اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از سرنوشت مصوبات سفرهای استانی

مصوبات سفر هیئت دولت به آبیک نیازمند تامین اعتبار است

خبرگزاری فارس: تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به آبیک نیازمند تأمین اعتبار است.

مصوبات سفر هیئت دولت به آبیک نیازمند تامین اعتبار است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، با نگاهی به مصوبات دور اول هیئت دولت به استان قزوین به ویژه به شهرستان آبیک، مصوباتی نظیر راه‌اندازی و تجهیز مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، احداث و تکمیل مجموعه ورزشی کارگران، ایجاد تعاونی، تولیدی و توزیعی، گازرسانی به 25 روستا، احداث سالن ورزشی بعثت، کمک به شهرداری به میزان یک میلیارد ریال، تحویل یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی به روستای زیاران، واگذاری دو دستگاه ماشین آتش‌نشانی به روستاهای قشلاق و زیاران و واگذاری شماره تلفن‌های ثابت، راه‌اندازی آنتن تلفن همراه، بهره‌برداری از فیبر نوری و برقراری ارتباط روستایی و راه‌اندازی تجهیزات مرکز تلفن روستایی و نصب و راه‌اندازی تلفن همگانی اجرایی شده است.

تجهیز مراکز امداد جاده‌ای به آمبولانس و امکانات امدادی (نصب کانکس، خرید و تجهیز آمبولانس و پایگاه‌های اتوبان تهران - قزوین، خاکعلی، کاسپین زیاران)، مکانیزه کردن دادگاه آبیک، تعمیر مساجد، تکمیل و تجهیز مجتمع فرهنگی به مبلغ 700 میلیون ریال، خرید لوازم و تجهیزات آزمایشگاه و راه‌اندازی آزمایشگاه مرکز بهداشتی و درمانی شهر خاکعلی و تجهیز مرکز بهداشتی این شهر، تحویل یک دستگاه مینی‌بوس به آموزش و پرورش، احداث 54 واحد مسکونی برای محرومان، تأمین آب مجتمع گلخانه‌ای، تاسیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبیک و اداره تعاون و واگذاری شرکت گوشت به بخش خصوصی و تکمیل دانشگاه پیام‌نور از مصوبات دور اول هیئت دولت به شهرستان آبیک است که اجرایی شده است.

سالن زود بازده روستای ناصرآباد با متراژ 12 × 18، احداث زمین چمن فوتبال روستای قشلاق و زمین خاکی تسطیح شده ورزشی و والیبال روستاهای خاکشان، نودوز و باقرآباد ترک از مصوبات دور دوم نیز اجرایی و عملیاتی شده است، ولی متأسفانه احداث استادیوم دو هزار نفره فوتبال، استخر، پیست دو و میدانی، دیواره سنگ‌نوردی و سالن رزمی، از مصوبات دور دوم و سوم هیئت دولت است که هنوز به علت عدم تخصیص اعتبار، اقدامی انجام نشده است.

در خصوص واگذاری مینی‌بوس و اتوبوس برای کمک به ناوگان شهر آبیک و اجرای پروژه پسماند از سوی شهرداری‌ها، اعتباری اختصاص نیافته است.

در خصوص تکمیل مصلی باید بگوییم که مبلغ 300 میلیون ریال به ستاد نماز جمعه آبیک پرداخت شده ولی از محل اعتبارات سفر، اعتباری اختصاص نیافته، این در حالی است که در خصوص تجهیز بیمارستان‌های استان به آی سی یو و سی سی یو و آنژیوگرافی بنا به گفته دکتر حمید برودتی مدیر شبکه بهداشت و درمان آبیک، با اضافه شدن 20 تخت به بیمارستان ولی‌عصر (عج)، این بیمارستان به آی سی یو و سی سی یو مجهز شده است.

در زمینه خرید اتوبوس برای ایاب و ذهاب دانشجویان به آبیک، اتوبوسی اختصاص نیافته است.

تصویب بیمارستان 32 تختخوابی برای شهرستان آبیک از جمله نیازهای اصلی و اساسی مردم است که تا کنون از لحاظ ساختمانی 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بنا به گفته فرماندار آبیک در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به شهرستان آبیک، برای تکمیل ساختمان این بیمارستان 12 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.

هوشنگ اعلایی به خبرنگار فارس در قزوین گفت: همزمان با تکمیل بیمارستان دولتی 32 تختخوابی، دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نسبت به تجهیز بیمارستان نظیر نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات پزشکی، برنامه‌ها و هماهنگی‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است که امیدواریم این امر هر چه زودتر تحقق پذیرد چراکه مردم شهرستان آبیک نیاز مبرم به بیمارستان دولتی دارند و منتظر هستند هر چه زودتر این بیمارستان راه‌اندازی شود.

در خصوص برنامه‌ریزی و احداث واحدهای مسکونی روستایی باید بگوییم که هر ساله اعتباراتی به صورت تسهیلات جهت بازسازی و احداث خانه‌های روستایی داده می‌شود.

مجتمع ادارات از دیگر مصوباتی است که 4 بلوک آن طراحی شده و یک بلوک آن در حال اجراست.

آب‌رسانی و تکمیل مخزن آب آشامیدنی شهر آبیک، یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و مابقی از اعتبارات استانی انجام شده است.

صدور مجوز خارج از نوبت تخصیص آب از سفره‌های زیر زمینی جهت تامین آب شرب روستاها و شهرها از مصوبات دور اول بوده که شهرستان آبیک از جهت تخصیص آب جهت تامین آب شرب روستاها و شهرها مشکلی نداشته است.

چهار بانده کردن جاده شهر محمدیه به آبیک به طول 35 کیلومتر از مهم‌ترین مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری بوده که مطالعات مقدماتی آن انجام شده و این طرح به کمیسیون ماده 32 ارسال شده است ولی با این طرح، مخالفت و رد شد ولی با پیگیری مجدد کمیسیون ماده 32 آن در وزارت راه و شهرسازی تصویب شد و در دور سوم سفر هیئت دولت به استان قزوین 50 میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که  طبق گفته فرماندار آبیک در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به شهرستان آبیک مبلغ 35 میلیارد ریال به این امر اختصاص داده شد که در اسفند ماه سال جاری پایدار شده و عملیات اجرایی آن از سال آینده آغاز می‌شود.

این در حالی است که فرماندار آبیک در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، پیگیری مجدانه مسئولان استانی برای جذب و اختصاص اعتبار مذکور برای اجرایی شدن این مصوبه را خواستار شده است و تسریع در این امر را ضروری دانسته، چراکه بنا به گفته هوشنگ اعلایی فرماندار آبیک، این مسیر از نقاط حادثه‌خیز است و تصادفات و در نتیجه در موارد متعددی، تلفات جانی را به همراه داشته و دارد.

از مصوبات دور دوم هیئت دولت در شهرستان آبیک می‌توان به تعمیر و تجهیز اردوگاه فرهنگی، ورزشی و تربیتی مجتمع یانس‌آباد، تکمیل و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری باران، اجرای پروژه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، اجرایی شدن سهم شهرستان آبیک به مساحت دو هزار هکتار از مطالعه و اجرای 20 هکتار شبکه آبیاری 3 و 4 در سطح استان، تامین اعتبار برای 80 دستگاه سهمیه شهرستان جهت تامین سود و کارمزد تسهیلات بانکی برای تراکتور و کمباین طی دو سال به منظور تقویت مکانیزاسیون، اختصاص تسهیلات یارانه‌دار مورد نیاز اجرای طرح‌های تأیید شده اصلاح ساختار، دام، طیور و آبزیان به مبلغ 10 میلیارد و 400 میلیون ریال، دیوارکشی 9 خانه بهداشت، احداث پایگاه بهداشت شماره 3 شهری و احداث 4 واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی اشاره کرد.

آب‌رسانی به شهر آبیک در قالب تجهیز چاه و اجرای خط انتقال با اعتبار 500 میلیون ریال، احداث سالن ورزشی میهن بانوان و کمک به تکمیل اماکن مذهبی از سوی هیئت امنا، کمک به تکمیل مصلی و دفتر امام جمعه به مبلغ 330 میلیون ریال از سوی فرمانداری هزینه شده که این اعتبار مربوط به سال اجرای مصوبه است.

از سهمیه 8 روستای شهرستان، 7 روستا گازرسانی شده و روستای شهرآباد با پیشرفت 85 درصد در حال اجراست که تجهیز سه جایگاه سی ان جی نیز در شهرستان آبیک انجام شده است.

در خصوص مصوبه تسریع در ایجاد شهرک‌های صنعتی آبیک باید گفت که طراحی فاز 1 و 2 شهرک و نقشه‌برداری و توپوگرافی به مساحت 500 هکتار و اجرای خط دو مدار برق و انتقال به شهرک انجام شده است و این در حالی است که مناقصه جهت احداث بلوار و خیابان‌های شمالی و جنوبی برگزار و مناقصه در حال واگذاری به سرمایه‌گذاران برای احداث صنایع های‌تک است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

انجام امکان سنجی و مکان‌یابی دو ناحیه صنعتی در روستای زیاران و شهر خاکعلی از مصوبات دور دوم سفر است که مطالعات ضرورت ایجاد ناحیه صنعتی در زیاران انجام شده است، ولی به جهت موقوفی بودن مقرر شد از سوی آستان قدس رضوی پیگیری شود.

در خاکعلی نیز مطالعات ضرورت ایجاد ناحیه صنعتی انجام شده است و این در حالی است که اراضی تعیین شده دارای معارضینی بوده و مقرر شده است ایجاد ناحیه صنعتی مذکور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.

کمک به احداث پل روگذر در شهرک صنعتی کاسپین از طریق اداره راه و ترابری پیگیری شده ولی اقدام خاصی صورت نگرفته است لذا بنا به گفته بهمن افشار مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی کاسپین آبیک، این پروژه در حد مکاتبات باقی مانده است، وی اضافه کرده است: طراحی لازم آماده شده و پیمانکار داریم ولی علاوه بر اعتبارات شهرستانی و استانی، برای اجرای طرح به اعتبارات ملی نیازمندیم. 

تسهیلات برای راه‌اندازی زیرساخت‌های شهرک دانشگاهی آبیک، تأمین ساختمان برای تعاونی سهام عدالت و تصویب گازرسانی به 7 روستای شهرستان و اخذ پیمانکار و عملیات اجرایی آن اجرایی شده بوده که از مصوبات دور سوم هیئت دولت است.

ضرورت احداث مرکز اورژانس اجتماعی در آبیک                                  

در خصوص راه‌اندازی مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی آبیک که مصوبه دور سوم هیئت دولت است، باید بگوییم که زمین این مرکز به مساحت 330 مترمربع در جوار اداره بهزیستی تهیه شده است که در دهه فجر سال گذشته کلنگ احداث آن با حضور فرماندار آبیک و مسئولان شهرستان به زمین زده شد.

باتوجه به نیاز احداث این مرکز در شهرستان، 200 میلیون ریال از کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و 800 میلیون ریال از اعتبارات اداره‌کل بهزیستی استان قزوین اختصاص داده می‌شود که البته در صورت انعقاد و تصویب موافقت‌نامه با استان، این میزان اعتبار اختصاص می‌یابد.

لازم به ذکر است که اعتبار هیئت دولت برای احداث مرکز اورژانس اجتماعی برای چهار شهرستان استان قزوین، پنج میلیارد ریال است که میزان اعتبار شهرستان آبیک یک میلیارد و 500 میلیون ریال بوده و این مبلغ نیز تاکنون تحقق نیافته است.

در خصوص پرداخت کمک‌هزینه گازکشی و لوله کشی آب و فاضلاب برای منازل مددجویان بهزیستی، کمک‌هزینه جهیزیه فرزندان و مددجویان زیر پوشش بهزیستی و کمک به اجرای طرح‌های هادی روستایی علاوه بر اعتبارات استان، اعتباری اختصاص داده نشده است.

آغاز عملیات اجرایی باند دوم محور آبیک به شهر محمدیه، مطالعه و ارتقای سطح مشخصات فنی راه آبیک - کمال‌آباد به راه اصلی از محل استانی، تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آبیک، احداث، تکمیل و تجهیز سالن کالبدشکافی اجساد و آزمایشگاه آسیب‌شناسی شهرستان آبیک به علت عدم تخصیص اعتبار، اقدامی انجام نشده است.

احداث، تکمیل، تعمیر و تجهیز ساختمان‌های شورای حل اختلاف اجرایی شده است.

تسهیلات برای راه‌اندازی زیرساخت‌های شهرک دانشگاهی و تأمین ساختمان برای تعاونی سهام عدالت اجرایی شده است.

طراحی و آماده‌سازی اردوگاه شهید بابایی (یانس‌آباد) با مشارکت استان قزوین به نسبت مساوی در حال اجراست که هر ساله مبلغی از اعتبارات استان اختصاص داده می‌شود ولی از محل اعتبارات سفر اعتباری داده نشده است.

تعمیر و تجهیز ساختمان ثبت اسناد انجام شده، مطالعات فاز یک سد بورمانک و بهجت‌آباد به اتمام رسیده و فاز دوم در مراحل پایانی است.

گازرسانی به شهرک کاسپین آبیک در دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

در زمینه تکمیل مجتمع ادارات آبیک، اعتباری اختصاص نیافته و با وجود پیشرفت فیزیکی بالای بلوک C، پروژه به اتمام نرسیده است.

در سال جاری پیمانکار برای گازرسانی به هفت روستا انتخاب شده و عملیات اجرای این پروژه آغاز شده است. 

احداث، تکمیل و تجهیز سالن کالبدشکافی اجساد و آزمایشگاه آسیب‌شناسی استان و شهرستان‌های آبیک و تاکستان که بنا به گفته دکتر علیرضا صالحی رئیس مرکز پزشکی قانونی آبیک، تعیین زمین مناسب از سوی شهرداری ضروری است ولی شهرداری طبق قوانین با حفظ مالکیت، می‌تواند زمین را به این مرکز واگذار کند و پزشکی قانونی فقط حق انتفاع خواهد داشت و این در حالی است که پزشکی قانونی در صورتی می‌تواند اعتبار دور سوم سفر هیئت دولت را جذب کند که زمین به نام این مرکز باشد.

ذکر این مطلب ضروری است که در جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان آبیک در 19 آذر ماه سال 90 در سالن فرمانداری، مقرر شد شهرداری با رایزنی شورای اسلامی شهر و امور حقوقی پزشکی قانونی برای انعقاد قرارداد صد ساله در خصوص زمین اقدام کند و یا همزمان با احداث سایت امداد، زمینی را با اخذ مجوز از استانداری با قیمت کارشناسی به پزشکی قانونی واگذار کند که امیدواریم هر چه زودتر این امر تحقق یابد تا هم پزشکی قانونی از استیجاری بودن خارج شود و هم مرکزی مجهز اعم از سردخانه، کالبدشکافی و آزمایشگاه مجهز احداث شود تا به مردم خدمت بهتر و بیشتری ارائه شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه 10 سال از شهرستان شدن آبیک می‌گذرد، ولی همچنان برای توسعه و پیشرفت به اعتبارات مناسب، توجه و نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری نیازمند است که البته با تأمین اعتبار در زمینه اجرایی شدن مصوبات هیئت دولت، شاهد رشد و توسعه شهرستان آبیک در آینده نزدیک خواهیم بود که آرزوی مردم و مسئولان دلسوز و پرتلاش این شهرستان است.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول