اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی":

خرمشهر هنوز هزینه‌های جنگ را می‌پردازد

خبرگزاری فارس: سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" گفت: خرمشهر قبل از جنگ خرم شهر بود، اما امروز با گذشت بیش از 23 سال از پایان هشت سال دفاع مقدس هنوز هزینه‌های جنگ را می‌پردازد.

خرمشهر هنوز هزینه‌های جنگ را می‌پردازد

جواد عزیزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: خرمشهر شهری است که از همان اوایل انقلاب به مرکز آزمون و آزمایش درآمد، در اوایل انقلاب و در خرداد سال 58 درگیری‌های مسلحانه این شهر با کسانی که می‌خواستند خوزستان را جدا کرده و تحت قیومیت عراق ببرند، آغاز شد.

وی تصریح کرد: عراق تلاش می‌کرد به درگیری‌های منافقین در این منطقه کمک کند، به طوری که به آنها آموزش داده و امکاناتی نظیر سلاح، مهمات و مواد منفجره و تمامی امکاناتی که برای یک عملیات خرابکارانه لازم بود، در اختیارشان قرار می‌داد.

*رزمندگان سپاه 45 روز در برابر دشمن مقاومت کردند

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" گفت: خرمشهر قبل از آغاز جنگ تحمیلی به مدت سه ماه با منافقین درگیری داشت که این درگیری‌ها در ابتدا جزیی بود اما بعد‌ها با بمب‌گذاری و عملیات خرابکارانه شدت گرفت.

عزیزی افزود: با گذشت چندین ماه از این عملیات خرابکارانه سپاه خرمشهر در سال 58 تشکیل شد و با تشکیل سپاه خرمشهر رزمندگانی که از سپاه تهران و لرستان در خرمشهر حضور داشتند، حضورشان را کمرنگ کردند این وضعیت ادامه داشت تا عراق حمله به خاک کشور را آغاز کرد.

وی با اشاره به آغاز درگیری‌های سربازان عراقی و ایرانی گفت: در تیر ماه 59 درگیری مرزی بین رزمندگان غیور کشورمان و نیروهای متجاوز بعثی آغاز شد که منجر به شهادت دو نفر از سپاه خرمشهر شد،این درگیری 10 روز طول کشید و جنگ شروع شد.

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" با بیان اینکه رزمندگان سپاه 45 روز در برابر دشمن مقاومت کرده و موفق شدند نیمی از خرمشهر را بگیرند اظهار داشت: با شروع جنگ تحمیلی خرمشهر 19 ماه در دست نیروهای عراق بود که خوشبختانه با عملیات بیت‌المقدس تماما آزاد شد و متجاوزین از خاک کشور بیرون رانده شدند.

عزیزی که دیپلم خود را در دبیرستان بایندر خرمشهر اخذ کرده است گفت: در شهریور ماه سال 20 زمانی که منافقین به ایران حمله کردند تنها شهری که در برابر منافقین به دفاع پرداخت خرمشهر بود، نیروی دریایی خرمشهر در این سال مقابل انگلیس ایستاد و در آن سال شهدایی چون نقدی و یابندر و ایرانیان و حریرچی را تقدیم کرد.

وی ادامه داد: خرمشهر جزو معدود شهرهایی بود که قبل از انقلاب اسم بعضی از خیابان‌هایش به اسم شهدای دفاع ملی نامگذاری شده بود، در اکثر شهرهای ایران خیابان‌ها به اسامی کلیشه‌ای نامگذاری شده بودند، اما خرمشهر تنها شهری بود که اسم شهدای دفاع ملی زینت‌بخش خیابان‌هایش بود.

*خرمشهر مقاوم‌ترین شهر ایران است

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" خرمشهر را مقاوم‌ترین شهر ایران دانست و اظهار داشت: پایگاه اقتصادی خرمشهر قبل از جنگ بر پایه سه عامل بندر، کشاورزی و توریسم استوار بود، قبل از وقوع انقلاب و جنگ 70 درصد واردات کشور از بندر خرمشهر صورت می‌گرفت، 15 کنسولگری از کشورهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، هند و حتی عراق در خرمشهر تشکیل شده بود.

وی افزود: دو اداره کل گمرکات و راه‌آهن فعالیت گسترده‌ای در این شهر داشتند، از نظر بنیه اقتصادی بسیار قوی بود به طوری که بسیاری از هزینه‌های شهرداری تهران را بر اساس اسناد و مدارکی که در شهرداری تهران وجود دارد، خرمشهر پرداخت می‌کرد، خرمشهر در سال 55 دارای سیستم فاضلاب بود که برخی از شهرهای کشور هنوز سیستم فاضلاب در آنها ایجاد نشده است.

*قبل از جنگ خرمشهر جایگاه ویژه‌ای در کشور داشت

عزیزی اظهار کرد: قبل از جنگ خرمشهر در رشته فوتبال دارای تیم لیگ برتری بود، وهاب شاهخوری در رشته دو و میدانی 25 سال رکورددار دوی صد متر کشور بود، در آن زمان خیابان‌های خرمشهر به صورت مکانیزه تمیز می‌شد، خرمشهر 40 درصد خرمای جهان را تامین می‌کرد و جایگاه ویژه‌ای در کشور داشت.

وی با بیان اینکه شهر خرمشهر به دلیل زیبایی و موقعیت ویژه اقتصادی از نظر صنعت توریسم نیز یکی از نقاط بکر و پرجاذبه ایران بود افزود: بعد از پایان جنگ به خاطر بحث امنیت ملی توسعه این شهر متوقف شد، به خاطر امنیت ملی رودخانه اروندرود لای‌روبی نشد و حالت بندری این شهر از بین رفت.

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" با بیان اینکه علیرغم رونق فراوان کشاورزی خرمشهر قبل از جنگ، در حال حاضر وضعیت کشاورزی این شهر بسیار اسفناک است گفت: در خرمشهر از پل نو تا شلمچه یک نخل دیده نمی‌شود، هنوز با گذشت چندین سال از پایان جنگ زمین‌ها مین‌زدایی نشده‌اند، مرز با عراق یک نهر چند متری است، اما اجازه بازگشت کشاورزان به روستاهای خود را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: درجزیره مینو کسی نمی‌تواند برود نهرها را احیا کند، مردم نمی‌توانند بروند رودخانه اروند ماهی بگیرند، در صورتی که عراقی‌ها به راحتی می‌آیند تمام اروند را تور پهن می‌کنند مرز مشترک ایران و عراق است، اما عراقی‌ها از منافع آن بیشتر بهره می‌برند و اجازه ماهی‌گیری به مردم خرمشهر را نمی‌دهند، اگر کسی بخواهد در این رودخانه ماهی بگیرد، ماهیگیران عراقی به او حمله کرده و تمام صیدش را همچون دزدان دریایی به سرقت می‌برند.

عزیزی تصریح کرد: شهری که قبل از جنگ توریستی‌ترین نقطه ایران بود امروز تنها کسانی از این شهر بازدید می‌کنند که در قالب کاروان راهیان نور و برای بازدید از مناطق جنگی به این شهر می‌آیند، آن هم تمام امکانات مورد نیاز را با خود می‌آورند، محل خوابشان از قبل تعیین شده و تنها چیزی که از سفر آنها عاید این شهر می‌شود زباله‌‌هایی است که ماموران شهرداری باید آنها را جمع‌آوری کنند.

*محدودیت سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی در دولت نهم لغو شد

وی با بیان اینکه محدودیت سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی در دولت بعد از جنگ تصویب شد خاطر نشان ساخت: با مصوبه شورای عالی امنیت ملی سرمایه‌گذاری در مناطق مرزنشین به دلیل خطراتی که احتمال دارد رخ دهد با محدودیت مواجه شد و همین مصوبه باعث شد که بعد از جنگ هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این شهر انجام نشود، در اوایل دولت نهم این مصوبه لغو شد با این وجود تاکنون هیچ نوع سرمایه‌گذاری در این شهر صورت نگرفته و خرمشهر خود هزینه‌های جنگ را پرداخت می‌کند.

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" گفت: امروز در خرمشهر هیچ خبری از رونق کشاورزی، توریسم و بندر نیست، امروز در خونین شهر جز خانه‌های باقی مانده از جنگ و شکم‌های گرسنه که به همت بازوان کمیته امداد و بهزیستی سیر می‌شود، چیز دیگری یافت نمی‌شود.

عزیزی افزود: هم‌اکنون 14 هزار خانوار در این شهر زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند، کسی در این شهر نمانده است، آنها که ماندند اقامت اجباری دارند یا کارمند دولت هستند و یا کاسب، وقتی پول و سرمایه‌ای نباشد بهداشت هم نیست، فاضلاب هم نیست، زمانی خرمشهر بهترین آب ایران را داشت، اما امروز بدترین آب را از نظر املاح و شوری دارد، زیباسازی در این شهر صورت نمی‌گیرد، شهرداری یک هزار و 200 نفر پرسنل دارد، 750 میلیون تومان در ماه حقوق و دستمزد می‌پردازد این در حالی است که در ماه 150 میلیون تومان درآمد دارد یعنی ماهانه 600 میلیون تومان منفی دارد.

*هزینه‌های امنیت ملی را نباید مردم یک شهر به تنهایی بپردازند

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" گفت: امنیت ملی اصلی‌ترین نیاز کشور است، اما اگر قرار باشد تمام این کاستی‌ها به واسطه امنیت ملی در خرمشهر به وجود آید هزینه‌های این امنیت ملی را نباید مردم یک شهر به تنهایی بپردازند.

عزیزی با اشاره به آزادسازی خرمشهر بیان داشت: در آزادسازی خرمشهر بحث حدیث دفاع است و رزمندگانی که در دفاع نقش داشتند، ولی حلقه مفقوده‌ای در این جا وجود دارد که آن مردم خرمشهر هستند.

وی اظهار کرد: زمانی که در خرمشهر جنگ شد به تبع آن تمام شهرهای مرزی درگیر شدند و ساکنین شهرهای مرزی به شهرهای عقب برگشتند و چون از قبل آمادگی در این زمینه نبود، همه به ساختمان در حال احداث حاشیه شهرهای پناه بردند، در خانه‌ای با مساحت صد متر و سه تا اتاق سه خانواده سکونت گرفتند، در یک فضای 100 متری 20 نفر زندگی می‌کردند با فرهنگ‌های مختلف، یک دستشویی برای 20 نفر و یک آشپزخانه برای سه خانوار، وضعیت بسیار اسفناکی بود، ولی مردم تحمل کردند، با نامهربانی مواجه شدند، توهین شنیدند، سرمایه‌هایشان را از دست دادند ولی باز هم تحمل کردند.

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" گفت: خرمشهر که آزاد شد مردم به شهرشان بازگشتند، با خانه‌هایی ویران، سرمایه‌هایی بر باد رفته و عزیزانی که در کنارشان نبودند، اما تحمل کردند، الان هم وضعیت به این شکل است، امروز در این شهر سینما نیست، دانشگاه نیست، استاد نیست، خرمشهر مکانی شده تا شهرهای دیگر معتادان و متکدیان خود را به این شهر بفرستند و...

عزیزی ابراز داشت: خرمشهر شکل عجیبی دارد، خود خرمشهر یک قسمت شمالی دارد و یک قسمت جنوبی، قسمت شمالی را عراق گرفت و جنوبی باقی ماند، در خرمشهر منطقه‌ای وجود دارد به نام جزیره مجنون و منطقه دیگر به نام شادگان که شادگان از خرمشهر جدا و شهری مستقل شد.

وی پیرامون نحوه آزادسازی خرمشهر گفت: در زمان آغاز جنگ مقر سپاه خرمشهر به هتل پرشین انتقال یافت، 19 ماه در این هتل بودیم، در آن فاصله دوستان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند، دوره آموزشی نظامی سپاه 20 روز بود، آن هم در حد شناسایی اولیه نه در حد تخصصی، فقط شناخت بود. اسلحه‌ها عمدتا ژ-3... بود، در دوره آموزشی حتی یک آرپی جی هم شلیک نکردیم، آموزش ابتدایی بود بعد از اینکه جنگ شد در حین جنگ آموزش‌های تجربی را دیدیم.

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" ادامه داد: در عملیات ثامن‌الائمه، پنج تا قبضه توپ 155 میلی‌متری غنیمت گرفتیم و اولین توپخانه سپاه را راه‌اندازی و آنها را بازسازی کردیم.

عزیزی با تاکید بر اینکه خرمشهر برای همه مردم ایران به عنوان سمبل مقاومت شناخته می‌شود افزود: هیچ شهری در ایران پیدا نمی‌شود که در خرمشهر شهید نداده باشد، هر کسی یک مهری نسبت به خرمشهر به واسطه شهیدش دارد و به واسطه همین موضوع است که خرمشهر سمبل مقاومت شناخته می‌شود.

*فتح خرمشهر برای مردم آن که خانه‌، شناسنامه و قسمتی از زندگیشان بود شیرینی دیگری داشت

وی با اشاره به حال و هوای رزمندگان در زمان آزادسازی خرمشهر گفت: در لحظه‌ای که خرمشهر آزاد شد همه به نوعی خوشحال بودند، آزادسازی خرمشهر به عنوان قطعه‌ای از خاک میهن اسلامی برای همه رزمندگان لذت‌بخش بود که این خوشحالی وجه مشترک همه رزمندگان بود، اما رزمندگانی که متعلق به خود خرمشهر بودند این شیرینی برایشان طعم دیگری داشت چرا که خرمشهر خانه‌، شناسنامه و قسمتی از زندگیشان بود.

سراینده شعر "ممد نبودی ببینی" در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سروده ماندگار ممد نبودی ببینی گفت: این شعر را در سالگرد شهادت شهید محمد جهان‌آرا که در مهر ماه سال ‪ 1360‬ یعنی‪ 9 ‬ماه قبل از آزادسازی خرمشهر به ‌فیض عظیم شهادت نائل شد سرودم که ‌مورد استقبال شدید همرزمان شهید جهان‌آرا و رزمندگان اسلام واقع شد.

وی گفت: بعدها این شعر با صدای غلام کویتی‌پور با عملیات بیت‌المقدس، سوم خردادها و دوران دفاع مقدس عجین شد و رنگ و بوی خاصی از ایثار و شهادت به خود گرفت.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول