اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از سوادکوه گزارش می‌دهد

پیشرفت 40 درصدی مصوبات سفر دولت در بوته نقد

خبرگزاری فارس: مصوبات سفر هیئت دولت برای شهرستان سوادکوه تنها 40 درصد پیشرفت داشته که نسبت به زمان آغاز تصویب تاکنون حرکت کندی داشته است.

پیشرفت 40 درصدی مصوبات سفر دولت در بوته نقد

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، مصوبات سفر هیئت دولت به مازندران برای سوادکوه 23 مصوبه داشته است که تنها حدود 40 درصد پیشرفت آن را شاهدیم.

* سهم سوادکوه از مصوبات سفر دولت به مازندران، 23 مصوبه بوده است

سفرهای استانی دولت نهم و دهم که با رضایت مقام معظم رهبری نیز همراه بوده، با رویکرد و هدف آشنایی نزدیک با استعدادها و مشکلات و تصمیم‌گیری استانی برای دستیابی به اهداف توسعه بود.

سفر اول و دوم و سوم هیئت دولت به مازندران با 400 مصوبه و توافقنامه همراه بوده که حجم مالی مصوبات دور اول و دوم برابر با 110 میلیارد ریال برآورد شده که به گفته معاون اول رئیس جمهور در ارزیابی سفر سوم به استان مازندران مجموع حجم مالی مصوبات سفر هئیت دولت به مازندران بیش از بودجه عمرانی کشور بود.

شهرستان سوادکوه نیز با توجه به محرومیت‌های ساختاری، کوهستانی بودن و پراکندگی جمعیتی و گستردگی جغرافیایی نیز با نگاه محرومیت‌زدایی دولت روبه‌رو شد که نتایج سفرهای اول و دوم آن تصویب 23 مصوبه بوده است.

کک سازی، احیای معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی، گازرسانی به شهرستان، احداث سالن ورزشی، احداث شهرک دامپروری بورخیل، ایجاد زیرساخت برای نقاط گردشگری، احداث سالن سقف کوتاه، احداث سد آپن و کسلیان و... بخشی از این مصوبات بوده است.

* کک سازی

عدم دریافت مجوز زیست محیطی باعث تاخیر قابل توجهی در اجرایی شدن این طرح شد که در حال حاضر این طرح به مناقصه گذاشته شده و مراحل پایانی انتخاب پیمانکار را می‌گذراند، هر چند انتظار بر آن بود تا سریع‌تر این طرح بزرگ اجرایی شود.

از طرف دیگر هشدار دادستان شهرستان سوادکوه را نیز در ارتباط با مشکلات احتمالی زیست محیطی نباید از نظر دور داشت که وی در هفته منابع طبیعی بااشاره به ریشه‌دار شدن مشکلات سنگ‌شکن‌ها در سوادکوه بر توجه همه‌جانبه به احداث کارخانه کک‌سازی و توجه به اثرات زیست‌محیطی آن تاکید کرد.

* گازرسانی

 

شهرستان کوهستانی سوادکوه با وجود سرما و شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی از آخرین شهرستان‌های مازندران است که گازرسانی آن در حال انجام است.

عبور از شیب تند، جنگل، موانع طبیعی و زیست محیطی و موانع اجتماعی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در این پروژه بوده و گازرسانی به شهر پل سفید نیز در مراحل اجرایی است و به قول قاسمی(عضو شورای پل سفید) گاز باید مدت‌ها قبل به شهر پل‌سفید انتقال می‌یافت و مسئولان باید به این سوال پاسخ دهد که گازرسانی با شیب 57 درصد شیرگاه به زیراب در طول شش ماه انجام شده، ولی در خط افق 10 کیلومتری پل‌سفید دو سال طول کشیده است.

 

* سالن‌های ورزشی

 

افزایش کمّی سالن‌های ورزشی نیز از نتایج سفرهای استانی هیئت دولت به استان‌ها بوده است. شهرستان سوادکوه در حال حاضر نزدیک به 4 هزار ورزشکار سازمان یافته دارد و احداث سالن جدید نیز از نیازمندی‌های ضروری ورزشکاران است.

حضور سوادکوهی‌ها در المپیک و مسابقات جهانی و بین‌المللی بیانگر استعدادهای ورزشی در سوادکوه است که در صورت پرورش آن می‌توان به موفقیت‌های بزرگ امیدوار بود. رانشی بودن زمین سالن‌های مصوب در شهرهای زیراب و پل‌سفید را زمین‌گیر کرد که ساخت آن در زمین‌های سست از انتقادات وارده به تربیت بدنی وقت سوادکوه به عنوان ناظر اصلی ساخت سالن‌های ورزشی است و سالن‌های سقف کوتاه و تخصصی نیز همچنان با معضل نبود زمین مناسب برای ساخت مواجه است که البته وظیفه تامین برعهده شهرداری‌ها و شوراها با نظارت فنی تربیت بدنی است.

* شهرک دامپروری

 

دامپروری ریشه دیرینه‌ای در سوادکوه دارد که تبدیل دامپروری سنتی به صنعتی علاوه بر صرفه اقتصادی موجب اشتغالزایی و کاهش رنج دامداران را فراهم می‌آورد که البته خروج دام از جنگل که به خروج روستائیان از جنگل انجامید و جمعیت تولید‌کننده به مصرف‌کننده تبدیل شد و عموم آنان رنج دوری از خاطرات خود را تاب نیاوردند و فضای شهر را تحمل نکردند و این در حالی بود که قول داده بودند فضای همسان با روستا در اختیارشان قرار دهند که اینگونه نشد.

احداث شهرک دامپروری "بورخانی" بخش شیرگاه و "لولاک" بخش مرکزی سوادکوه از مصوبات سفر اول بوده که شهرک دامپروری لولاک به فراموشی سپرده شد و زیرساخت‌های شهرک دامپروری بورخانی نیز توسط جهاد کشاورزی سوادکوه آماده شده و تا مرحله اعطای وام به متقاضیان تخصصی رشته دامی پیش رفته است که با عدم استقبال وام گیرندگان به دلیل موانع اداری و بانکی با رکود روبه‌روست.

 

* نگاه گسترده دولت به گردشگری سوادکوه

 

تزریق اعتبار و بودجه لازم به بخش گردشگری سوادکوه در سفرهای دولت به استان مازندران مورد توجه جدی قرار گرفته بود که تصویب 12 نقطه گردشگری مناطق نمونه گردشگری امامزاده حسن آلاشت، منطقه نمونه گردشگری کمرپست، منطقه نمونه گردشگری حاشیه سد البرز آیت الله صالحی مازندرانی، منطقه نمونه گردشگری اندارگلی، منطقه نمونه گردشگری آبشار گزو، منطقه نمونه گردشگری عباس آباد ورسک، منطقه نمونه گردشگری جوارم، منطقه نمونه گردشگری سد برنجستانک، منطقه نمونه گردشگری حاشیه دریاچه شورمست، منطقه نمونه گردشگری گدوک، منطقه نمونه گردشگری جنگلی چم چم و منطقه نمونه گردشگری پارک آزادمهر بیانگر اهمیت گردشگری سوادکوه در نزد دست‌اندرکاران است.

تنها پارک جوارم که از گذشته آغاز به کار شده بود جایگاه بهتری از دیگر مصوبات دارد، ولی این مجتمع بزرگ گردشگری تا رسیدن به اهداف و نمونه اعلام شده فاصله درازی را در پیش روی دارد.

هر چند مسئولان گردشگری انجام مطالعات امکان سنجی در همه مناطق مصوب را بیان می‌کنند، ولی کارشناسان سرعت اجرایی شدن آن را کند توصیف می‌کنند. حضور خیل مسافران در اطراف و اکناف جاده بین‌المللی و یا در سبزه‌زارهای شهرستان بدون بسترسازی ابتدایی برای مسافران بیانگر استفاده حداقلی از ظرفیت توسعه سوادکوه از کانال گردشگری است.

 

* رکود در ساخت سدهای سوادکوه

 

هر چند مطالعه اولیه احداث سد مخزنی کسلیان و آپون سوادکوه انجام شده که به گذشته بر می‌گردد، اما اقدامات درخور توجهی برای عملیاتی شدن آن انجام نگرفته و ظاهراً شرکت آب منطقه‌ای نیز برنامه خاصی برای عملیاتی کردن آن ندارد. فواید احداث سد تنها برای آشامیدن و آب شرب کشاورزی تعریف نشده، بلکه استفاده توریستی و آبزی‌پروری نیز برای آن مورد توجه است.

در برابر گزینه "مطالعه و احداث" دو سد سوادکوه در برگه‌های فنی کلمه "راکد" درج شده است.

 

* خانه معلم و مجتمع هنری شیرگاه در گام اول

احداث خانه معلم سوادکوه به فراموشی سپرده شده است و زمین مجتمع فرهنگی و هنری شیرگاه تهیه شده بود که برای اجرایی شدن آن بودجه و اعتبار لازم هنوز فراهم نشده است.

 

* مطالعه فاضلاب شهری و محور مواصلاتی در ابهام

 

مطالعه فاضلاب شهری زیراب و پل سفید نیز با رکود روبروست و قسمتی از مطالعه و احداث و بهسازی محور الاشت – کتالم و محور خطیرکوه نیز انجام شده که برای ادامه فعالیت با مشکلات و موانع عمومی روبه‌رو بوده است و برای اتمام آن باید منتظر ماند.

 

* کمتر از 40 درصد از مصوبات سفر دولت برای سوادکوه به نقطه قابل قبول رسیده است

بر اساس بررسی‌های انجام شده در نگاه خوشبینانه به مصوبات سفر اول تا سوم دولت برای سوادکوه تنها حدود 40 درصد از آن مصوبات به نقاط قابل قبولی رسیده که شامل شروع پروژه یا رسیدن به مسیر متعارف است که این مقدار پیشرفت در طول مدت تصویب تاکنون قابل توجیه نیست.

در چرایی اجرا نشدن کامل این مصوبات نقطه نظرات مختلفی وجود دارد.

 

* معاون فرماندار سوادکوه: مردم حق دارند نتایج عملی مصوبات را ببینند

 

معاون فرماندار سوادکوه در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر این مطلب که تلاش زیادی برای اجرایی شدن مصوبات سفر هیئت دولت در سوادکوه انجام شده است، گفت: اختصاص اعتبارات و مشکلات قانونی برای برخی طرح‌ها مانع اجرایی شدن مصوبات شده است.

لهراسب رحمتی افزود: هر چند در حد توان شهرستانی برای اجرایی شدن مصوبات انجام داده‌ایم، ولی برای کسب نتایج نهایی به همکاری استانی و ملی نیاز داریم.

رحمتی افزود: مردم حق دارند نتایج عملی مصوبات را ببینند و توسعه شهرستان و اشتغالزایی پایدار قابل توجهی را بعد از اجرایی شدن مصوبات خواهیم دید.

* تامین زمین، مهم‌ترین مانع اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌هاست

نرگس کمالی عضو شورای شهرستان سوادکوه نیز در گفت‌وگو با فارس تامین زمین را مهم‌ترین مانع اجرایی شدن بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها ذکر کرد و گفت: شهرستان سوادکوه به دلیل کوهستانی بودن و کمبود زمین مناسب و توان مالی مردم همواره با مشکل زمین در اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌ها صدها میلیونی و چند میلیاردی مواجه بوده است.

عضو شورای شهرستان سوادکوه یادآور شد: شوراها و شهرداری‌های سوادکوه عموماً به عنوان تامین‌کنندگان زمین معرفی می‌شوند که توان آنان برای خرید زمین کافی نیست.

کمالی به مصوبه ساخت سالن ورزشی مصوب سفر رئیس جمهور در شهر زیراب اشاره کرد و گفت: به دلیل نامناسب بودن زمین احداث این مجموعه ورزشی شاهد اخذ اعتبار مجدد برای سدبندی اطراف آن بوده‌ایم که در صورت اختصاص بودجه آن برای خرید در مکان مناسب، ورزشکاران از مدت‌ها قبل از آن استفاده می‌کردند.

* اجرایی شدن مصوبات به توسعه سوادکوه کمک شایانی خواهد کرد

رضاعلی جعفری رئیس شورای بخش مرکزی سوادکوه نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این مطلب که برای اجرایی شدن مصوبات باید به نظارت‌ها توجه جدی‌تری شود، متذکر شد: اجرایی شدن مصوبات هیئت دولت کمک شایسته‌ای برای توسعه سوادکوه است.

رئیس شورای بخش مرکزی سوادکوه به اختصاص اعتبارات برای اجرایی شدن مصوبات اشاره کرد و اذعان داشت: اختصاص اعتبارات مناسبی برای اجرایی شدن مصوبات در سوادکوه نداریم که باید مورد توجه قرار گیرد و نظارت جدی‌تر مسئولان مربوط به طرح‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول