرد: با بررسی روند رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته درمی‌یابیم که برنامه‌ریزی و کارآفرینی در اشتغالزایی نقش عمده‌ای ایفا کرده است.

وی، برطرف کردن موانع اشتغال دانش‌آموختگان بخش کشاورزی را مهم دانست و تصریح کرد: باید راهکارهایی برای برطرف‌ کردن این موانع در نظر گرفته شود.

کارشناس ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان نیز در جلسه مذکور مقوله بیکاری را یکی از بحران‌های موجود در اقتصاد کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه دانست و اظهار کرد: ایران سومین کشور جهان از نظر داشتن جوان است.

نسرین آقایی با بیان اینکه این جمعیت جوان متقاضی شغل هستند، افزود: بازار کار و مسایل مربوط به آن باید در کانون توجهات سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان قرار گیرد.

وی، بیکاری و مشاغل کاذب را از نظر فرهنگی و اجتماعی همراه با آثار منفی دانست و یادآور شد: این امر موجب ایجاد مشکلات روحی برای افراد جامعه و از هم‌گسیختگی خانواده‌‌ها می‌شود.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول