اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود ظرفیت‌های بالای هنری در اسلامشهر

محافل شعر اسلامشهر کم رونق شده‌اند

خبرگزاری فارس: با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیاری در میان هنرمندان و شعرای اسلامشهری و استقبال خوب اهالی فرهنگ و هنر، این پرسش در اذهان تداعی می‌شود که چرا محافل شعر اسلامشهر کم رونق‌تر از گذشته شده‌ است.

محافل شعر اسلامشهر کم رونق شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، در بهار طبیعت هنرمندان اسلامشهری همگام با اهالی هنر و هنر دوستان در سراسر کشور، با برگزاری «اردیبهشت تئاتر» و «نشست تخصصی شعر» روزهای بهاری شاعرانه‌ای را پشت سر می‌گذارند.

برگزاری محافل و گردهمایی‌های هنری و ادبی، بهانه‌ای است که اهالی هنر گردهم آمده و آثار هنری خود را در قالب شعر، تئاتر، نقاشی، خط و خوشنویسی، هنرهای تجسمی و... در معرض محک و ارزیابی دیگران قرار  دهند و به نوعی به آرامش خاطر درونی برسند.

نشست ماهانه انجمن ادبی اخوان اسلامشهر از جمله محافلی است که فرصتی را به وجود می‌آورد تا جمعی از اهالی شعر و دوستان شعر و ادب پارسی دور هم جمع شده و سروده‌های خود را  قرائت کنند، این انجمن در آخرین برنامه خود که در چند روز گذشته برگزار شد، میهمانان سرشناسی داشت که با وجود اطلاع رسانی بسیار محدود، تعداد بی‌شماری از حاضران را مجاب کرد تا بیش از دو ساعت تمام ایستاده و به شعرخوانی اساتید و شعرای جوان گوش دهند.

حضور گسترده اسلامشهری‌های علاقمند به هنر در این مراسم، پرسشی را در اذهان ایجاد می‌کند که با وجود چنین استقبال قابل ملاحظه‌ای، چرا کمتر شاهد برگزاری این قبیل برنامه‌ها در این شهرستان هستیم؟

مشکلات مالی مهم‌تری مانع در برگزاری محافل هنری

مدیر یکی از انجمن‌های ادبی اسلامشهر در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در اسلامشهر گفت: تأمین مسائل مالی مهم‌ترین دلیل برگزار نشدن برنامه‌هایی از این دست است، به صورتی که برگزاری یک عصر شعر یا نشست تخصصی هزینه‌های خودش را دارد که لازم است تامین شود.

صادق رحمتی برگزار کننده نشست تخصصی شعر اسلامشهر بیان داشت: نبود منابع کافی مالی باعث شده تا کمتر شاهد راه افتادن این همایش‌های ادبی باشیم، کل هزینه‌های این نشست تخصصی کمتر از 2 میلیون تومان می‌شود که تامین آن برای فعالان این عرصه کار  ساده‌ای نیست.

این شاعر با سابقه اسلامشهری افزود: بی‌ توجهی برخی مسئولان به شعرا هم که ناشی از کم لطفی آنها است، باعث کمرنگ‌تر برگزار شدن این محافل شده، چرا که شاعران توقع دارند تا مورد حمایت و توجه مسئولان شهرستان باشند و حمایت‌هایی در جهت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و چاپ و خرید کتاب‌هایشان صورت گیرد.

اسلامشهر و کمبود فضاهای مناسب برای برگزاری محافل هنری

وی نبود فضای مناسب برای برگزاری برنامه‌های پر مخاطب را یکی دیگر از مشکلات برگزاری محافل فرهنگی و هنری در این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون در اسلامشهر با مشکل نبود فضای مناسب روبه‌رو هستیم که این خود باعث می‌شود تبلیغات کمی برای برنامه‌های هنری انجام شده و در نتیجه با وجود اشتیاقی که شهروندان برای حضور در این برنامه‌ها دارند، تعداد بسیاری از آنها از این لذت محروم می‌شوند.

هنرمندان هم مقصرند

سید ابوالفضل نجفی‌فرد یکی از شاعران اسلامشهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: همه تقصیرها را نباید گردن مسئولان انداخت، چرا که هنرمندان و علاقمندان به فرهنگ و هنر نیز در کاهش رونق محافل هنری نقش دارند.

وی ادامه داد: شاعران و هنرمندان با حضور کمرنگ در محافل هنری و ایجاد چند دستگی در برنامه‌هایی از این دست، باعث کم فروغ شدن محافل هنری می‌شوند و این خود مسئله مهمی است.

این شاعر اسلامشهری معتقد است: نبود مکان مستقل و مناسب برای انجمن‌های شعر باعث از رونق افتادن فعالیت آنها شده و ضرورت دارد تا فکری به حال این مسئله بشود، در گذشته بخشی از  کتابخانه شهید مطهری پاتوق فرهنگی و هنری اسلامشهر بود و جمع بزرگی از شاعران و هنرمندان این شهرستان در آنجا گرد هم می‌آمدند، اما مدتی است که این کتابخانه از آن حالت خارج شده و بین هنرمندان این شهرستان فاصله افتاده است.

مسئولان سخت‌گیری نکنند

استاد محمدعلی بهمنی از اساتید و شاعران به نام کشور، که به عنوان میهمان سرشناس آخرین نشست تخصصی انجمن شعر اخوان در شهرستان اسلامشهر حضور داشت، درباره مشکلات شاعران در شهرستان‌هایی همچون اسلامشهر، با اشاره به پیشرفت‌های روزافزون و موفقیت‌های چشمگیر جوانان در این شهرستان‌ گفت: نظارت دستگاه‌های مسئول امری لازم و ضروری است، اما این نظارت‌ها نباید به صورت مستقیم و محدود کننده انجام شود.

بهمنی بیان داشت: نظارت مستقیم به صورت خودکار موجب ایجاد محدودیت می‌شود و لازم است که دستگاه‌های ذی‌ربط با ایجاد فضایی مناسب، زمینه‌های رشد کارگاه‌ها و محافل شعر را به ویژه برای جوانان و در شهرستان‌هایی مثل اسلامشهر انجام دهند.

وی با مطلوب ارزیابی کردن پیشرفت و توانمندی‌های شاعران جوان این شهرستان، خواستار حمایت بیشتر مسئولان شده و می‌گوید: گاهی اوقات همین که مسئولان کاری به جوانان و هنرمندان نداشته باشند و نظارت‌های خود را به سمت نظارت‌های غیرمستقیم ببرند، زمینه‌های پیشرفت و ترقی در هنر فراهم می‌شود.

مانعی برای صدور مجوز نداریم

بر اساس این گزارش، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلامشهر در پاسخ به گلایه برخی از شاعران این شهرستان نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس گفت: هیچ مشکل و مانعی برای صدور مجوز محافل و برنامه‌های شعر وجود ندارد.

صادق محمدزاده تاکید کرد: به هیچ عنوان اعمال نظر شخصی و ممیزی بر آثار شاعران جوان انجام نمی‌شود، نظارت ما کاملا غیر مستقیم است و بیشتر سعی داریم تا آثار ارایه شده در چنین برنامه‌هایی ارزش ادبی و محتوایی داشته باشد.

وی ابراز داشت: در رابطه با سالن اجتماعات در اسلامشهر مشکلاتی داریم و در همین زمینه طرح احداث تالار فرهنگ شهر به وزیر ارشاد پیشنهاد داده‌ایم و بر اساس مکاتبات انجام شده با وزارت ارشاد هم اکنون هیچ مشکلی از نظر اعتبارات لازم برای احداث این مجموعه وجود ندارد و فقط کمبود زمین مناسب تنها مانعی است که در این مسیر وجود دارد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در صورت تامین زمین مورد نیاز، در کمترین زمان کار احداث این مجموعه که شامل نگارخانه، سالن‌های همایش، تئاتر، سینما و کتابخانه است، آغاز خواهد شد.

به هر حال، با توجه به نیازها و گلایه‌های اهالی فرهنگ و هنر اسلامشهری، این انتظار وجود دارد که همه افراد علاقمند به فرهنگ و هنر کشورمان، دست به دست هم داده و با تعامل و همکاری، در راه رفع موانع و اعتلای هنر ایرانی در زمینه‌های مختلف گام بردارند.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول