اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار هندیجان:

15 خرداد تار و پود رژیم پهلوی را از هم گسست

خبرگزاری فارس: فرماندار هندیجان گفت: رژیم پهلوی که اقتدار خود را در وابستگی به ابرقدرت‌ها و نیروی نظامی می‌دانست در 15 خرداد مانند تار عنکبوت از هم گسست.

15 خرداد تار و پود رژیم پهلوی را از هم گسست

بهروز فرج‌الهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان با گرامیداشت پنجاهمین سالگرد قیام الهی 15 خرداد اظهار کرد: 15 خرداد 1342 نقطه آغاز تقابل نهضت اسلامی با حکومت پهلوی و نقطه عطف تاریخ مبارزات ملت ایران به‌شمار می‌رود.

وی افزود: این رخداد ضداستبدادی مبدأ حرکت و تحولی محسوب می‌شود که در 22 بهمن 1357 به‌عنوان «انقلاب اسلامی» شناسایی شد.

فرماندار هندیجان تصریح کرد: این قیام که در اعتراض به دستگیری حضرت امام خمینی(ره) و در حمایت از نهضت وی صورت گرفت از نقاط حساس تاریخ معاصر ایران است.

وی با بیان اینکه 15 خرداد حرکتی عمومی علیه رژیم شاه بود که علاوه بر آن که شهرهای حساس و پایتخت را در بر گرفت و تبدیل به جنبشی چند شهری شد، اضافه کرد: 15 خرداد، آغازگر مناسبات جدید بین دولت و ملت شد و ملت بعد از این حرکت تاریخی، بر جنبه‏ ظاهری و فریبکاری ادعای فضای باز سیاسی و نیز ماهیت سرکوب‌گر رژیم پی بردند.

فرج‌الهی با بیان اینکه این حرکت علاوه بر افشای ماهیت رژیم، نتایج پرباری به بار آورد که همانا استحکام ارتباط دانشگاه و روحانیت از آن جمله است، خاطرنشان کرد: رژیم پهلوی که اقتدار خود را در وابستگی به ابرقدرت‌ها و نیروی نظامی می‌دانست در 15 خرداد مانند تار عنکبوت از هم گسست.

وی ادامه داد: 15 خرداد، آغازگر روابط نوین بین قشر روحانی و قشر دانشجو، دو قشر فعال در عرصه‏ سیاسی _ اجتماعی شد و این ارتباط چندان مستحکم شد که امام خمینی(ره) بعد از آزادی در فروردین 1343، در حضور دانشجویان به سخنرانی پرداخت و آنان را به مبارزه با طاغوت و بردوش کشیدن پرچم مبارزه دعوت کرد.

فرماندار هندیجان گفت: از این منظر، می‏توان پانزده خرداد را یکی از مقاطع حساس تاریخ معاصر ایران دانست، مقطعی که پانزده سال بعد، توانست فراگیرترین جنبش توده‏ای معاصر را رقم بزند.

انتهای پیام/صا20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول