اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

الزامات بسیجی بودن چیست؟ ثبت‏نام یا تفکر ...

خبرگزاری فارس: بسیار گفته‏ایم و گفته‏اند از تفکر بسیجی و اینکه داشتن تفکر بسیجی، ضامن بقای نظام جمهوری اسلامی است.

الزامات بسیجی بودن چیست؟ ثبت‏نام یا تفکر ...

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، اینکه فرهنگ بسیجی در هر جامعه‏ای وجود داشته باشد، می‏تواند باعث تعالی و پیشرفت آن جامعه شود. اینکه اگر بر کشوری نوای دل‏نشین تفکر بسیجی طنین‏انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‏خواران از آن کشور دور می‏شود.

و یا اینکه اگر تفکر بسیجی وجود نداشته باشد و از آن غفلت شود، باید هر لحظه منتظر حادثه ماند و پر واضح است که منظور از حادثه در این کلام، تسلط دشمنان اسلام بر ما و از بین رفتن نظام جمهوری اسلامی است و ...

حال ببینیم اصلاً می‏دانیم منظور از "تفکر بسیجی" چیست؟ و آن را چگونه می‏توان به دست آورد؟ صرف ثبت‏نام در بسیج و گذراندن مراحل اولیه حضور می‏تواند به معنای تفکر بسیجی تلقی شود؟ و یا اینکه اگر کسی در بسیج نبود و ثبت‏نام نکرد، نمی‏تواند تفکر بسیجی داشته باشد؟

جواب این سئوالات را می‏توان از متن سخنان حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پیدا کرد، آنجا که حضرت امام می‏فرمایند "دفتر تشکل بسیج را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‏اند"، این مجاهدان راه خدا چه کسانی هستند که می‏توانند تفکر بسیجی را برای ما معنا کنند؟

انبیا، اولیای الهی، ائمه اطهار(ع) و یاران آنها نظیر عمار و یاسر و ابوذر و ... و در عصر قدیم و صدر اسلام؟ و افرادی مانند میرزای شیرازی، آیت‏الله نوری‌همدانی و حضرت امام خمینی، شهید مطهری، مفتح، شهیدان محراب و شهدای جنگ تحمیلی در زمان حاضر؟ اینها آیا نمی‏توانند نمونه‏ای از این مجاهدان از نخستین تا آخرین باشند؟

در جای دیگر، مقام معظم رهبری می‏فرمایند که "بسیجی یعنی علی(ع) که همه وجودش وقف اسلام بود"، این جمله به اندازه کافی در تبیین تفکر بسیجی گویا هست و نیازی به تفسیر ندارد.

و باز حضرت امام(ره) می‏فرمایند که "در دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‏ام"، همه اینها الگوهای برتر بسیج یا تفکر بسیجی بوده و هستند.

حال اجزای این تفکر بسیجی چیست؟ که هر که آن را داشته باشد در زمره مجاهدان بسیجی منظور خواهد شد؟

مقام معظم رهبری می‏فرمایند که "تفکر بسیجی ترکیبی است از ایمان عمیق،‌ تلاش مخلصانه، هوشیاری در شناخت دشمن، گذشت و ایثار در برابر دوست و ایستادگی و مقاومت شجاعانه در برابر دشمن".

اینها ملاک و معیارهاست، در تفسیر تفکر بسیجی، انسان‏های با ایمان ضعیف نمی‏توانند تفکر بسیجی داشته باشند.

کسانی که در هنگام خطر پایشان در اعتقادات می‏لرزد و می‏لغزد، قطعاً بسیجی نیستند یا حداقل درصد خلوص بسیجی بودن آنها کم است.

داشتن ایمان عمیق با تلاش مخلصانه در راه خدا و رسیدن به آرمان‏های اسلام عزیز و انقلاب است که معنی پیدا می‏کند، نمی‏توان ادعای ایمان عمیق به اصول و مبانی اسلام و اعتقادت داشت، ولی در راه رسیدن به اهداف تلاش نکرد! آن ‏هم تلاش مخلصانه و بدون چشم‏داشت.

دشمن‏شناسی جزو اصول تفکر بسیجی است، تلاش مخلصانه در راه رسیدن به اهداف، باید با دشمن‏شناسی همراه باشد.

مگر می‏توان تهدیدات و آسیب‏های دشمن را ندید و به هدف رسید؟ و مگر می‏توان دشمن را دست کم گرفت؟

مقام معظم رهبری می‏فرمایند که "باید دید که دشمن از کدام طرف حمله می‏کند، ابزار و تجهیزات او چیست؟ چه هدفی را نشانه رفته است و ..." که لحاظ کردن این‏ها همان دشمن‏شناسی است و این موضوع جزو لاینفک بسیج و تفکر بسیجی محسوب می‏شود.

اگر "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" را از اصول لایتغیر بسیج بدانیم، معنی گذشت و ایثار در برابر دوست اینجا معنی می‏یابد.

کسانی که در برابر هم‏وطن خود و مقابل هم‏کیش و هم‏دین خود گذشت و ایثار ندارند و فکر کمک به هم‏نوع و مستضعفان را در ذهن خود مرور هم نمی‏کنند و حتی به دلیل عدم وجود رأفت انسانی و اسلامی، ضرباتی را نیز وارد می‏کنند، می‏توانند ادعای بسیجی بودن و داشتن تفکر بسیجی کنند؟

و از همه مهم‏تر، ایستادگی و مقاومت شجاعانه است، با فرض بر اینکه همه مراحل چهارگانه قبل، در فردی و یا در جامعه‏ای وجود داشت، توانسته قسمتی از تفکر بسیجی را داشته باشد.

این مراحل به هم پیوسته‏اند، اینکه فرد یا جامعه‏ای ایمان عمیق در او موج زند و دشمن را هم خوب بشناسد با تلاش مخلصانه خود در رسیدن به اهداف اهتمام لازم را داشته باشد و در این بین با دوستان هم مدارا کند، کافی است؟!!

ایستادگی و مقاومت شجاعانه براساس تکلیف الهی تا رسیدن به اهداف عالی اسلام عزیز می‏تواند آخرین مرحله از تفکر بسیجی باشد.

انسان‏ها و جامعه ضعیف که با یک فشار از مسیر خود خارج می‏شوند، انسان‏های مرعوب دشمن، انسان‏ها و جامعه‏ واداده، هرگز نمی‏توانند ادعای داشتن تفکر بسیجی کنند و قطعاً این چنین جامعه و افرادی آسیب‏پذیرند و هرگز به اهداف والای خود نمی‏رسند.

اینکه نظام جمهوری اسلامی توانسته 33 سال خود را از تمام معرکه‏ها به سلامت خارج کرده و مسیر خود را بپیماید، قطعاً به دلیل وجود تفکر بسیجی است.

رهبر عزیز انقلاب به عنوان سکان‏دار و هدایت‏گر بسیج و مردم انقلابی ما نیز به عنوان بسیجیان همراه آن امام عزیز توانسته‏اند خطرات را پشت سر بگذراند.

خدا را به این نعمت‏هایش شکر می‏گوییم و قطعاً تا زمانی که اصول تفکر بسیجی در ما وجود دارد، می‏توانیم انتظار پیشرفت‏های بهتر و بزرگ‏تر را داشته باشیم والّا باید هر لحظه منتظر حادثه ماند!!!

================

نگارش از: مرتضی احمدیان

================

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول