اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی:

تمرکززدایی هدف نظام تقسیمات کشوری است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تمرکززدایی، توسعه متوازن منطقه‌ای و توزیع متوازن امکانات و منابع از اهداف کلان تقسیمات کشوری است.

تمرکززدایی هدف نظام تقسیمات کشوری است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، جواد اطاعت ظهر امروز در دومین روز از کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت موضوع نظام تقسیمات کشوری و توسعه منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار داد و اظهار کرد: نظام‌های تقسیماتی در سه دسته متمرکز، فدرال و ناحیه‌ای دسته‌بندی می‌شوند.

وی تمرکززدایی، توسعه متوازن منطقه‌ای و توزیع متوازن امکانات و منابع را از اهداف کلان تقسیمات کشوری دانست و تصریح کرد: اساس قانون نظام تقسیمات کشوری ایران به قانون مصوب آبان سال 1316 و اصلاحیه آن در دی‌ماه همان سال مربوط می‌شود که در این قانون محوریت مولفه‌های نظامی و امنیتی مد نظر بوده است.

این استاد دانشگاه، تقسیمات کشوری در سواحل جنوبی ایران را شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان عنوان کرد و گفت: هرمزگان با طول تقریبی بیش از 900 کیلومتر در سال 1346 و بوشهر به طول حدود 707 کیلومتر در سال 1352 به صورت باریکه‌ای در امتداد سواحل خلیج فارس و دریای عمان تشکیل شده‌اند.

وی، ادامه داد: ایران در سال 1347 نقش ژاندارم منطقه‌ای را در منطقه خلیج فارس بر اساس دکترین دوستونی نیکسون بر عهده داشت در حالی که سال 1316 مقارن با شکل‌گیری نخستین قانون تقسیمات کشوری ایران منطبق با آغاز جنگ دوم جهانی و حاکمیت گفتمان ژئواستراتژیک بود.

اطاعت اضافه کرد: در پژوهش حاضر محدودیت‌های توسعه منطقه‌ای در ارتباط با نحوه تقسیم‌بندی استان‌ها در سواحل جنوبی ایران بررسی شده است.

وی، ابراز کرد: با توجه به تغییر گفتمانی از ژئواستراتژیک به ژئواکونومیک، نظام تقسیمات کشوری ایران در سواحل جنوبی با فرآیند توسعه منطقه‌ای همخوانی ندارد و به همین منظور مدل جدیدی از نظام تقسیمات کشوری مناسب با فرآیندهای توسعه منطقه‌ای در سواحل جنوب ایران پیشنهاد شده است.

انتهای پیام/ع20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول