رسول هنرمند در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه مهمترین عامل عدم توجه مخاطبان اصفهانی به تئاتر عدم مخاطبشناسی صحیح است، گفت: با توجه به اینکه هزینههای تئاتر را مردم نمیپردازند، کارگردانان نیز به جای سلیقه شناسی مخاطب علاقهمندی مسئولان شورای تایید تئاتر را میسنجند چرا که با تایید آنها است که بودجه لازم برای اجرای تئاتر اختصاص داده شده و نمایش آنها به روی صحنه میرود.
وی افزود: این موضوع شبیه همان اتفاقی است که در جشنوارههای استانی تئاتر رخ میدهد و کارگردانان تئاتر تنها سعی میکنند تئاتری ارائه دهند که سه داور جشنواره آنها را بپسندند و به نوعی سلیقه بیننده به هیچ گرفته میشود.
مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان تصریح کرد: با چنین رویکردی مخاطب به طور کامل در اجرای تئاتر نادیده گرفته میشود بنابراین این موضوع طبیعی است که مردم نیز از چنین تئاترهایی استقبال نکنند.
وی با بیان اینکه در کشورهای خارجی گاهی تئاتری هست که چندین سال روی صحنه است و از کمکهای دولتی نیز بهرهمند است، تصریح کرد: نمیتوان نقش کمکهای دولتی را در ارتقای تئاتر نادیده گرفت اما این موضوع نیز مهم است که زمانی تئاتر هویت خود را باز مییابد که بتواند با ذهن و روح مخاطب ارتباط برقرار کند.
هنرمند با اشاره به اینکه تئاتر به تبلیغهای دولتی وسیع نیاز دارد، ادامه داد: در این میان ارگانهای دولتی لازم است هزینههای سالن اجرا، پلاتو و تبلیغ تئاتر را تأمین کنند، اما درآمدزایی از طریق تئاتر را برعهده کارگردانان تئاتر بگذارند تا آنها ملزم به ساخت تئاترهایی جذاب برای مخاطب شوند.
*اجرای دائمی تئاتر در سالنها به جذب مخاطب کمک میکند
وی با بیان اینکه در سالنی مانند فرشچیان گاه گاهی تئاتر برگزار میشود، گفت: چنین رویهای سبب میشود مخاطبان علاقهای برای تماشای تئاتر نداشته باشند اما اگر به طور دائم در سالنهای اصفهان اجرای تئاتر برقرار باشد، در جذب مخاطب بسیار موثر است چرا که علاقهمندان تئاتر میدانند هر زمان به سالنی وارد شوند اجرای تئاتر را شاهد هستند.
مسئول انجمن هنرهای نمایشی ادامه داد: این رویکردی است که اکنون به دلیل عدم مداومت در برگزاری تئاتر در هیچ کدام از سالنهای نمایش اصفهان وجود ندارد و به جای آن اجراهای گاه به گاه و در نتیجه عدم استقلال مخاطبان را شاهد هستیم.
انتهای پیام/س20/ط4000