اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه:

6.2 درصد از عشایر کشور در کرمانشاه هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: جامعه عشایر کرمانشاه ۱۴ هزار و 109 خانوار هستند و 6.2 درصد از عشایر کشور را تشکیل می‌دهند.

6.2 درصد از عشایر کشور در کرمانشاه هستند

 مرتضی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه‌، اظهار کرد: جامعه عشایری استان کرمانشاه چهارده هزار و 109 خانوار می‌باشند که جمعیتی معادل هفتاد و نه هزار و 207 نفر هستند. 

قاسمی جمعیت عشایر را در قالب 14 ایل کلهر، سنجابی، قلخانی، گوران، ثلاث‌بابا‌جانی، جاف، جمهور، ترکاشوند، زوله، زنگنه، بان‌زرده، پایروند، بالاوند، زردلان و طایفه مستقل عثمانوند اعلام کرد.

وی ادامه داد: عشایر غیور دوران ییلاقی خود را عمدتا در داخل استان و دوره قشلاقی را در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه و استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان سپری می‌کنند.

*4.2 درصد از جمعیت استان کرمانشاه عشایر هستند

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه جمعیت عشایر استان را 4.2 درصد از کل جمعیت استان و 6.7 درصد از کل جمعیت عشایر کشور دانست که از لحاظ تعداد عشایر استان در کشور در رده هشتم قرار دارند.

 وی با اشاره به اینکه عشایر استان در طول تاریخ همواره در حفظ و تامین امنیت مرزها و دفاع از کشور نقش مهم و قابل توجهی داشته‌اند گفت: در ایام جنگ تحمیلی ضمن تلاش و فعالیت در عرصه تولید با حضور در جبهه‌های جنگ وجود خود را همواره ثابت کردند.

وی تصریح کرد: در زمان دوران دفاع مقدس جامعه عشایری با تقدیم صدها نفر شهید و جانباز حضور چشمگیر خود را برای دفاع از کشور نشان دادند و در مناطق مرزی باعث حفظ امنیت کشور هستند. 

قاسمی اظهار کرد: این خانوارها با آداب و رسوم کهن‌، فرهنگ غنی ایلی، عشیره‌ای و علاوه بر محدودیت‌های موجود و عدم برخورداری از امکانات مناسب بهداشتی، آموزشی و خدمات رفاهی با کمترین بار مالی برای خدمت کردن به دولت و ملت به تولید ادامه داده‌اند.

*7 درصد از کل دام عشایر کشور متعلق به عشایر کرمانشاه است

وی با بیان اینکه شغل اصلی این جمعیت کم توقع و تولید‌کننده دامپروری است ادامه داد: عشایر استان کرمانشاه بیش از یک میلیون و 549 هزار و 76 واحد دامی که حدود 30 درصد از کل دام‌های استان و 7 درصد از کل دام عشایر کشور می‌باشند را در اختیار دارند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: از نظر تعداد دام در اختیار عشایر استان در رتبه چهارم کشوری قرار داریم.

وی افزود: عشایر استان کرمانشاه از حدود 60 درصد عرصه‌های منابع طبیعی استان و بخشی از مراتع استان‌های ایلام‌، خوزستان و لرستان و همچنین بیست و شش هزار و527 هکتار زمین زراعی بهره‌برداری کرده‌اند.

قاسمی با اشاره به تولیدات جامعه عشایری استان کرمانشاه تصریح کرد: شانزده هزار و 750 تن گوشت قرمز، بیست و چهار هزار و 500 تن شیر، هزار و 630 تن الیاف دامی " پشم، کرک و مو"، 600 تن روغن حیوانی و تولید بیش از بیست و یک‌هزار و 900 قطعه انواع صنایع‌دستی از جمله چیغ، چادر، خورجین، توبره، گلیم، گیوه، قالی، قالیچه، نمد، موج، جاجیم و... نقش مهمی در تولیدات دامی و اقتصاد استان دارند.

*25 میلیارد ریال اعتبار برای تامین علوفه عشایر کرمانشاه

وی با بیان پیگیری‌ها و مساعدت‌های مالی که به عشایر استان شده است ادامه داد: مبلغ 25 میلیارد ریال اعتبار در راستای کمک به تامین بخشی علوفه مورد‌ نیاز عشایر استان اختصاص یافته است.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه در پایان گفت: در حال حاضر مهمترین پروژه عمرانی و اجرایی عشایر استان آبرسانی سیار، نگهداری و مرمت راه‌های عشایری ، سوخت فسیلی، تامین علوفه، توسط شبکه تعاونی عشایر و ...است.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول