اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار ریگان با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی اداره عشایری:

نامناسب بودن راه مهم‌ترین مشکل مناطق عشایری است

خبرگزاری فارس: فرماندار ریگان گفت: 70 درصد عشایر شرق استان کرمان در ‌ریگان ساکن هستند و ما خواستار راه‌اندازی اداره عشایری مستقل در این شهرستان هستیم.

نامناسب بودن راه مهم‌ترین مشکل مناطق عشایری است

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان‌، محمد برزنگ پیش از ظهر امروز در همایش سران طوایف این شهرستان با اشاره به اینکه 70 درصد عشایر شرق استان کرمان در ‌ریگان هستند، اظهار داشت: ما خواستار راه‌اندازی اداره عشایری مستقل در این شهرستان هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه خشکسالی‌های پی‌در‌پی موجب خشک شدن چشمه‌سارها در این مناطق شده، برای جلوگیری از پراکندگی عشایر چهار سایت اسکان عشایر در مناطق عشایری راه‌اندازی شده است.

برزنگ عنوان کرد: این سایت‌های اسکان در مناطق تک فرهاد، سیف‌الدینی، سرزه و کوهشاه هستند و به‌زودی سایت اسکان پاسرخ نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: در این سایت‌های اسکان، امکانات بهداشتی شامل ساخت خانه بهداشت، واحد آموزشی، ساخت و ساز منازل موتور پمپ کشاورزی برای اشتغال ایجاد شده است.

برزنگ از راه‌اندازی پوشش برنامه‌های صدا و سیما در مناطق کوهشاه سرزه و سیف‌الدینی خبر داد و تصریح کرد: به‌زودی ارتباط تلفن همراه در این مناطق به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: یکی از مشکلات مناطق عشایری، مشکل راه است که اکنون مناطق بالای 20 تا 30 خانوار از راه مناسب برخوردار هستند.

فرماندار ریگان گفت: جاده منطقه زلزله‌زده چاه قنبر ریگان در حال ساخت است که بیش از 10 روستا در این مناطق از راه مناسب برخوردار می‌شوند.

 

برزنگ افزود: این جاده مناطق دهنه عباسعلی را در آینده نزدیک زیر پوشش قرار می‌دهد و به جاده ریگان جاسک متصل می‌شود.

وی از ساخت 12 واحد آموزشی مقاوم در مناطق عشایری شهرستان خبر داد و عنوان کرد: این واحدهای آموزشی مهر ماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

برزنگ اذعان داشت: در گذشته 15 موتور پمپ کشاورزی بدون کارشناسی به عشایر در منطقه 800 متری واگذار شد که بعد از گذشت چند‌ سال هنوز هیچ محصولی در این مناطق برداشت نکرده‌اند.

وی افزود: نامناسب بودن خاک سبب شده که تمام‌ کشت‌های آنها خشک شوند و فقط گز در این مزارع سبز است.

به گزارش فارس در شهرستان ریگان 2 هزار و 400 خانوار جمعیت ییلاقی عشایر زندگی می‌کنند که سرانه دام هر خانوار 50 رأس دام و بیش از 12 هزار رأس دام سبک و 14 هزار نفر دام سنگین نگهداری می‌کنند.

با این تعداد دام سالانه 700 تن مواد پروتئینی و 120 تن مواد لبنی مورد نیاز منطقه تأمین می‌شود و این مقدار تولید با کم‌ترین هزینه به دست می‌آیند.

اما خشکسالی‌های پی‌در‌پی در شهرستان ریگان موجب شده چشمه‌سارها در مناطق عشایری خشکیده و مشکلاتی برای عشایر به وجود آید.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول