اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان:

افزایش تعرفه واردات عاملی در زمینه حمایت از تولید داخلی است

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: افزایش تعرفه واردات و بهره‌وری بالا از نیروی انسانی از جمله عواملی است که از تولید داخلی کشور حمایت می‌شود.

افزایش تعرفه واردات عاملی در زمینه حمایت از تولید داخلی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چند سالی است که واردات بی‌رویه در کشور موجب شده تا چرخه اقتصادی کشور کند شده و تولیدکنندگان نیز رغبتی به خلق محصول با کیفیت نداشته باشند.

برخی از این تولیدکنندگان نه تنها از واردات بی‌رویه گله‌مند هستند بلکه عواملی مانند تحریم، عدم نقدینگی، عدم حمایت دولت از واحدهای تولیدی، افزایش بهره بانکی و بسیاری از موارد دیگر را از بزرگ‌ترین موانع برای ادامه فعالیت‌های خود بیان کرده‌اند.

شاید بتوان یکی از عواملی که جامعه را به مصرف کالاهای خارجی سوق داده کیفیت پایین محصولات داخلی عنوان کرد اما استقبال از این کالاها نباید فرصت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته و حضور آنها را به نوعی از اقتصاد کشور محو کرد.

ایجاد انگیزه، اجرای قوانین مهم اجرا نشده، تدوین قوانین و مقررات مورد نیاز برای بخش‌های تولیدی و صنعتی،  حمایت‌های دولت، سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی، باور داشتن کار و تلاش تولیدکنندگان داخلی و چند عامل دیگر موجب فضایی مناسب برای مانور دادن این بخش‌ها در کشور می‌شود.

البته در راستای ارائه این خدمات به بخش تولید و صنعت کشور داشتن استحکام، کیفیت بالا و به روز بودن محصولات داخلی نیز شرط استقبال مردم از این نوع کالاها است، یکی از محصولاتی که تولید داخل بوده و مردم روز به ‌روز از کیفیت آن گله‌مند هستند، خودرو است.

با توجه به اینکه در چند سال اخیر چندین شرکت معتبر خودروساز در کشور اقدام به فعالیت و تولید انواع خودرو کرده‌اند اما به دلایلی استقبال مردم از این نوع خودروها کاسته شده و به خرید خودروهای خارجی رو آورده‌اند، بر همین مبنا خبرنگار این رسانه گفت‌وگویی با کریم سلیمی سرپرست معاونت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان انجام داده که در زیر آمده است.

*استقبال مردم از خودروهای وارداتی به چه صورتی است؟

در سال‌های اخیر خرید خودروی خارجی بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت، اما به دلیل افزایش حقوق ورودی و بالا رفتن قیمت تمام شده خرید این استقبال کاهش پیدا کرده است.

*آیا به نظر شما دلیل رکود موقتی برای خرید خودروی داخلی و خارجی برگزاری اجلاس خردادماه است؟

به نظر من تنها عامل این رکود موقتی بستگی به چگونگی عرضه و تقاضا دارد، اگر عرضه زیاد و قیمت پایین باشد با افزایش تقاضا مواجه خواهیم شد.

*در زمینه خرید خودروی خارجی هم توضیح دهید؟

اگر قیمت ارز آزاد کاهش پیدا کند رونق خرید و فروش بیش‌تر می‌شود و واردکننده نیز با ارز ارزان‌تر کالا را وارد می‌کند و در نتیجه با کاهش قیمت و افزایش تقاضا مواجه می‌شویم.

*آیا تعرفه واردات خودرو در سال جاری افزایش پیدا کرده است؟

تعرفه‌ها تغییری نکرده است.

*برای استقبال از مصرف خودروی ساخت داخل چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

تولیدکنندگان باید کیفیت محصولات خود را افزایش داده و قیمت‌ها را کاهش دهند و اینکه کشورهای تولیدکننده خودرو به دلیل بالا بردن بهره‌وری خود محصولات خود را با قیمت‌ خیلی پایین‌تری نسبت به ما تولید می‌کنند و از مدیریت خود نیز کمال استفاده را می‌برند.

*توصیه شما به تولیدکنندگان چیست؟

قیمت را پایین آورده و کیفیت را افزایش دهند و به سود متعارف راضی باشند.

*چگونگی ثبت سفارش خودرو به چه صورتی است؟

ثبت سفارش خودرو فقط در تهران منطبق با لیست خودروهای مجاز وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و شرط ثبت سفارش کالا داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش و رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای لازم است.

*چه تعداد خودرو مشمول واردات به کشور هستند؟

لیست مربوطه در قسمت اطلاع‌رسانی سایت http://sabtaresh.tpo. ir قابل دسترس است.

*با توجه به اینکه سال جاری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام‌گذاری شده است، وضعیت واردات خودرو به کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دولت با اعلام تعرفه‌ بالا که برای واردات خودرو در سال گذشته بیان نموده حمایت خود را از تولیدکننده داخلی اعلام کرده است که این عمل موجب کاهش استقبال از این خودروها در کشور می‌شود.

*یعنی شما این اقدام را جهت تشویق مردم برای استفاده از خودروهای داخلی می‌پندارید؟

بله چون هزینه خرید خودرو داخلی نسبت به خرید خودروی خارجی کم‌تر است.

*خرید خودرو توسط نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ایران چه نوع حمایتی برای اقتصاد کشور انجام می‌دهند؟

شرکت‌ها و نمایندگی‌های دارای خدمات پس از فروش با واردات این خودروها تشویق به تولید این نوع خودروها در داخل کشور می‌شوند.

*تاریخ تولید خودروهای خارجی برای واردات به ایران باید به چه نحوی باشد؟

با توجه به مصوبه دولت، ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از سه سال گذشته باشد ممنوع است، تاکید دولت بر این است که خودرو نو باشد، بنابراین خودروهای مستعمل هم‌چنان ثبت سفارش نمی‌شوند و مفهوم این صحبت این است که تاریخ این خودروها از سه سال نباید گذشته و کارکرده هم نباشد.

حمایت از تولید داخلی با افزایش تعرفه، بهره‌وری بالا از نیروی انسانی و ماشین‌آلات و قطعات یدکی و مدیریت صحیح از جمله عواملی است که به تولیدکننده داخلی می‌توان کمک کرد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول