اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه تهران:

راه حل حفظ و تقویت امنیت در کشور تولید است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه تهران راه حل تقویت و حفظ امنیت در کشور را تولید دانست و گفت: واردات یک تهدید جدی برای امنیت است.

راه حل حفظ و تقویت امنیت در کشور تولید است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد خوش‌چهره پیش از ظهر امروز در همایش ملی اشتغال، نظم و امنیت در تالار حکمت دانشگاه گیلان، نامگذاری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را یک راه حل راهبردی دانست و اظهار کرد: رقم سالانه 70 میلیارد دلار واردات رسمی کالا و 20 میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور در سال، موجب بیکاری در کشور می‌شود.

وی به بحث آینده‌پژوهی و تفاوت آن با برنامه‌ریزی اشاره کرد و گفت: آینده‌پژوهی تلاش می‌کند آینده را تشخیص دهد زیرا رصد آینده برای کشورها اقتدار محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه یکی از ابزارهای اقتدار و تسلط کشورها را تشخیص وضعیت آینده خواند و تصریح کرد: چشم‌انداز بیست ساله کشور برای نخستین بار در ایران اجرا شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌‌های 5 ساله در افق چشم‌انداز تعریف می‌شود، اذعان کرد: برنامه‌های بودجه یک ساله بخشی از برنامه‌های پنج‌ساله است.

خوش‌چهره بررسی، تحلیل و شناخت را از الزام‌های برنامه‌ریزی دانست و بیان کرد: مطالعات باید مبتنی بر روند گذشته باشد و نقاط قوت و ضعف موارد مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه در آینده‌پژوهی باید بتوان رویدادها را تشخیص داد، خاطرنشان کرد: فروپاشی شوروی سابق یک رویداد بود که امام راحل آن را تشخیص دادند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به اعتقادهای مذهبی اعتقاد داریم که ابرقدرت‌ها از بین می‌روند اما کسی نمی‌تواند زمان آن را تشخیص دهد و امام (ره) در این زمینه تشخیص نافذی داشتند.

وی تصریح کرد: اگر هشدار امام راحل درباره فروپاشی شوروی جدی گرفته می‌شد می‌توانستیم از آن فرصت به نحو مطلوب برای کشور استفاده کنیم.

خوش‌چهره، آینده‌پژوهی و برنامه‌ریزی در ایران را بسیار مهم خواند و یادآور شد: بحران انرژی یکی از مواردی است که در خوش‌بینانه‌ترین برآورد در 45 سال آینده ذخیره انرژی جهان تمام می‌شود و باید برای آن جایگزین در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تحولات تکنولوژی در جهان به چالش تبدیل شده است، افزود: بخشی از نیروی کار شاغل در دنیا را زنان تشکیل می‌دهند و حتی در برخی از کشورها 80 درصد نیروی کار شاغل، زنان هستند.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول